Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Stöd för DNG i Photoshop?
- Trådstartare interpix
- Start datum
Punkk
Avslutat medlemskap
http://www.adobe.com/se/products/dng/
DNG stöds av Adobe® Photoshop® CS2, Photoshop CS, Photoshop Elements 3.0, Photoshop Elements 4.0 och Photoshop Elements 5.0.
Skumt!
DNG stöds av Adobe® Photoshop® CS2, Photoshop CS, Photoshop Elements 3.0, Photoshop Elements 4.0 och Photoshop Elements 5.0.
Skumt!
P-E Claesson
Aktiv medlem
Ska det verkligen behövas om man kör DNG?jido skrev:
Om du inte uppdaterat Adobe Camera Raw sedan K10d släpptes behöver du göra det. Du måste enligt Adobe ha minst version 2.4 för att K10d ska stödjas.
/Jimmy
interpix
Aktiv medlem
P-E Claesson skrev:
Ska det verkligen behövas om man kör DNG?
Ja tydligen är det så. Laddade hem 2.4 filen och nu fungerar det, tack!
P-E Claesson
Aktiv medlem
NEEEJJJ!! H"#?*te! Det fungerar inte med RawShooter heller! Allt det fina snacket om DNG och så visar det sig inte alls vara universielt. Rawshooter sägs stödja DNG. Pentax k10d levererar DNG. Då borde ju allt vara frid och fröjd, men icke. Det är inte kompatibelt. Testade också att konvertera pef-filer från k100d till DNG med DNG-converter 3,5. Inte heller dessa går att köra i rawshooter.
Jag har testat alla möjliga Raw-konverterare och ingen annan än RawShooter passar mig. Värst var lightroom, det som ska ersätta Rawshooter.
Nu vete sjutton hur jag ska göra, om jag ska köpa k10d:n. Inget 3200, inte alls så lågt brus som man fick intrycket att den skulle komma att klara och nu visar det sig att jag inte kan fortsätta behandla mina bilder som jag är van. Nu är det bara LiIon ackarna kvar av de saker som var huvudargument när jag beställde kameran.
Jag har testat alla möjliga Raw-konverterare och ingen annan än RawShooter passar mig. Värst var lightroom, det som ska ersätta Rawshooter.
Nu vete sjutton hur jag ska göra, om jag ska köpa k10d:n. Inget 3200, inte alls så lågt brus som man fick intrycket att den skulle komma att klara och nu visar det sig att jag inte kan fortsätta behandla mina bilder som jag är van. Nu är det bara LiIon ackarna kvar av de saker som var huvudargument när jag beställde kameran.
jido
Aktiv medlem
Ta det lugnt
Antagligen är det Adobe som styr vilken version av DNG som är den senaste. Så länge K10D levererar den versionen kommer det att funka.
Om sen de andra raw-konverterarna som stödjer DNG hänger med i svängarna eller inte avgörs nog av efterfrågan.
Eftersom K10D inte är släppt än är det inte så konstigt att övriga inte uppgraderat till den senaste versionen av DNG. (Det kanske inte behövs för någon annan kamera än just K10D).
Och glöm inte: Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kameror.
/Jimmy
Antagligen är det Adobe som styr vilken version av DNG som är den senaste. Så länge K10D levererar den versionen kommer det att funka.
Om sen de andra raw-konverterarna som stödjer DNG hänger med i svängarna eller inte avgörs nog av efterfrågan.
Eftersom K10D inte är släppt än är det inte så konstigt att övriga inte uppgraderat till den senaste versionen av DNG. (Det kanske inte behövs för någon annan kamera än just K10D).
Och glöm inte: Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kameror.
/Jimmy
P-E Claesson
Aktiv medlem
Problemet är att Adobe köpt upp RawShooter och lagt ner det. Kommer alltså inga uppdateringar. Man skall köra lightroom. Men de försök jag hittils gjort med lightroom slutar bara i frustration. dessutom behöver man ju ett smidigt flöde redan första dagen man börjar använda kameran.
Dessutom ÄR k10d släppt nu.
Dessutom ÄR k10d släppt nu.
jido
Aktiv medlem
Okej, K10D är släppt. Dock är det väl fortfarande så att RAW-konverterarna brukar släpa efter med sina anpassningar för de senaste kamerorna (särskilt om de är från Pentax).
Men som du säger, Per-Erik, är det inte troligt att RawShooter hänger med i svängarna längre.
Jag skulle tro att SilkyPix är/blir först med fullständigt stöd för K10D.
/Jimmy
Men som du säger, Per-Erik, är det inte troligt att RawShooter hänger med i svängarna längre.
Jag skulle tro att SilkyPix är/blir först med fullständigt stöd för K10D.
/Jimmy
P-E Claesson
Aktiv medlem
Nä, RawShooter hänger inte med nånting alls längre. Det är nerlagt och det kommer inga uppdateringar alls. Efterfrågan finns, men Adobe har bestämt sig - inga uppdateringar. Det är Lightroom som gäller.
En av fördelarna med DNG borde ju vara att när en ny kamera kommer ut så ska det redan finnas stöd för den. Men riktigt så enkelt verkar det ju inte bli.
En av fördelarna med DNG borde ju vara att när en ny kamera kommer ut så ska det redan finnas stöd för den. Men riktigt så enkelt verkar det ju inte bli.