Annons

sRGB ellr Adobe RGB i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnar_berg

Medlem
Hej,

Har de någon betydelse om man väljer sRGB eller Adobe RGB läget i kameran när man fotar i RAW?

Man kan ju i efterhand välja vilken färgprofil man vill jobba vidare med i tex Nikon Capture, för att sedan slutredigera i tex Photoshop...

Som jag har fattat så har inställningen i kameran i detta läge ingen betydelse, eller e ja ute o cyklar??

Hälsningar
Gunnar

Ja, det påverkar jpegfilen, jag kör bara jpeg och i AdobeRGB, då får jag bilder som är lämpliga att göra papperskopior från.

Jag känner inte att jag har något behov av att köra RAW, det är bara mera jobb.

Jag riggade upp lite färgade saker, tog en vit pappskiva och skrev upp olika kamerainställningar på och provplåtade för att hitta "min" inställning. Rattar sedan väldigt lite och det funkar utmärkt för mina behov.

JL

Japp, jpg filen påverkas. När jag fotar modell/porträttbilder så fotar jag i RAW o jpg. Men jag har märkt att jpg bilderna inte har den rätta färg mättnaden i läger Adobe RGB (vilket ju är ganska naturligt).Därför är nog de rätta alternativet här sRGB (bättre kvalité på jpg bilderna)

När jag fotar natur/landskap mm fotar jag endast i RAW.

Har inte testat att fota i JPG högupplöst, det är ju ett alternativ men som jag ser det så tappar man lite i efterbehandlingen.

/Gunnar

666 skrev:
Ja, det påverkar jpegfilen, jag kör bara jpeg och i AdobeRGB, då får jag bilder som är lämpliga att göra papperskopior från.

Jag känner inte att jag har något behov av att köra RAW, det är bara mera jobb.

Jag riggade upp lite färgade saker, tog en vit pappskiva och skrev upp olika kamerainställningar på och provplåtade för att hitta "min" inställning. Rattar sedan väldigt lite och det funkar utmärkt för mina behov.

JL

gunnar_berg skrev:
Japp, jpg filen påverkas. När jag fotar modell/porträttbilder så fotar jag i RAW o jpg. Men jag har märkt att jpg bilderna inte har den rätta färg mättnaden i läger Adobe RGB (vilket ju är ganska naturligt).Därför är nog de rätta alternativet här sRGB (bättre kvalité på jpg bilderna)
Det är bättre att köra med en större färgrymd som RGB (om du vill ha bilder på papper) än sRGB, och om man vill visa bilderna på nätet konverterar man bilderna till sRGB. Då borde du inte få någon mindre färgmättnad eller lägre kontrast som annars är fallet med RGB-nätet i tex en WEB-läsare.

Jag kör jpeg så stort o bra det bara går i min D50. Får se i slutet på veckan hur det ser ut här, jag håller på att ladda upp ett bröllopsalbum.

JL

Du har givetvis helt rätt...

ADOBE RGB har ju ett betydligt större färgomfång än sRGB, de kan ju vara en ren tillfällighet att fick lite taskig kvalité på de jpg bilderna som jag fick när jag hade valt alternative RAW+jpg.

/Gunnar

matnyttige skrev:
Det är bättre att köra med en större färgrymd som RGB (om du vill ha bilder på papper) än sRGB, och om man vill visa bilderna på nätet konverterar man bilderna till sRGB. Då borde du inte få någon mindre färgmättnad eller lägre kontrast som annars är fallet med RGB-nätet i tex en WEB-läsare.

gunnar_berg skrev:
Du har givetvis helt rätt...

ADOBE RGB har ju ett betydligt större färgomfång än sRGB, de kan ju vara en ren tillfällighet att fick lite taskig kvalité på de jpg bilderna som jag fick när jag hade valt alternative RAW+jpg.

/Gunnar

Det kan ju också vara så att ditt program inte sett att du har sparat bilderna i Adobe RGB. Då kan ju bilderna se lite dämpade ut i färgerna.

För råfiler gör inställningen i kameran ingen som helst skillnad.

Stefan

stefohl skrev:
Det kan ju också vara så att ditt program inte sett att du har sparat bilderna i Adobe RGB. Då kan ju bilderna se lite dämpade ut i färgerna.

För råfiler gör inställningen i kameran ingen som helst skillnad.

Stefan

Intressant tråd, funderade lite på detta igår faktiskt.
Du menar att det inte spelar någon roll om man använder sRGB eller Adobe RGB när man fotar RAW?

Novio skrev:
Du menar att det inte spelar någon roll om man använder sRGB eller Adobe RGB när man fotar RAW?

Enda skillnaden det kan bli är att vissa program ser att du ställt in sRGB eller Adobe RGB och använder det som en standardinställning. Men som med det mesta när det gäller råformat kan du ändra det hur du vill sedan. Har du kameran inställd på sRGB, men byter till Adobe RGB inför råkonverteringen kommer bilden bli densamma som om du hade haft Adobe RGB inställd från början.

Stefan

ANNONS