Advertisement

Annons

Ställnig av ISO och bildtagning på 40 D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla!
jag har 2 frågor:

1-När jag har kameran(canon 40D) på "P" och försöker ställa ISO på 100 så går det inte att gå ner till mindre än 200 och sedan går det över till auto om jag försöker vrida ratten för att koma ner till 100. Tidigare gick det. Har jag gjort något tokigt?

Jag kan ha ISO 100 på alla andra kreativa ställningar (AV, AT, osv) men inte när kameran är inställd på programautomatik (P)!

2- hur ställer man bildtagning på 6.5 bilder persekund?

Tack för på för hand
 
Att du inte kan välja ISO 100 borde bero på att du ställt in högdagerprioritet, då blir minsta ISO 200. Detta skall i och för sig gälla P såväl som Av, TV och M.

För seriebildstagning tryck på knappen för detta vid topp-displayen och välj med ratten. Det finns två olika seriebildslägen.

Mvh
Anders
 
Du har stält kameran i Högdagerprioritet möjlig och då är lägsta iso 200 om du ändrar till Högdagerprioritet ej möjligt så kan du nå iso 100
mvh Jörgen
 
Det var problemet Anders. Jag hade valt högdragperioritet och ISO hade ställts till 200. Nu har jag ISO 100 i lägget "P".

Tusen tack för hjälpen
 
Det är lätt att se om högdagerprioritet är aktiv, för då står det ISO 2oo, inte ISO 200. Syns både i sökaren och på displayerna.

Seriebildsikonen med ett litet H vid sidan är högsta möjliga fart. Utan H går det hälften så fort.

Det är i det gröna P-läget (gröna rutan) som man inte kan välja ISO själv.
 
pixelbild skrev:
Auto iso finns det nån som använder sånt.

Jag kör det på pluggets D70 det funkar perfekt, bara ställer in vid vilken slutartid isot ska höjas och kameran gör det. Saknar att det inte finns på canon.
 
I vissa lägen tycker jag det är smidigt. Fast det hade ju varit bättre om man kunde styrt det som man själv vill.
Exempelvis "Safety Shift" borde gå att ställa in om det först ska höja ISO, sen gå på slutartiden, när man passerat en viss gräns.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.