Annons

Stämningsmusik

Produkter
(logga in för att koppla)

Roobarb

Ny medlem
Själv har jag väldigt dålig fantasi angående vilken musik man kan använda för att skapa stämning (och olika sorters stämning) i studion mellan fotograf och modell, men förstår hur stor stämningshöjare det faktiskt är. Lyckades inte hitta någon tråd om ämnet, så jag tänkte att jag startar en, så kan ni som har erfarenheter och tips komma med dem här.

Givetvis är olika musik bra i olika situationer, men alla låt/artist/genre-tips är välkomna, gärna med info om vad ni ville/vill uppnå för stämning. Vem vet, kanske några nya idéer föds när man börjar tänka musiskt i första hand och fotografiskt i andra hand. :)

Annars så kan du bara köra Spotify gratisversionen i bakgrunden, det funkar också och kostar dig ingenting. :)

/ Magnus

Annars så kan du bara köra Spotify gratisversionen i bakgrunden, det funkar också och kostar dig ingenting. :)

/ Magnus

Jo. Radio, spotify vad som helst är "STIM-pliktigt".
På samma sätt som att man vill ha betalt för bilder som används kommersiellt.
Det är samma upphovsrätt, glöm inte det!

Jag skulle be modellen ta med sig musik som han/hon gillar. Chansen är större att modellen kan slappna av om hans/hennes musik spelas, än om du spelar något du gillar själv. Samtidigt måste det ju vara en kompromiss: modellens musik får ju inte vara något du som fotograf avskyr, för då blir det ändå inget gjort...

Jo. Radio, spotify vad som helst är "STIM-pliktigt".
På samma sätt som att man vill ha betalt för bilder som används kommersiellt.

Vad är ett offentligt framförande?
Ett framförande (spelning) är offentligt om det står öppet för vem som helst att lyssna till. Det gäller levande musik och inspelad musik, musik från radio och tv, musik på en webbplats, musik som spelas som bakgrundsmusik eller i en butik. Framföranden är offentliga även inom föreningar och på arbetsplatser. Däremot är inte privat fester, som till exempel en 50-årsfest, ett offentligt framförande.

Nu beror det på hur trådskaparens studio ser ut men jag skulle tro att betala pengar till Stim inte är nödvändigt.

Nej, det är det inte. En artist får först STIM-pengar via radiostationen, till exempel SR. Sedan får artisten betalt en gång till när till exempel en frisörsalong spelar SR i väntrummet.

En fotograf får (förhoppningsvis) betalt när denne säljer bilden till ett tidningsomslag, men får inte ytterligare betalt när tidningen ligger för allmän beskådan i samma frisörsalong.

ANNONS