Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stänga av bildstabilisering??

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Satt och funderade lite på det där med IS, VR osv. Hur ska man göra när man fotar med det igentligen.
Menar, är detta en funktion som man alltid kan ha på utan att det blir till en nackdel?
Visst, vid panoreringar får man använda ett annat läge men jag menar vid vanliga bilder typ en zebra på en djurpark som står still och ser trött ut.
Står jag där och har en slutartid på 1/500s och igentligen inte skulle behöva is. Bör man stänga av det då?
Det jag funderar över är att om zebran precis när jag trycker av skakar till på huvudet eller nått så kanske IS tappar och ställer till det för mig....

Alltså, om man känner att man har bra slutartider, bör man stänga av IS då. Bara använda detta när man har för korta tider?
/M

Det finns de som säger att man ska stänga av VR på kortare slutartider, men jag håller inte med...

Det med zebran behöver du inte fundera på, VR motverkar bara rörelser hos kameran och inte på motivet. Det gör det med rörelsesensorer i objektivet, inte genom att titta efter rörelser på motivet.

Här kan du läsa mer om hur VR fungerar!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120662

Om du ska skjuta från höften så kan det vara bra att stänga av IS:en. Det som kan hända är att slutaren och IS aktiveras samtidigt av avtryckaren och bilden tas innan IS:en har stabiliserat klart och resultatet blir en suddig bild.

Jag fotar i huvudsak väldigt rörliga motiv, sport, och min standard inställning är att IS:en är avstängd och att jag slår på den när behov finnes.

Det finns tre lägen då man ska stänga av VR.

När kameran sitter på stativ
När man vill ta bilder väldigt snabbt efter standby
När man fotar med väldigt korta slutartider

Jag stängde aldrig av VR, inte ens i ovan nämnda fall och märkte aldrig att det blev sämre.

/Karl

Ok, is har inget med autofocus att göra heller då?
Så länge man håller kameran still kan man följa motivet med afservo typ utan problem?
Hat fått för mig att is låser samtidigt som focus.

Ok, is har inget med autofocus att göra heller då?
Så länge man håller kameran still kan man följa motivet med afservo typ utan problem?
Hat fått för mig att is låser samtidigt som focus.

IS går igång då du halvvägs trycker ner avtryckaren men är ett helt sepparat system från AF. Om du kör på kontinuerlig-AF kommer AFen se till att objektet är i fokus och IS kommer se till att bilden hålls still så fort du halvvägs trycker ner avtryckaren.

/Karl

Enligt Canon kan AF ibland bli effektivare när IS är igång, då stabiliseringen verkar även på den bild som AF sensorerna ser.

Såg i en länk här ovan att det inte var nån bra ide att använda AFOn knappen för focus. Är det likadant på Canonkameror? Jag använder tummen att focusera med nämligen.
Eller är det bara så att man måste vänta lite med avtryckaren halvvägs nere innan man tar bilden?

Vad händer om man försöker panorera lite svagt i normalläget? Typ om man ska ta kort på en katt som går lite sakta emot mig...

Såg i en länk här ovan att det inte var nån bra ide att använda AFOn knappen för focus. Är det likadant på Canonkameror? Jag använder tummen att focusera med nämligen.
Eller är det bara så att man måste vänta lite med avtryckaren halvvägs nere innan man tar bilden?

Vad händer om man försöker panorera lite svagt i normalläget? Typ om man ska ta kort på en katt som går lite sakta emot mig...

Om den går mot dig, panorerar du med zoomen och då skall det vara ok. Skall du dock panorera i sidled skall du slå på aktivläget.

/Karl

Om den går mot dig, panorerar du med zoomen och då skall det vara ok. Skall du dock panorera i sidled skall du slå på aktivläget.

/Karl

Ok, fått min nya glugg idag så jag har provat lite. Men mest på stillstående objekt dock.
Ska se om jag får tillfälle att åka upp till sjön och fota lite fågel imorgon bitti för att prova panoreringsläget oxå.

Hur gör ni som fotar flygande fågel? Använder ni IS eller kör ni utan?

Provade att köra med IS mod 1 på när jag fotade lite måsar idag. Tycker bilderna blev bra även om jag följde fåglarna i sidled. Kanske funkar så länge man inte gör allt för snabba rörelser. Hade givetvis bra slutartider då oxå men IS på gjorde inte saken värre menar jag. Om man använder Mod 2. Kan man ändra riktning på panoreringen eller tappar IS då?

Mot himlen verkade AF servo med alla 9 punkterna valda funka bäst men mot objekt på backen, eller som har bakrund blir det bäst med enbart centrumpunkten vald.

Hur gör ni när ni fotar fågel. Kör ni enbart med Följande focus? Även på stillsittande fåglar då eller byter ni till "one shot" då? Min glugg verkar hitta rätt oftast om man gör ett snabbt tryck på Af-on knappen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar