Annons

Bör man stänga av bildstabiliseringen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är många som fortfarande tror att man ska stänga av IS när man använder stativ och det är synd. Men det är inte så konstigt då manualerna och informationen är dåligt hur det fungerar.

I manualen till Nikon senaste 70-200/2,8 står det att man ska stänga av VR då man använder stativ.
 
...
Det är många som fortfarande tror att man ska stänga av IS när man använder stativ och det är synd.
...

Med vissa objektiv Ska man stänga av IS när man använder stativ.

Det är så att vissa av Canons L-gluggar med IS använder en äldre teknik som inte känner av att man använder stativ.
Med dessa gluggar så riskerar faktiskt påslaget IS i kombination med stativ att ställa till problem i form av onödig oskärpa.

Sedan så finns det vissa nyare gluggar som har en moderne form av IS, som känner av stativet, och då självt stänger av stabiliseringen.

Vad det gäller "panoreringsläget", så funker detta bra för panorering, med även med detta läge kan det blir problem om du har IS påslaget, och du fotograferar oregelbundna rörelser.
 
Jag köpte i förra veckan ett Canon 70-200 f/4 L IS och roade mig med att göra lite jämförande "studier". Resultatet var väldigt tydligt: På stativ blev bilderna oerhört mycket suddigare med IS än utan. Tyvärr har jag raderat bilderna, men kan så klart ta nya och lägga upp om någon är intresserad.
 
Förra gången jag berättade detta så fick jag massiva påhopp, men ska man förändra världen får man inte vara känslig...

Jag tog några testbilder på 1/125 med mitt Nikkor 16-85/3,5-5,6 på fri hand, med och utan antiskaksystemet, och upptäckte att det blev skarpast utan antiskaksystemet.

Nu duckar jag...
 
Apropå vad Nikon skriver i sin manual har jag en följdfråga: Jag kör med AF på AF on (baksidan) och inte på avtryckaren. IS går igång (den låter) när jag fokuserar, men slutar (i alla fall låta) när jag släpper knappen. Det innebär rimligen att jag inte har någon stabilisering om jag fokuserar, släpper knappen och komponerar om. Eller?
 
Nu pratade vi om canons system inte Nikon. Men som skrivits flera gånger tidigare så ska man stänga av IS på äldre canongluggar men dom är få.
Men visst får man göra som mål vill! Jag har aldrig upplevt att IS har påverkat skärpan negativt. Jag litar på mig och på de proffsen jag har följt i olika former på internet. Där är dom enhälliga när det gäller användandet av IS.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Min erfarenhet, helt ovetenskapligt baserat på magkänsla bara, är att jag får skarpare bilder om jag inte använder IS för snabbare fotografering som sport. Panorering funkar bra, men inte mer oberäkneliga rörelser. Med IS tycker jag att jag då får fler bilder som har lite konstig oskärpa typ dubbla konturer, min teori är att det kommer sig av att IS-systemet inte hinner med att stabiliseras riktigt om man är lite fladdrig med kameran. Har man däremot lite mer tid och kan vänta bara lite grann mellan fokusering och avtryck så hjälper IS mycket, både handhållet och på stativ.

Erfarenheterna verkar skilja en del, kanske kan det vara så att IS passar olika bra för olika personer, beroende på vilken "avfyringsteknik" man har.

Edit: När jag tänker efter så är det nog mest med 300/2.8 jag sett detta, inte 70-200.
 
Senast redigerad av en moderator:
...
Jag litar på mig och på de proffsen jag har följt i olika former på internet. Där är dom enhälliga när det gäller användandet av IS.
...

Enhälliga om vad då?

Enligt Canon själva (i ett av deras egna white papers, som jag tyvärr inte kan hitta någon länk till).
Så bör man stänga av IS när man fotograferar snabba oregelbundna rörelser.
Orsaken är precis det Anders Österberg är inne på.

Vid oregelbundna rörelser kan inte IS "gissa rätt", under vissa situationer kan detta tom lura AF-sensorn.

Kan väl tillägga att jag personligen försörjer mig huvudsakligen på att fotografera sport.
De gånger jag glömt att stänga av IS så har jag konstaterat att det faktiskt ställer till problem med skärpan vid snabba oregelbundna rörelser.
 
Apropå vad Nikon skriver i sin manual har jag en följdfråga: Jag kör med AF på AF on (baksidan) och inte på avtryckaren. IS går igång (den låter) när jag fokuserar, men slutar (i alla fall låta) när jag släpper knappen. Det innebär rimligen att jag inte har någon stabilisering om jag fokuserar, släpper knappen och komponerar om. Eller?

Jag gör lika som du med min EOS 7D. Stabiliseringen går igång även vid halvt nertryckt avtryckare. Så - jo - stabiliseringen har du. Om Nikon funkar lika.

Petter ...
 
Har följt denna tråden då jag funderat till och från huruvida jag ska slå av IS eller inte när jag använder monopoden och korta slutartider. Ett typiskt scenario för mig är att jag har mitt 100-400 mm på en monopod och slutartider mellan 1/400-1/800. Så ska jag ha IS av eller på - eller spelar det ingen roll?

Notera att detta inte är riktigt samma frågeställning som trådskaparen främst undrar över, det problemet handlar mer om hur IS beter sig när man rör kameran åt lite olika håll.

Så jag gjorde ett litet test idag. För att göra det extremt så körde jag med slutartid på 1/3200, jag ville ju se hur IS av/på beter sig när man drar ned slutartiden. Använde 400 mm på min Canon 450D för att "maximera risken" för skakningsoskärpa.

Notera att jag har ett 100-400 4.5-5.6 L IS USM objektiv som har bland den äldsta typen av bildstabilisator och känner således inte av om det befinner sig på något stabilt underlag. Bildstabilisatorn var ställd i Läge 1 (korrigering för både vertikala och horisontella rörelser).

Här är resultatet
http://www.exx.se/objects/fotosidan/monopod_is_off_vs_on/

Slutsats : När det gäller monopod och "statisk" fotografering är det lika bra att lämna bildstabilisatorn påslagen, så glömmer man inte att slå på den när man väl behöver den :)



I tidigare inlägg nämndes att tester har gjorts (både Canon och Nikon) där IS bör slås av när slutartiden går under en viss gräns.

Jag har svårt att se hur slutartiden är kopplat till bildstabilisatorn överhuvudtaget. Är slutartiden överhuvudtaget en parameter som bildstabilisatorsystemet använder sig av? Varför skulle IS vara medveten om detta? Vad skulle IS göra annorlunda om slutartiden är 1/25 eller 1/2500? Skakningarna från tex fotografen är ju identiska.
Om IS gör något smart för att även kompensera för vibrationer från spegeln kan det tänkas att det finns ett samband mellan slutartider och vad IS försöker göra. Men i de flesta IS utgår jag ifrån att så inte är fallet.

Om kameran/objektiver däremot är utsatt för vibrationer av mycket högre frekvens än vad som normalt kommer från darriga fotografer, då kan jag tänka mig att IS styrsystem i vissa fall inte klarar av att kompensera snabbt nog och gör mer skada än nytta. Men även i detta fall finns ingen relation till slutartider.

Kan någon förklara närmare varför ett IS system skulle behöva slås av när slutartider går under en viss gräns?
 
Har följt denna tråden då jag funderat till och från huruvida jag ska slå av IS eller inte när jag använder monopoden och korta slutartider. Ett typiskt scenario för mig är att jag har mitt 100-400 mm på en monopod och slutartider mellan 1/400-1/800. Så ska jag ha IS av eller på - eller spelar det ingen roll?

Notera att detta inte är riktigt samma frågeställning som trådskaparen främst undrar över, det problemet handlar mer om hur IS beter sig när man rör kameran åt lite olika håll.

Så jag gjorde ett litet test idag. För att göra det extremt så körde jag med slutartid på 1/3200, jag ville ju se hur IS av/på beter sig när man drar ned slutartiden. Använde 400 mm på min Canon 450D för att "maximera risken" för skakningsoskärpa.

Notera att jag har ett 100-400 4.5-5.6 L IS USM objektiv som har bland den äldsta typen av bildstabilisator och känner således inte av om det befinner sig på något stabilt underlag. Bildstabilisatorn var ställd i Läge 1 (korrigering för både vertikala och horisontella rörelser).

Här är resultatet
http://www.exx.se/objects/fotosidan/monopod_is_off_vs_on/

Slutsats : När det gäller monopod och "statisk" fotografering är det lika bra att lämna bildstabilisatorn påslagen, så glömmer man inte att slå på den när man väl behöver den :)



I tidigare inlägg nämndes att tester har gjorts (både Canon och Nikon) där IS bör slås av när slutartiden går under en viss gräns.

Jag har svårt att se hur slutartiden är kopplat till bildstabilisatorn överhuvudtaget. Är slutartiden överhuvudtaget en parameter som bildstabilisatorsystemet använder sig av? Varför skulle IS vara medveten om detta? Vad skulle IS göra annorlunda om slutartiden är 1/25 eller 1/2500? Skakningarna från tex fotografen är ju identiska.
Om IS gör något smart för att även kompensera för vibrationer från spegeln kan det tänkas att det finns ett samband mellan slutartider och vad IS försöker göra. Men i de flesta IS utgår jag ifrån att så inte är fallet.

Om kameran/objektiver däremot är utsatt för vibrationer av mycket högre frekvens än vad som normalt kommer från darriga fotografer, då kan jag tänka mig att IS styrsystem i vissa fall inte klarar av att kompensera snabbt nog och gör mer skada än nytta. Men även i detta fall finns ingen relation till slutartider.

Kan någon förklara närmare varför ett IS system skulle behöva slås av när slutartider går under en viss gräns?

Jag kan tänka mig att vid snabbare tider som tex du testade så påverkar inte vibrationer skärpan på grund av att tiden är så snabb så rörelseoksärpa inte kan uppstå. Jag ser däremot en fördel med is även på snabbare tider! Det är att sökarbilden stabiliseras och du har lättare att träffa objektet med fokuspunkten.
Som jag förstår det så skapar is rörelseoksärpa vid längre tider som typ 1 sen eller långsammare. Kanske för att mekaniker rör sig!? Jag är skitdåligt på att förklara men jag har en länk till Canon där dom beskriver deras is!
http://cpn.canon-europe.com/content/education/technical/image_stabilization_lenses.do

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Jag kan tänka mig att vid snabbare tider som tex du testade så påverkar inte vibrationer skärpan på grund av att tiden är så snabb så rörelseoksärpa inte kan uppstå. Jag ser däremot en fördel med is även på snabbare tider! Det är att sökarbilden stabiliseras och du har lättare att träffa objektet med fokuspunkten.
Som jag förstår det så skapar is rörelseoksärpa vid längre tider som typ 1 sen eller långsammare. Kanske för att mekaniker rör sig!? Jag är skitdåligt på att förklara men jag har en länk till Canon där dom beskriver deras is!
http://cpn.canon-europe.com/content/education/technical/image_stabilization_lenses.do

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Absolut! Glömde faktiskt att skriva att sökarbilden är rejält mycket stabilare (även med monopod) med IS på (vi pratar ju faktiskt om 400mm på en 1.6 crop factor kamera).

Mitt test var i första avsett för att se om IS gjorde bilden oskarpare vid mycket korta exponeringstider.

I ett tidigt inlägg (tror det var av Gunnar Karlsson) skall det enligt en viss site ha provats fram att man bör koppla ur IS vid kortare exponeringstider än 1/200 eller 1/250 - vilket jag tyckte lät mycket märkligt.
>> Såg för kanske ett eller två år sedan en site där någon hade kollat Canons IS
>> i detta avseende och kommit fram till att man bör koppla ur IS vid användning
>> av kortare exponeringstider än 1/200 eller 1/250 sekund eftersom IS:en då inte
>> hängde med längre, utan försämrade skärpan istället
 
Absolut! Glömde faktiskt att skriva att sökarbilden är rejält mycket stabilare (även med monopod) med IS på (vi pratar ju faktiskt om 400mm på en 1.6 crop factor kamera).

Mitt test var i första avsett för att se om IS gjorde bilden oskarpare vid mycket korta exponeringstider.

I ett tidigt inlägg (tror det var av Gunnar Karlsson) skall det enligt en viss site ha provats fram att man bör koppla ur IS vid kortare exponeringstider än 1/200 eller 1/250 - vilket jag tyckte lät mycket märkligt.
>> Såg för kanske ett eller två år sedan en site där någon hade kollat Canons IS
>> i detta avseende och kommit fram till att man bör koppla ur IS vid användning
>> av kortare exponeringstider än 1/200 eller 1/250 sekund eftersom IS:en då inte
>> hängde med längre, utan försämrade skärpan istället

Som vi redan har märkt så finns det lika många svar som frågor kring detta;)
Har du inte skrivit fel angående slutartiden då man eventuellt bör stänga av IS? Jag tycker 1/200 låter helt galet! Jag har dock sett en del som menar att 1/2000 eller snabbare gör IS överflödigt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Som vi redan har märkt så finns det lika många svar som frågor kring detta;)
Har du inte skrivit fel angående slutartiden då man eventuellt bör stänga av IS? Jag tycker 1/200 låter helt galet! Jag har dock sett en del som menar att 1/2000 eller snabbare gör IS överflödigt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det är inte jag som uppgav dessa slutartider - jag citerade ett inlägg från Gunnar Karlsson, se tidigare i tråden.

Att IS inte gör särskilt stor nytta på väldigt korta slutartider är ett faktum, men i inlägget från Gunnar Karlsson påstods det att bilden blev SUDDIGARE om man använde slutartider på runt 1/250 eller kortare med IS påslaget (jämfört med att ha IS avslaget).

Fast IS gör faktiskt nytta även om slutartiden hamnar på korta tider som 1/2000, den stabiliserar sökarbilden och gör det otroligt mycket enklare arbeta med.
 
Det är inte jag som uppgav dessa slutartider - jag citerade ett inlägg från Gunnar Karlsson, se tidigare i tråden.

Att IS inte gör särskilt stor nytta på väldigt korta slutartider är ett faktum, men i inlägget från Gunnar Karlsson påstods det att bilden blev SUDDIGARE om man använde slutartider på runt 1/250 eller kortare med IS påslaget (jämfört med att ha IS avslaget).

Fast IS gör faktiskt nytta även om slutartiden hamnar på korta tider som 1/2000, den stabiliserar sökarbilden och gör det otroligt mycket enklare arbeta med.

Visst stabiliserar IS sökarbilden.
Men det är fortfarande ett faktum, att om motivet rör på sig, så att du måste röra på kameran.
Så händer det faktiskt att IS ställer till problem med AF/Skärpa.


Det har hänt att jag själv glömt att stänga av IS, och då fått en del problem, pga just ovanstående.
Brukar använda slutartider på 1/640 eller 1/800.
 
Egena ovetenskapliga erferenheter

Visst stabiliserar IS sökarbilden.
Men det är fortfarande ett faktum, att om motivet rör på sig, så att du måste röra på kameran.
Så händer det faktiskt att IS ställer till problem med AF/Skärpa.


Det har hänt att jag själv glömt att stänga av IS, och då fått en del problem, pga just ovanstående.
Brukar använda slutartider på 1/640 eller 1/800.

Hej på er, jag återkopplar lite efter ett flertal dagar, både i ridhuset, men även ridsport utomhus.
Jag är ju lite skyldig till denna tråd, som spretar lite nu, men jag tycker ändå att många intressanta saker kring ämnet avhandlas.

Mina helt ovetenskapliga erfarenheter stöder "SportSkjutarens" påstående för mig.
IS ställer till det vid dessa tillfällen, och det gemensamma för mig är följande:
- Jag fotar ett rörligt objekt (en mer eller mingre galen och opålitlig häst)
- Jag använder AI-Servo, och kör på manuellt läge för exponenringen (min standard vid ridsport)
- Jag använder en definieriad fokuspunkt, med assisterande punkter
- Jag förändrar även brännvidden flitigt under bildserien

Utrustningen är Canon 7D och 70-200/2.8L IS II.

Vid dessa utvärderingar kommer jag fram till att jag får fler bilder med icke önskvärd oskärpa när jag har IS påslagen, och vid ett flertal tillfällen kan jag inte se skärpeläget överhuvudtaget i bilden.
Detta kan även inträffa när AF av någon anledning missar med avslagen IS, men det är väldigt ovanligt.
Undantaget är nar jag gör rena panoreringar, då verkar det inte spela någon roll om jag har IS på eller av.
Skillnaden då är dock att motivet förändrar sitt avstånd till mig mer kontrollerat, och jag förändrar inte heller brännvidden lika hastigt.

Slutartiderna inomhus ligger mellan 1/320sek och 1/500sek, med ISO 2500 till 4000.
Utomhus ligger jag på 1/500sek till 1/2000sek, med ISO 100 till 800.

Som sagt var är det ingen vetenskap, men jag har verkligen försökt att återskapa likvärdiga förhållanden, och kört över 4000 bilder för att utvärdera.

Hoppas att det i alla fall kan tillföra någonting till någon, oavsett kameramärke.
För jag får för mig att tekniken kan få det väldigt svårt, när jag vill ändra brännvidd, samtidigt som jag darrar på handen, och motivet rör sig.

Men vi kanske lyckas reda ut detta tillsammans, om inte annat så får vi sålla bland alla erfarenheter och omdömen, och ha en trevlig diskussion.

Ha de gött så länge.

M.V.H
/Tobias
 
Vi måste skilja mellan de två scenarios
#1 : kameran är stilla
#2 : kameran följer ett oberäkneligt mål

Infon i inlägget från Gunnar Karlsson och således mina inlägg och tester behandlar scenario #1 - dvs kameran är stilla. Detta står tydligt i mitt inlägg för att undvika förviring. Här vill jag påstå att IS alltid ska vara påslaget.

Att IS kan stjälpa mer än hjälpa när man följer ett oberäkneligt mål låter helt naturligt (där man rör kameran i mer eller mindre kaotiska rörelser) och det köper jag till 100%. Här skulle jag nog vilja påstå att man inte alltid vill ha IS påslaget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.