Annons

Stöldrisk,,kameramärke,,

Produkter
(logga in för att koppla)
När du säger dokumentär/gatufoto så reagerar jag automatiskt med att man då bör undvika extremt färgmättade filmer typ Velvia/100VS/Elite XC då människor kan antas vara viktiga motiv men å andra sidan kanske det bara gäller vita människor...?

Jag skulle iofs. inte åka till ett sånt ställe utan några rullar Velvia (hehe, faktum är att jag inte skulle åka någonstans utan någon Velvia) men det är nog mycket möjligt att Provia kan vara en bra kompromiss...
Eller om det definitivt inte är storslagna naturscener med en massa grönt du ska plåta så kanske Sensia 100 kan vara en hudtonsvänlig billigare variant.

Jag skulle surfa ut på mer internationella fotosidor , snoka reda på bilder på motiv liknande de du är ute efter och se vad de kör för film.
 
Niclasfoto skrev:
Jag funderar bara rent generellt, men för tillfället så lockar många Östeuropeiska länder.
Studerar (Kulturgeografi/geopolitik vid högskola) för tillfället Rysslands forna stater och vidsträckta land över kontinenten mot asien,, lockar kraftigt:)!!

Hej Niclas
Sista 4 åren har jag vistats totalt 9 månader i Ryssland, det enda jag blivit bestulen på var min Zippotändare :)av en ficktjuv i St-Peterburgs Tunnelbana.(ett tecken på att det var dags att sluta röka) Har promenerat i Moskva, Sankt Peterburg, med flera städer i stort sett alla tider på dygnet med Nikon F4,F5, Mamiya RZ67 gluggar som 300:2,8 med mera, helt oantastad,fast nog har pulsen dunkat ibland.jag brukar tejpa över loggorna på kamerahusen för säkerhets skull´ Men, jag har sett till att ha fullt försäkringsskydd, skulle aldrig falla mej in att riskera livet för en kamera`
Att du blir anonymare utan Gore Tex kan du glömma, finns ingen chans att man inte sniffar in en utlänning därborta, vete fasen hur dom gör..
Det är ett fascinerande land att vistas i och man åker aldrig oberörd därifrån och får du vänner där så är det för livet.
/Göran
 
Slå mig att alla dessa patineringstips och trix med tejp och färg borde vara så slitna nu att en förslagen tjuv med lite koll på läget kanske tittar efter just detta :))
 
min lomo lc-a är tydligen lite stöldbegärlig... fick inbrott i bilen i natt... stereo, skivor och lcan stulna... jävla tur jag kom ihåg att plocka ur "stora" kameraväskan med mamiyan + småbildsutrustningen....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.