Annons

Större bilder i bildkritikgalleriet

Produkter
(logga in för att koppla)

darkstar

Aktiv medlem
Jag gillar Fotosidan och speciellt Bildkritik eftersom det i princip är det enda stället man kan få någon som helst kritik på sina bilder. På samma gång så ogillar jag Bildkritik på Fotosidan för att det känns ålderdomligt!

Sättet bilderna presenteras på i bildkritik (http://www.fotosidan.se/pools/view/10.htm) känns ganska omodernt. Olika format blandas och det ser rörigt ut. Eftersom bilderna är små är det ibland svårt att se vad de föreställer! Dessutom är hela Fotosidan smal, så mycket utrymme slösas!

Kolla in hur bilderna presenteras på Flickr (http://www.flickr.com/groups/strobist/) eller 500px (http://500px.com/popular).

På 500px så får man alltid ett fyrkantigt format i galleriet, och man kan själv välja fokuspunkt och utsnitt om det inte blir bra direkt.

Jag måste dessutom klicka två gånger för att komma till det nya bildvisningsläget. Jättejobbigt... :)
 
Visst. Vi ligger efter 500px. Inget snack. Nya bildvisningen var ett försök att fräscha upp oss. Kvadratiska format är riktigt snyggt. Det kräver en funktion som sagt där användaren själv kan justera kvadratens centrum.

Breddmässigt blir det nog svårt att bredda så mycket. På tumnagelsidor dvs, där är vi rätt breda redan.

Två klick har inte jag heller utan ett. Men det är kanske något användar-specifikt?
 
Breddmässigt blir det nog svårt att bredda så mycket. På tumnagelsidor dvs, där är vi rätt breda redan.

Två klick har inte jag heller utan ett. Men det är kanske något användar-specifikt?

En enkel grej är väl färre bilder per rad så att varje bild blir större. Det är väldigt mycket luft runt bilderna, att minska det ger också större bilder. En enkel beskärning så att det blir kvadratiskt kanske inte är jättebra i alla lägen, men litet steg på vägen.

OK, förlåt om jag är jobbig, men varför är det svårt att bredda? Rent tekniskt är det inga problem att anpassa sidan efter skärmen så att det passar alla. Stilmässigt verkar ni gilla att ha en smal sida med svart på kanterna, det är en smaksak antar jag :)

Undrar också om ett eller två klick, ska undersöka saken! :)
 
Upptäckte att man kunde dölja kategoriväljaren så att man får fler bilder per rad. Om man flyttar upp den horisontellt med en drop-down-låda eller nåt så får man lite mer plats för att förstora upp bilderna.

Lyckas inte få till enkelklicket från Bildkritik till det nya bildvisningsläget... :(
 
Den fasta bredd vi har är bred. Köra dynamisk kan man göra och inget tekniskt svårt. Det handlar mer om enhetlig upplevelse. Textbaserade sidor kommer ha fast och då kommer det hoppa. Men visst, jag kan bara hålla med om att det inte är det senaste vi erbjuder.

180px tumnaglar och kvadratiska är redan diskuterat och vi har kollat lite på konsekvenserna av större. Dvs vilka sidor som kommer sprängas. Hoppas kunna släppa det under hösten.

Kategoriväljaren kan gott vara stängd som default. Kollar varför den inte är det redan.

Jag klickar en gång på ikonen för förstora. Men du dubbelklickar alltså!? Webbläsare? Os?
 
Jag klickar en gång på ikonen för förstora. Men du dubbelklickar alltså!? Webbläsare? Os?

Klicka två gånger och dubbelklicka skiljer sig åt med en tidskonstant som är OS beroende, men tror inte det spelar roll här. :)

Jag klickar en gång på den lilla bilden i Bildkritik-galleriet. Då kommer jag till sidan där bilden visas. Klickar jag en gång till på bilden kommer jag till den nya bildvisningssidan. Kanske en personlig parameter som gör att jag alltid kommer till den nya bildvisningssidan (Förstora-läget).
 
Ah du menar, tumnagel -> bildvisning -> förstorad. Ja det blir ju två klick. Och det är medvetet. Bildvisningssidan kommer ärva form från förstorad. Nästan klart.

Väl i förstorad läge så kan du navigera mellan bilder också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.