Annons

Ställa slutartid i P-läge på D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Om man vill fota med blixt, så är det väl P-läge som gäller om kameran ska "ta med blixten" i beräkningen av exponeringen?
Och i så fall, kan man ändra exponeringstiden? Den är ju fast; 1/80s utan blixt och 1/60s med blixt, vilket jag tycker är för mycket!

Dessutom, jag har aldrig fått kameran att mäta med förblixt, även om jag har TTL påslaget. Vad kan detta bero på? Nåt jag missat?

Den mäter med förblixt hela tiden. Det är bara du som inte hinner se det.

Blixtexponeringen är automatisk oberoende av exponeringsläget i kameran. Du kan köra M, A, T eller P. Jag brukar tycka att det är smidigast att ställa befintligt-ljus-exponeringenhelt manuellt.

Grejen med P-läget är ju just att det är helautomatiskt - du skall slippa ställa slutartiden. Vill du ta hand om det själv väljer du ett annat läge.

jimh skrev:
Den mäter med förblixt hela tiden. Det är bara du som inte hinner se det.
Aha, då förstår jag. Det brukar dock synas en ganska tydlig förblixt när min polare kör med sin D70... Skumt. Inte anti-röda ögon då alltså, utan bara EN blixt, och väldigt kort tid innan exponering.

Blixtexponeringen är automatisk oberoende av exponeringsläget i kameran. Du kan köra M, A, T eller P. Jag brukar tycka att det är smidigast att ställa befintligt-ljus-exponeringenhelt manuellt.
Nä, nu har du väl ändå fel? Om jag fäller upp blixten i läge A, S eller M så ändras varken exponeringsmätaren eller nån av de inställda tid- och bländarparametrarna.
Jag har förstått det som att det bara är upplättningsblixt i dessa lägen, och att man själv får avgöra hur stark blixt man vill tillföra i dessa lägen?

Grejen med P-läget är ju just att det är helautomatiskt - du skall slippa ställa slutartiden. Vill du ta hand om det själv väljer du ett annat läge.
Jovisst, men det verkar ju konstigt att ha en så lång fast slutartid som 1/60s. Finns bra möjligheter till oskärpa där om man kör med exempelvis 50mm eller mer.

Makten skrev:
Nä, nu har du väl ändå fel? Om jag fäller upp blixten i läge A, S eller M så ändras varken exponeringsmätaren eller nån av de inställda tid- och bländarparametrarna.
Nej, blixtexponeringssystemet har inget att göra med exponeringssystemet för befintligt ljus. Det fungerar inte genom att variera tid och bländare utan genom att variera mängden ljus som pumpas ut. Det du behöver tänka på när det gller blixtexponeringen är bara att du inte har för liten bländare för det avstånd blixten skall nå ut till (och det kan inte kameran hjälpa dig med ändå).

Tid och bländare avänder du sen för att balansera det befintliga ljuset mot blixtljuset. Med kort slutartid och liten bländare får du svart bakgrund. Med bländare och slutartid inställda som när du fotograferar utan blixt får du jämn exponering i hela bilden.

Makten skrev:
Jovisst, men det verkar ju konstigt att ha en så lång fast slutartid som 1/60s. Finns bra möjligheter till oskärpa där om man kör med exempelvis 50mm eller mer.
Vid upplättning utomhus finns risk för skakningsoskärpa vid dessa tider, men inte inomhus i glödlampsljus. Vid 1/60 inomhus i glödlampsljus så kommer det befintliga ljuset inte att synas i exponeringen överhuvudtaget. Motivet blir enbart belyst av blixten. Och blixtljuset, det är snabba doningar det.

Om du går ut i dagsljus skall du se att ditt p-läge dessutom med största sannolikhet ger dig en kortare tid.

Makten skrev:
Aha, då förstår jag. Det brukar dock synas en ganska tydlig förblixt när min polare kör med sin D70... Skumt. Inte anti-röda ögon då alltså, utan bara EN blixt, och väldigt kort tid innan exponering.

Han har förmodligen kameran inställd på blixtsynk på andra ridån. Då avfyras blixten precis innan slutaren stängs i stället för precis efter att den öppnats som är normalinställningen.

Johannes

Johannes-S skrev:
Han har förmodligen kameran inställd på blixtsynk på andra ridån. Då avfyras blixten precis innan slutaren stängs i stället för precis efter att den öppnats som är normalinställningen.
Nej, vi snackar en blixt innan exponering och en under exponering!

Eller menar du att det med denna inställning skulle synas tydligare, eftersom tiden mellan förblixt och exponeringsblixt då blir större?

Precis. Synkar man på bakridån blir mellantiden längre och då märks det tydligare.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto