Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stöd för DNG i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Har laddat hem en dng fil från K10D men den öppnas inte i Photoshop CS. Borde den det eller kan man behöva installera något stöd för detta?

En annan iaktagelse är att filen bara håller 6 mb vilket kanske indikerar att den är komprimerad från kameran.

Om du inte uppdaterat Adobe Camera Raw sedan K10d släpptes behöver du göra det. Du måste enligt Adobe ha minst version 2.4 för att K10d ska stödjas.

/Jimmy

Han som tagit bilden skrev just på DP att den är konverterad i kameran till DNG. Alltså går det att få komprimerade DNG ur K10D. Kan nog behövas när de blir 16 bitars djup i filen;)

NEEEJJJ!! H"#?*te! Det fungerar inte med RawShooter heller! Allt det fina snacket om DNG och så visar det sig inte alls vara universielt. Rawshooter sägs stödja DNG. Pentax k10d levererar DNG. Då borde ju allt vara frid och fröjd, men icke. Det är inte kompatibelt. Testade också att konvertera pef-filer från k100d till DNG med DNG-converter 3,5. Inte heller dessa går att köra i rawshooter.

Jag har testat alla möjliga Raw-konverterare och ingen annan än RawShooter passar mig. Värst var lightroom, det som ska ersätta Rawshooter.

Nu vete sjutton hur jag ska göra, om jag ska köpa k10d:n. Inget 3200, inte alls så lågt brus som man fick intrycket att den skulle komma att klara och nu visar det sig att jag inte kan fortsätta behandla mina bilder som jag är van. Nu är det bara LiIon ackarna kvar av de saker som var huvudargument när jag beställde kameran.

Nej så där väldigt unviversellt känns det ju inte. Å andra sidan är det väl ändå det mest gångbara formatet som finns, även om jag gissar att du inte blir gladare för det just nu ;)

Ta det lugnt ;)
Antagligen är det Adobe som styr vilken version av DNG som är den senaste. Så länge K10D levererar den versionen kommer det att funka.

Om sen de andra raw-konverterarna som stödjer DNG hänger med i svängarna eller inte avgörs nog av efterfrågan.

Eftersom K10D inte är släppt än är det inte så konstigt att övriga inte uppgraderat till den senaste versionen av DNG. (Det kanske inte behövs för någon annan kamera än just K10D).

Och glöm inte: Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kameror.

/Jimmy

Problemet är att Adobe köpt upp RawShooter och lagt ner det. Kommer alltså inga uppdateringar. Man skall köra lightroom. Men de försök jag hittils gjort med lightroom slutar bara i frustration. dessutom behöver man ju ett smidigt flöde redan första dagen man börjar använda kameran.

Dessutom ÄR k10d släppt nu.

Okej, K10D är släppt. Dock är det väl fortfarande så att RAW-konverterarna brukar släpa efter med sina anpassningar för de senaste kamerorna (särskilt om de är från Pentax).

Men som du säger, Per-Erik, är det inte troligt att RawShooter hänger med i svängarna längre.

Jag skulle tro att SilkyPix är/blir först med fullständigt stöd för K10D.

/Jimmy

Nä, RawShooter hänger inte med nånting alls längre. Det är nerlagt och det kommer inga uppdateringar alls. Efterfrågan finns, men Adobe har bestämt sig - inga uppdateringar. Det är Lightroom som gäller.

En av fördelarna med DNG borde ju vara att när en ny kamera kommer ut så ska det redan finnas stöd för den. Men riktigt så enkelt verkar det ju inte bli.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar