Hej!
Jag har som nyårslöfte för mig själv att arrangera en egen fotoutställning.
Utställningen kommer hållas i Stockholm och jag undrar om någon har tips på platser att ha uställningen på, samt vilken firma i som billigast och bäst hjälper mig med utskrifter i storlek från a3 upp till 50x70cm.
Uppskattar alla tips och generella råd i övrigt kring att hålla i egen utställning!
/A
Om du ska ställa ut på ett galleri som fotografiintresserade besöker så finns det ju inte så många idag. Men Galleri Kontrast på Hornsgatan är ett, Galleri Axel på Södermannagatan är ett annat. Centrum för Fotografi på Tjärhovsgatan ställer ut fotografi.
Ska du lyckas få någon av dessa gallerier att visa dina bilder bör du ta fram en bra portfolio, men också visa hur du vill presentera dina bilder och också gärna en beskrivning av hur du har tagit fram dem, det vill säga vilken teknik du använder för att ta fram och för att presentera dina bilder.
Billigt och bra är en svår kombination i alla sammanhang. Det första du måste bestämma är om du vill sälja bilder och om det då är viktigt att dina bilder är arkivbeständiga. Om du får de utskrivna på färgfotopapper, det som oftast kallas c-print, är de dels på plastpapper, vilket brukar få en gul ton efterhand som de optiska vitmedlen i dessa papper försvinner, dels har en hållbarhet på cirka 20-25 år om de sitter uppe på en vägg. Skriver du ut med pigmentbläck kan du välja papper som inte använder optiska vitmedel, du kan använda papper gjorda utan plast och du får en hållbarhet på upp mot och över 100 år. Att de dessutom får ett större färgomfång och ger bättre svartvita utskrifter är då också grädde på moset. Men pigmentutskrifter är dyrare.
Sedan måste du bestämma dig för hur du vill presentera dina bilder. Att rama bilder är dyrt om du ska ha en professionell ramning. Samtidigt, köper du billiga färdiga ramar är dessa ofta syrahaltiga, vilket kan förstöra dina bilder på ganska kort tid.
Tänk på vilken upplaga du vill göra dem i och håll dig till den upplagan. Att ha en rätt liten upplaga, kanske 3-5 ex är ofta bättre. De som köper din bild vill veta hur många exemplar av den som är gjorda.
Men det viktigaste till slut är ju att du har en bra, sammanhängande utställning, det vill säga inte bara dina bästa bilder, utan en utställning som hänger samman och har något att säga.
Stefan
P.S du hade bara en bild på din presentation, men den gillade jag. Har du flera av samma klass, så kör på.