Annons

ställa in slutartiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Crajs

Ny medlem
Det är så att jag är ryttare och far gärna och fotar på hästtävlingar (dressyr & hoppning). Jag tycker själv att min canon powershot S3 IS fungerar väldigt bra, då jag inte känner att jag skulle klara av en systemkamera än. Men jag funderar på om någon vet om man kan ställa in slutartider själv på en s3 is? Om inte, har ni några tips på hur jag kan få bättre skärpa på hästarna? Det är mest på hopptävlingarna jag har problem med skärpan då det går en aningen fortare då.
 
Om det är rörelseoskärpa så testa dra upp iso och sedan så får du upp slutatiden lite. Hur du ändrar det själv på din S3is vet jag inte :)
 
På din S3 så har du ett läge (på ratten på ovansidan) som är tidsförval vilket innebär att du väljer slutartid och kameran väljer bländare. Hur du gör får du kolla i handboken för att se. Jag tror att läget på ratten kan heta "TV". Läget "AV" innebär att du väljer bländare och kameran väljer tid.
En annan sak som du oxå bör kolla på är vilken brännvidd du använder. Bildstabiliseringen klarar förmodligen inte vad som helst och med 12X zoom kan det bli svårt vid de längre brännvidderna och långa slutartider.

Ett enbensstativ kan vara till stor hjälp.

Lägg gärna upp några bilder. Någon här på FS ser snabbt vilken typ av oskärpa du drabbas av.

---/Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.