Annons

Ställa upp skärpan i kameran? Att göra eller inte göra. (40d)

Produkter
(logga in för att koppla)
Lasse C skrev:
Kanske väljer jag ändå RAW+JPEG. På så sätt kan jag ju spara RAW-filerna tills dess att jag lärt mig arbeta med dem.
Det är ett mycket listigt val, och inte speciellt dyrt numera heller med tanke på minnespriser.

En annan anledning att spara RAW-filer är att RAW-konverterare hela tiden utvecklas och får nya möjligheter. Det kan hända att man kan få bättre kvalitet ur RAW-filerna i framtiden än man får idag. Ett exempel är förbättringen av DPP som jag beskrev i inlägget ovan.
 
Mac och iPhoto

En fråga angående överföring av bilder till iPhoto och annat lagringsmedia: Finns det ngt enkelt sätt att ladda jpg-bilderna i iPhoto exkl raw-bilderna, eller måste man markera resp jpg-bild? Jag skulle gärna föra över raw-bilderna direkt till ett externt lagrinsmedium men bilderna/kameran markeras inte som en hd i Finder, det är endast iPhoto som aktiveras.
Hur gör man för att kameran (Canon EOS 40D) ska komma upp som en hd i Finder? //P-A
 
panord

Jag skulle ha skaffat en kortläsare om jag varit dig. För det första så får du då upp kortet som en extern HD, för det andra så går det mycket snabbare att ladda in bilderna i datorn.

Alltså bara fördelar *S*
 
Jag är nybörjare på RAW men tycker att under bra omständigheter ger JPG:en nära nog RAW bildens möjligheter till redigering. Använder Adobe Camera Raw förresten, som också tar in JPG.

Däremot har jag alltid kameran numer inställd på RAW+JPG, för jag håller med det som sagts att det finns "viktiga" bilder och "mindre viktiga". Ska jag göra nåt HDR experiment är RAW givet, liksom vid svårare exponeringsförhållanden, sämre ljus osv, då blir RAW givet.

Men när jag fört över allt till datorn rensar jag. RAW (som i en 450D med 12 MP gärna blir 20MB) kastar jag bort i 4 fall av 5 och sparar bara JPG. För även om minneskort är billigt så tar bilder väldigt mkt plats på Hårdisken. Eller rättare sagt Hårddiskarna, för jag försöker vara duktig och köra backup en gång i månanaden så bilderna finns på 2 ställen. Och det tar lååång tid, därför rensar jag rätt friskt. Finns det nåt klokare sätt?

Ett litet ps, jag kör standard bildstil. Mitt skäl är att datorn och PS har oändligt mycket mer kraft att göra uppskärpningar osv än kamerans elekotronik. Däremot saknar jag ofta den stuns som finns i bilderna från en S3 IS som var min förra kamera. Och det jag lite motvilligt fått erfara med uppgraderingen till sn DSLR, är att handpåläggning är nödvändig om man ska bli nöjd.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.