Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ställa in fokus i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenny

Medlem
Hej på er!

Jag har ett problem jag måste få hjälp med. Skulle ut och fota blixtar inatt. Eftersom jag hade en föraning om att det skulle kunna bli oväder ställde jag in fokus genom autofokus och knäppte över till manuellt under dagen...

Mycket riktigt blev det oväder... fick en 20 blixtar på bild... När jag sedan kommer hem och laddar in bilderna ser jag att de är fruktansvärt oskarpa... varenda bild är alltså misslyckade.

Jag fick dock en ny chans att knäppa nya bilder... testade denna gång att köra autofokus på stadsljuset längre bort och knäppa över till manuellt, den fokuserade och allt såg bra ut på lilla kamera-skärmen... när jag sedan lägger över bilderna är det precis lika dant... totalt oskarpa och rätt suddiga.

Har ett SIGMA 18-55mm, bilderna tog jag med bulp 4-15 sek, ISO 100, f8-12
Självklart använde jag ett stadigt stativ och trådutlösare.

Är det någon som kan ge lite tips hur man får perfekt skärpa i mörker? har ingen lust att få så här misslyckade bilder igen.

Jag tycker det låter som att din teknik borde fungera.

Får du skarpa bilder om du fotar t.ex. det stadsljus som du fokuserar på?

Blixtarna är väl rätt långt borta? Kan man inte bara ställa manuellt och vrida till liggande åttan (eller motsvarande på moderna grejor)?

Nej allt blir suddigt... både stadsljus och omgivning.
Problemet är ju att det är omöjligt att se i både sökaren och på den lilla skärmen om det är rätt fokuserat eller inte.

Blixtarna var ca 5 km bort så inte alls långt bort.
Problemet är ju att det inte finns någon liggande 8a på detta objektiv

Nej allt blir suddigt... både stadsljus och omgivning.
Problemet är ju att det är omöjligt att se i både sökaren och på den lilla skärmen om det är rätt fokuserat eller inte.

Blixtarna var ca 5 km bort så inte alls långt bort.
Problemet är ju att det inte finns någon liggande 8a på detta objektiv

5 km är långt bort fotomässigt. Det han menade var nog helt enkelt att du ska ställa fokus manuellt på längsta avståndet. I "botten" alltså. Det borde fungera med den bländaren du har.

Problemet med att vrida objektivets fokus "i botten" är man då kan få fokus bortom oändligheten.

Men om du fokuserar på något som är långt bort och tar en bild, så kan du ju zooma på skärmen och se om du får en skarp bild eller inte. Fungerar det på natten? Fungerar det på dagen? Får du skarpa bilder någon gång?

Jag tar ibland bilder från högt belägna platser och producerar "gigapixelbilder". Då kan man inte använda AF och måste då fokusera manuellt på något som är genomsnittligt långt bort från kameran, kanske 300-400 meter och mot oändligheten. Det fungerar bra och det blir full skärpa överallt tills man kommer till något som ligger innanför hyperfokalavståndet. Det BORDE fungera i ditt fall också, annars kanske det är något fel med objektivet.

Vad är det för kamera? Om den har Live View så skulle jag använda det för att fokusera i situationen du beskrev. Antingen med kontrast-AF om den har det eller manuellt.

Utan LV så borde det fungera att göra som du gjorde (att fokusera på något tillräckligt avlägset). Fick du AF-bekräftelse när du fokuserade på ett avlägset ljus?

Beroende på vad du har för brännvidd borde det funka att fokusera på 3m och blända ner till f/11 så bör du ha allt i fokus.
Jag tycker det låter som att det du gör borde funka. Sett till det så är det ju eg rörelseoskärpa som skulle kunna ställa till det, men blixtarna blir ju inte suddiga pga det, de är ju rätt snabba, sas.

Det vore nog läge att visa ett par exempelbildet, tycker jag det låter som.

Jo men zoomar man på kameraskärmen är det fruktansvärt svårt om bilderna är suddiga eller ej... skärmen är så liten. Jag kollade emellanåt när jag stod där på fältet och tyckte det såg bra ut.
Att vrida fokusringen i botten ger bara suddig bild, utan oändlig fokus ligger lite framför men det är svårt att ställa in om det är så pass mörkt som det är.

Jag fick en AF-bekfräftelse när jag ställde in på avlägset ljus men det var ju helt och hållet fel.

10 bilder finns på ewp.se som är en vädersajt.
Länken till albumet är: http://www.ewp.se/bildarkivet_album.php?bildalbum=795&start=0

Kameramärke var det ja: Canon EOS 1000D

1: lägg upp några exempelbilder så vi får se problemen (edit, såg att du ju gjort det)
De ser ju lite oskarpa ut, men inte helt lätt att se på så små bilder.

2: får du skarpa motsvarande bilder i dagsljus? (motsvarande avstånd, fokusteknik, brännvidd, bländare)

3: får du skarpa motsvarande bilder i halvdåligt ljus?

4: i mörker, testa att ställa in skärpan för hand på vad du tror är lagom. Ta en bild. Titta på denna tagna bild på skärmen, inzoomat, för att se om det är skarpt. Om inte, ställ om skärpan, ta ny bild... o.s.v.

Jag fick en AF-bekfräftelse när jag ställde in på avlägset ljus men det var ju helt och hållet fel.
Man kan bli lurad av fokuspunktmarkeringen i sökaren. Ofta är fokus-"punkten" större än markeringen så det finns risk att kameran har fokuserat på något utanför den lilla rutan.

10 bilder finns på ewp.se som är en vädersajt.
Länken till albumet är: http://www.ewp.se/bildarkivet_album.php?bildalbum=795&start=0
Bilderna är lite för små för att man ska kunna göra en bra bedömning, men det ser nästan ut som att fokus ligger en bra bit hitom ljusen på andra sidan sjön. Fokus ser ut att ligga ungefär vid den hitre stranden.

Värt att tänka på är att om man använder autofokus och fokuserar på tex en orange natriumlampa (typiskt gatlyse) kan man råka ut för att kameran frontfokuserar. Detta då dess automatik kan bli lurad av det varma ljuset. Nu vet jag inte hur det ärmeddin kamera, men med min får man se upp för detta. Lösningen är att fokusera med Live View, kontrollera med max skärmförstoring så det syns var skärpan ligger.

Edit: Ett annat sätt är ju att i dagsljus markera på objektivet var oändlighetsfokus ligger, tejpa på en vit bit papper eller något att markera på som syns i mörkret.

När jag fotar i mörker kan jag ha en bländare på f11 kanske, en slutartid på 5 sekunder säger vi. Oftast är det för mörkt för kameran att använda autofokus så då måste jag använda manuell fokus. Jag använder mig utav bländarläget, vrider ner till lägsta möjliga f-tal, det blir ljusare i live view, vilket gör det lättare för mig att fokusera manuellt. Jag zoomar alltid in i live view när jag fokuserar. Testa dig fram, vrid lite fram och tillbaka på fokusringen tills du är nöjd.

Mycket små bilder men vad jag kan se så ligger fokus mitt i vattnet eftersom att jag kan tycka mig se vågor där. Men det är varken fokus vid hitersta lampan eller vid husen på andra sidan. Kolla bifogad bild

Jag fotograferar en del nattbilder och jag har markerat upp de objektiv som är relevanta. Dels för att slippa överraskningar av frontfokustyp, och dels för de tillfällen då det inte finns något speciellt att fokusera på. Man kan ju fråga sig varför man skall ut och fotografera då när det är så gott som kolsvart, men jag tycker det är skoj :)

Det ser inte skarpt ut nånstans, tycker jag.

Att ta bilder i dagsljus ger perfekt skärpa, även i kvällsljus. Det är som sagt var under natten problemet kommer!

Prova att fokusera med kontrastfokus i Live View. Det borde finnas en chans att kameran lyckas fokusera på ljuset på andra sidan vattnet.

Sen måste man förstås vara noga med att inte rubba fokus oavsiktligt när man har fokuserat och ska ta bilden. :)

Hur lång tid syns en blixt? Jag tror inte att kameravibrationer skulle få blixtarna att bli suddiga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar