Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stöldrisk,,kameramärke,,

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hej alla eder!

Vilket kameramärke är det som är mest stöljbejärligt?

Om vi bortser från supertelen och sådant och koncentrearar oss på "vanliga kameror", att använda runt om på gator och torg.

Ex Nikon F3
Canon F1
Leica M3
Leica M6
Leica R4,5,6,7,8,9
Eos 500n
Nikon D1
etc,,,,

Visst jag förstår också att dessa kameror i utgångsläget har olika värde MEN är det så att de slipade tjuvarna ser efter det röda märket på en leica? Tejpa över är ju ett alternativ men tråkigt,,

Är det att överskatta den generella tjuvens kunskap?

Hur tänker ni när ni handlar kamera,, om ens ngn som tänker på att risken ökar med en viss kamera? (Tänker då spec utomlands,,).

****

Jag själv har länge haft lust på en "smidig" Leica M6 med nomral,, MEN eftersom jag tänkt att använda kameran flitigt på utlandsresor så sitter jag och funderar på en vanlig F1 som jag varit inne på tidigare,, Har lust på en Mätsökare mkt pga att jag gillar arbetssättet..

Hur hade ni tänkt?

Mvh niclas.
 
Tja... jag antar att man skulle kunna ta reda på det med hjälp av försäkringsbolagens statistik.

Jag vet inte om tjuvar vet så mycket om kameror, de går la på storlek som alla andra antar jag.

Problemet är väl snarare om de kan få ut särskilt mycket i andra ledet. Ett par vänner hade inbrott för nån månad sedan och tjuvarna stal nästan inget, bara smycken. Inga videoapparater, ingen videkamera, inga vanliga kameror... bara små saker som var värde mycket, som smycken.

Så frågan är om tjuven kan få ut något för kameran, om han/hon inte tror sig det eller att det inte är tillräckligt så skiter de nog i kameran.
 
Tror inte att den vanliga gatutjuven vet så mycket om vilka kameror han stjäl. Skulle inte förvåna mig om man gick säkrare med en Leica än med en digitalkompakt. :)


Har du funderat något på en Bessa R2?
 
Ja, det är väl nog så..
Känner mig bara så liiite insatt i problematiken:)!

Knappast ngn nackdel om kameran ser sliten och billig ut antar jag,,,,

Lutar åt Leica då:)

Mvh Niclas.
 
Bessa R2 mfl,, jag vet inte så mycket om dem kamerorna.
Skall läsa lite.
Tack för tipset!

Mvh Niclas.
 
Oroa dig inte!

Tror att en genomsnittlig rövare har noll förutsättningar att beräkna marknadsvärdet på kameror. Stor svart kamera med långt objektiv och blixt, lika med dyr. Liten svart kamera med litet objektiv lika med billig. Har själv glatt promenerat runt i diverse slumbebyggelser i NYC, manilla, bankok, hongkong osv med M6an hängande runt halsen och aldrig haft några problem. Blir du rånad beror det på att du är vit västerlänning, inte på vilken kamera du har runt halsen.
 
Tack för fint svar!

Visst har det med andra inspelande faktorer att göra som uppträdande, färg i skinnet, osv,, kanske inte beror så mycket på kameran som jag tydligen inbillar mig.

Låter ju betryggande!
Mvh Niclas.
 
Det bästa du kan ha måste vara något i stil med kombinationen EOS 1V-HS och 70-200 2.8L USM. - "Fotografens batong".
Alternativt ett statigt enbensobjektiv med en tung kulled... ;-)
 
Svarta kameror i kombination med vita objektiv är säkerligen tjuvens val om denne måste välja mellan det förstnämnda och ett silverfärgat kamerahus med svart optik.
 
Vilket alltså får kompenseras med "speed, aggression and surprise" och en tung kamera... ;-)

Men skämt åsido, jag håller med. Ett silvrigt kamerahus (utom 300V/3000V, då tror dom det är en dyr digitalare) med ett icke passande svart objektiv måste vara optimalt...
 
Tror det mer handlar om var man reser(utan att ha för mycket fördomar) än vilken utrustning man har med sig, har rest i stora delar av Asien, med lokalbuss,tåg,flyg och haft med mig närapå hela utrustningen dvs + stativ, dvs basunerat ut "-råna mig" och inte haft några som helst problem.

Skulle jag göra samma trip i Sydamerika skulle jag tänka mig för både en och två ggr, hade två kompisar som blev rånade på sina nikeskor:/ Mitt på dan med pistol.

Tror religionen i landet spelar en stor roll, buddistiska och hinduiska länder anser jag vara "säkra"(peppar peppar)

Var ska du?

Mvh/Jan
 
Jag funderar bara rent generellt, men för tillfället så lockar många Östeuropeiska länder.
Studerar (Kulturgeografi/geopolitik vid högskola) för tillfället Rysslands forna stater och vidsträckta land över kontinenten mot asien,, lockar kraftigt:)!!

Visst spelar det roll vart man åker men jag tror nog att det generella uppträdandet är minst lika viktigt att ta i beaktning,,

Önskar att vara diskret,, därför funderar jag på en manuell mätsökare,, typ R2, M6 mfl,,

Har läst om några Magnumfotografer som alltid tejpade kameran ful och sliten spec så att det röda Leicamärket inte var synligt,,,

Klädseln är ju också viktig att tänka på. Lämnar nog Gore Tex kläderna hemma,, Behöver ju inte sända "onödigt Västerländskt rika signaler" :).

Mvh Niclas, Bessa lockar!!
 
Niclasfoto skrev:
Klädseln är ju också viktig att tänka på. Lämnar nog Gore Tex kläderna hemma,, Behöver ju inte sända "onödigt Västerländskt rika signaler" :).

Hmm... Det kanske vore ett intressant projekt att åka transsibiriska järnvägen iförd kostym, portfölj och en mätsökarkamera... ;-)
 
kamerastativ=basebollträ

Fick använda mitt manfrotto 190 stativ som basebollträ och hota ett gäng pårökta ungar i Barcelona som hoppade på min polare som ser väldigt, väldigt svensk ut. Höll min stora kamera i handen eftersom jag inte hann lägga ner den när de dök upp, men de var inte ett dugg intresserade av varken den eller mig, tur man ser lite sydeuropeisk ut :)
Det hela slutade dock lyckligt, jag stoppade ner kameran medans de höll på att muddra min polare och tog upp stativet och sprang emot dem och skulle slå deras ledare i huvudet med det tänkte jag, då blev de tydligen rädda för de sprang. Man blev lite skak efter.
Har inte haft några problem med att ngn varit ute efter min kamera, har fotat i bla sydamerika, serbien och spanien. Även sent på kvällar. Men känns ofta lite obehagligt att fota sent utomlands, speciellt med stativ.
 
Re: Re: kamerastativ=basebollträ

.Z. skrev:
Det är det jag alltid sagt, stativet är oumbärligt!

Hehe,,,ja det är väl bara att ducka och ringa 112 samtidigt:)

Sticker in en annan fråga om resor, om ngn orkar svara såklart:)!

-Vilken film hade ni valt till dokumentärfoto i blandad miljö mest gata/samhälle (en bit norr om ekvatorn=ingen zenit-frustration) om ni fick välja två typer och max 40 st totalt pga platsbrist? Föredrar färg. Neg eller Dia, ISO ?,,,

Lutar just nu mot Färgneg eller Dias med lite "färgpunch",, Kanske en blandning av dem båda,,

Mvh niclas.
 
Enligt tidigare inlägg så funderar jag på de i Öst liggande länderna mot Asien. Ett exempel är Ulan Bator,,,

Provia är en fin film med möjlighet för "finkornig" 400F,,

Funderar på VS eller den billigare Xtr,color..

Mvh Niclas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.