Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stör AF-hjälpbelysning automatisk vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Powershot S3 IS. Jag brukar oftast använda automatisk vitbalans. AF-hjälpbelysningen har jag bara på när den behövs. Den ger ifrån sig ett grönt ljus, och jag har märkt att ganska många av de bilder som är tagna utomhus när det är mörkt, med AF-hjälpbelysningen på, blir onaturligt gröna. Just gröna, partier som egentligen är ganska neutralt grå eller gråbruna får en färg mycket lik den färg som AF-hjälpbelysningens ljus har.

Så min fråga lyder som ämnesraden, stör AF-hjälpbelysningens gröna ljus den automatiska vitbalansen?

Å ena sidan, min egen spontana gissning är att den gör det. Kameran har ju väldigt lite annat ljus att gå på när den gör sin mätning, både för exponering, fokusering och vitbalans, och jag antar att den gör dessa tre saker samtidigt.

Å andra sidan, jag kan inte hitta någonting i manualen om rekommendationer vad gäller vitbalans vid användning av AF-hjälpbelysning. Jag tycker att Canon i så fall borde ha nämnt någonting i manualen om att AF-hjälpbelysningens gröna ljus kan störa automatisk vitbalans.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hjälpbelysningen är väl avslagen när själva bilden tas? Den automatiska vitbalansen borde rimligen vara en ren bildbehandlingsåtgärd som enbart baseras på exponeringsdata. Eller?

Autovitbalanseringen äger mycket riktigt rum i bildprocessorn, baserad på analys av bilddata, ungefär som autolevels eller autocolors i Photoshop. (I alla fall gör den det i den här typen av kamera; det finns säkert kameror som har separat sensor för vitbalansering.)

Dessutom: om hjälpbelysningen är grönaktig skulle en autovitbalanserad bild, påverkad av belysningen, dragit åt magenta (eller möjligtvis rött, om ljuset är mer cyan än grönt).

Spot skrev:
Autovitbalanseringen äger mycket riktigt rum i bildprocessorn, baserad på analys av bilddata, ungefär som autolevels eller autocolors i Photoshop. (I alla fall gör den det i den här typen av kamera; det finns säkert kameror som har separat sensor för vitbalansering.)
Hej!

Tack för era svar. Säkert har ni rätt. Det låter helt riktigt nu när jag läser vad ni skrivit.
Jag trodde tidigare att den automatiska vitbalansen var något som mättes, på samma sätt som när man mäter vitbalansen manuellt mot något, vid samma tillfälle som exponering och fokusering görs, och då alltså i detta gröna ljus, men det hade ju varit en ganska idiotisk konstruktion.

Förmodligen är det just en funktion liknande autocolours i Photoshop som tillämpas på själva bilden innan den lagras. Detta motsäger ju heller inte alls att det den automatiska vitbalansen gör kan skilja sig från bild till bild. Bilderna är ju olika.

Dessutom: om hjälpbelysningen är grönaktig skulle en autovitbalanserad bild, påverkad av belysningen, dragit åt magenta (eller möjligtvis rött, om ljuset är mer cyan än grönt).
Detta tänkte jag också på. Det stämde inte riktigt att bilderna blev gröna. Om vitbalansen mäts manuellt mot något som är grönt så borde ju inte färgneutrala objekt bli gröna på bilden utan tvärtom, t ex magenta.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar