Annons

SSD systemdisk + 2*2 TB HHD i Raid 1?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill bara rätta här, (med viss reservation för att Windows RAID har andra krav).
Det finns inga som helst krav på att diskarna ska vara identiska, du kan köra RAID1 över en HDD och ett USB-minne om du vill det, men du får då bara självklart tillgång till minsta gemensamma lagringsutrymmet.
Det kan nog också bero på RAID controllern. Det brukar nämnas som krav från tillverkarna att diskarna skall vara av samma typ, annars kan inte funktionen garanteras. Det brukar finnas en lista över vilka diskar som är kompatibla.

Hur blir det med läs och skrivhastigheten om de har olika prestanda? Långsammast vinner?

Det kan nog också bero på RAID controllern. Det brukar nämnas som krav från tillverkarna att diskarna skall vara av samma typ, annars kan inte funktionen garanteras. Det brukar finnas en lista över vilka diskar som är kompatibla.

Hur blir det med läs och skrivhastigheten om de har olika prestanda? Långsammast vinner?

Det beror på hur din kontroller eller mjukvara hanterar det, men du kan ju inte vara säker på att all data är korrekt skriven förrän den långsammaste har skrivit den.

Får man fråga vilket program du använder? Jag har provat några gratisprogram, men de har varit knöliga och inte alltid gjort som jag vill.
/Thomas

Idag Kör jag ren Copy/Paste med tanke på dom få till antalet bilder jag väljer att spara.
I NASèn finns det tillägg för att spegla hdd på olika sätt för automatisk backup. Förändringar av filer,Filtyper,eller ren backup+olika raid former.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar