Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sruva isär Nikkor Ai (Hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

Clouseau

Aktiv medlem
Hej!

Igår köpte jag ett Nikkor 105 f2.5 Ai och på det finns det ju en metallmojt som väl är till för att förmedla bländaratalet (?) till äldre hus. Eftersom den inte fyller någon funktion på min D200 (så vitt jag vet) mer än sitter i vägen och är lite småvass, så tänkte jag skruva bort den... men så kom jag att tänka på att den kanske sitter ihop med någon annan mojt och att det hela kommer att sluta med att jag har hela objektivet uppdelat i små mojtar istället för en fungerande glugg. Någon som vet om man vågar sig på att skruva loss "gaffeln" (jag antar att varken det eller "mojt" är korrekt franska).

Med hopp om hjälp
/Henrik

Jag har skruvat bort gaffeln från mitt 55/3,5-objektiv utan problem. Den satt med två små skruvar i bländarringen.
(Om det är likadant med 105:an kan jag ju inte garantera, men jag ser inga skäl till att det inte skulle vara det.)

Ja va fasen det borde ju vara samma sak så jag får väl "sruva" bort det då (och kanske börja korr-läsa även rubrikerna)
Tack för svaret!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar