Annons

Reklam precis ovanför medlemmars bilder - ett måste?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det tycker vi låter som en väldigt trevlig kombo! :) God fortsättning!

Nu tog jag även bort blockeringen från fotosidan endast, vet dock inte om det spelar någon roll då jag inte ser reklam ändå när man är guldmedlem?

Menar, när jag är guldmedlem så slipper jag ju bannern i första inlägget, det allra mest störande. Och sen om man använder adblock på det, så kanske man döljer fler mindre störande reklam som man faktiskt kan leva med?

För fotosidan är en trevlig sida och vill inte att den ska dö ut. Så bidrar gärna.

Tack, detsamma. :)
 
Den enda sajt som i mitt tycke behandlar oss Adblockare med respekt genom att seriöst fråga om varför vi använder annonsstoppare är Teknikens Värld:

http://teknikensvarld.se

Man vill få reda på fakta om varför annonser irriterar och vad som skulle få oss att stänga av dom.
(Som om ingen sajtägare redan vet vilken typ av annonser som stör..........)

På sista frågan om viken typ av annonser jag kan tänka mig att acceptera svarade jag: faktabaserad, seriös och informativ reklam utan påträngande uppmärksamhetskrävande metod typ blinkningar, ljud mm


För egen del kan tolerera det som inte stör läsupplevelsen på sidan. Blinkningar upplever jag som värst. Skräckexemplen här är kvällstidningarna, som måste vara ansvariga för massor av epileptiska anfall och neuroser!

Så länge som jag störs i min upplevelse av sajten kör jag med Adblock!

/Kjell
 
En möjlighet att slippa reklamen är som vi var inne på tidigare att klicka på en bild i normalvyn så att man får upp den i större format. Därefter behöver man inte lämna den uppförstorade vyn utan kan i stället bläddra med t.ex. piltangenterna till andra bilder i galleriet. I alla fall fungerar det okej om man bara vill se/granska de senast inlagda bilderna i t.ex. "Bildkritik".

Man slipper som sagt reklamen då, MEN bakgrunden är svart vilket gör att många bilder i stället "försvinner" mot den. Vore det inte bra om bakgrunden är neutralgrå i stället..eller ännu bättre..att man som betraktare kan få välja om man vill ha vit, svart eller neutralgrå bakgrund? Det kanske redan går att ställa in (även om jag har letat och inte hittat någon sådan funktion)?
 
Vad är det moraliska felet i att ta bort reklam?
Om sidägare inte kan paketera sin produkt på ett tillräckligt bra sätt för att folk ska vilja betala så är reklamen sista utvägen att ta till. Så är det överallt. Gör man riktigt bra marknadsundersökningar så får man bra underlag för det. Man ju alltid se över sina kostnader. Handla upp webbhotell genom att utsätta hela processen för konkurrens. Nätbranschen lever gott på att verka vara så pass komplex att man väljer en leverantör av sida och utrymme sedan får det rulla på utan slutdatum.
Sen att FS vill försöka skuldbelägga de användare som använder AdBlock tycker jag är rent löjeväckande.

Jag är lite mer pessimistiskt kanske, men jag tror inte att det är möjligt att "paketera" en produkt, eller sajt, som fotosidan.se så att folk betalar så att reklam inte behövs. Konkurrensen med gratis, gratismedia eller vad det går att jämföra med på internet är för stor.

Det finns alltid en sajt som levererar en likvärdig artikel eller recension eller vad det kan vara som är i "paketet" som man betalar för.

Förut gjordes det en tidning som var toppen, olika tidningar för olika människor, men ingen tog del av alla tidningar gratis såvida de inte regelbundet bemödade sig med att ta en tur till biblioteket. Då hjälpte ju reklamen i tidningen till så att den gick runt och med vinst eller vad som behövdes för att den skulle fortsätta att finnas. (Förutom intressant läsning för tidningens kundkrets.)

Idag är konkurrensen mot något annat som är "gratis", det vi betalar är att vara tvungen att kolla på reklam och i vissa utan att fall kunna "bläddra" förbi ointressanta erbjudanden.

Webbhotellen t.ex. är ju också redan konkurrensutsatta och där får man vad man betalar för, liksom övrig teknik som behövs.

Nu är ju också fotosidan.se bra jämfört med andra sajter som nämns lite senare i tråden än ditt inlägg.

... lite pessimistisk. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.