Annons

Stänga av inbyggd blixt på sony A300

Produkter
(logga in för att koppla)

Eelias

Aktiv medlem
Hejsan, nu har jag ett problem. Hoppas ni kan hjälpa mig. =)

Det är såhär att jag köpte en blixt (HVL 42) till min sony a300. Jag läste i en av scott kellbys böcker om digital fotografi hur man fotade med trådlös blixt, och att man skulle stänga av den inbyggda blixten.

Jag har googlat runder som en galning och läst i bruksanvisningen men jag hittar inte var man stänger av den inbyggda blixten. Det kanske inte funkar att göra det, men hr gör jag då, måste man hålla för den inbygga blxten?

Tack på förhand/ Elias. s

Sonys trådlösa blixtsystem fungerar på så sätt att den inbyggda blixten triggar den externa när man väljer trådlös blixt (WL)
Du kan alltså inte stänga av den för då fungerar inte systemet.

Den inbyggda blixten ska dock ha minimal inverkan på bilden. I värsta fall kan man skärma av den mot motivet med en bit alufolie eller liknande men täck inte över den mer än att den ändå kan trigga din externa.

Annars måste du köra med kabel eller IR-sändare.

Men dom finns inte... eller?

Vet ej? Något jag bara förutsatte. Annars borde det väl finnas nån piratprylar och en femtielva adaptrar för att få till det med Sonyblixtskon.

Typ ngt sånt här

...och adapter för kameran.

Sen måste du ha en på blixten också men det hittade jag ingen såhär direkt. Kanske den här förresten.

Photax har nån grej för Sony artnr:TRT07SONY för 475.-.

Senast ändrad:
Vad är det Du vill uppnå som kräver att Du "stänger av" den inbyggda blixten? Det hänger liksom inte ihop riktigt - fota trådlöst med med tillsatsutrustning, när allt redan är inbyggt i kameran.

Tex. Om man fotar porträtt, vill ha externa blixten sidan om. Då kommer den inbyggda blixten komma rakt på modellen, vilket inte blir så fränt.

Jag tror

A - att Du bör läsa på i manualen,
B - att Du bör kolla svaren i denna tråd, alternativt

skaffa Gary Friedmans e-book om Sony a300.

Det råkar ju vara så att den inbyggda blixten ger sin signal till den externa innan slutaren öppnat och därför inte kommer med i bild.

Lätt och testa också, se till att externblixten är täckt men att dess "fotosensor" kan se popup blixten och ta ett foto i ett mörkt rum.

Beroende på hur synkat det är ska det bli mer eller mindre svart.

pallep gav ju ett svar hur det fungerar ( har funderat på det där så tack !! )

Men låt säga att jag står där med min 42'a blixt i ena handen och a300'an i den andra mitt på blanka dagen och vill få blixtljus från vänster.

Orkar den inbyggda med att trigga 42'an fast det är strålande sol?

Att det fungerar inomhus förstår jag, men nu pratar jag medelhavet klockan 12 på dagen och inte ett moln på himlen.

Må vara en dum fråga, men likväl en fråga.

"överexponera" ena sidan av ansiktet, fungerade utmärkt för 20 år sen då jag fotograferade med stenåldersgrejor.

Idag kanske man kan lösa det i div. redigeringsprogram men där är jag inte ännu utan förlitar mig på den teknik jag körde med för 20 år sen ( lite mer sladdar och slöseri med film för att få till det dock på den tiden )

Men har du möjligtvis nått svar på min fråga, jag menar nu när jag svarat på din fråga.

"överexponera" ena sidan av ansiktet, fungerade utmärkt för 20 år sen då jag fotograferade med stenåldersgrejor.

Idag kanske man kan lösa det i div. redigeringsprogram men där är jag inte ännu utan förlitar mig på den teknik jag körde med för 20 år sen ( lite mer sladdar och slöseri med film för att få till det dock på den tiden )

Men har du möjligtvis nått svar på min fråga, jag menar nu när jag svarat på din fråga.
Jag kan tyvärr inte så mycket om den typen av fotografering - jag koncentrerar mig mest på att få till stånd korrekt exponering.

Är syftet att få en överexponerad bild, behövs kanske inte ens en blixt - på stenåldern öppnade jag bara bländare mer och/eller förlängde tiden.

Fast det kanske inte gäller nu - syftet kan ju vara att trolla lite åxå?

Du får fotografera precis hur du vill, men om alla dina bilder är korrekt exponerade så skulle iaf. jag tröttna på dom ganska snabbt.

Jag får återkomma i ämnet och svara på min egen fråga inom kort.

Jag får besvara min egen fråga då det istället för ett vettigt svar blev en motfråga.

Jag har nu testat i motljus ( nåja, lite dismoln var det kanske ) och den inbyggda blixten orkar trigga blixten.

Och tänka sig.....Det blev precis så bra som jag önskade!!!!!

Jag ber ödmjukast att få sälla mig till gratulanterna och utbrista "Grattis - Du har vunnit en kaka i plast".

Efter att ha läst en del av det du skrivit så förvånar ditt inlägg inte mig det ringaste.
Fortsätt du med din motfrågor och perfekt exponerade bilder.
Att hjälpa nån verkar inte finnas på din agenda, snarare så verkar det vara så att du gillar att försöka spela tuff och lite busig mot nån som är ny, tyvärr så misslyckas du rätt duktigt.

Och för att gå on topic :

Det fungerar utmärkt att köra i fullt solsken, dock så tycker jag mig märka att det blir lite problem när du får direkt solljus mot blixten, fick några exponeringar där blixten inte löste ut, det löstes genom att tejpa fast en liten pappbit som solskydd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar