Annons

sRGB-inställning på skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
I dag har jag packat upp min nya IPS-skärm, en LG IPS236V.

På skärmens meny kan man välja olika mode och att av dessa mode är sRGB.

Eftersom jag använder skärmen till bildbehandling i Photoshop och Lightroom undrar
jag om denna inställning är bra/bäst om man inte har en kalibrator?

Jag har ett annat mode också som kanske är passande "photo" men jag är kluven vilket jag
skall välja.

Det som skiljer s-RGB och photo -moden från varandra är att ljusstyrkan på skärmen går
ner ganska mycket och det känns som att kontrast och dynamik försvinner när man växlar över till sRGB

Någon kunnig i frågan?

Kolla på att kalibrera på något sätt...

Det spelar egentligen ingen roll vad du väljer om du inte har en matchande bildskärmsprofil till datorn. Kolla på att köpa en kalibreringslösning som t.ex i1 Display 2. Profilen behövs för att datorn skall veta hur din skärm uppför sig vilket är en grundförutsättning för att kunna arbeta med bildhantering. Dessutom får du möjligheten att kalibrera skärmen så att den fungerar bättre och optimerat efter sin färgrymd.

I dag har jag packat upp min nya IPS-skärm, en LG IPS236V.

På skärmens meny kan man välja olika mode och att av dessa mode är sRGB.

Eftersom jag använder skärmen till bildbehandling i Photoshop och Lightroom undrar
jag om denna inställning är bra/bäst om man inte har en kalibrator?

Jag har ett annat mode också som kanske är passande "photo" men jag är kluven vilket jag
skall välja.

Det som skiljer s-RGB och photo -moden från varandra är att ljusstyrkan på skärmen går
ner ganska mycket och det känns som att kontrast och dynamik försvinner när man växlar över till sRGB

Någon kunnig i frågan?

Om du använder sRGB-läget så utnyttjar du inte hela skärmens kapacitet och det är ju dumt. Jag kan tänka mig att det kan vara bra om man vill simulera en ganska dålig skärm när man kollar av bilder för webben. Du kan dock göra samma sak genom att konvertera den bild du jobbar med till sRGB och även bädda in en sRGB-profil även om det sistnämnda inte är nödvändigt eftersom de flesta webbläsare antar att alla otaggade bilder är i sRGB. Dock har många skärmar idag större färgrymd än sRGB (det är därför din skärm ser matt ut när du slår på sRGB-läget) och därför kan det ändå vara vettigt att tagga sRGB-bilder med en profil. Annars blir resultatet övermättade färger.

För att utnyttja din skärm maximalt föreslår jag också att du skaffar en skärmkalibrator som kan kalibrera och profilera din skärm. Då åfr du det absolut mest balanserade resultatet. Själv använder jag Spyder och tycker att det fungerar bra.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto