Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
SR och stativ?
- Trådstartare kalle-bah
- Start datum
quarc
Aktiv medlem
kalle-bah skrev:
Läste i manualen till k100d att man ska slå av SR funktionen när man fotar med stativ...
Är det någon som vet varför?
Gäller detta även för enbensstativ?
Som jag har förstått det så är det egentligen inget problem, men stabiliseringen vibrerar ju, det är ju dess uppgift. Den vibrerar mot andra vibrationer. Dock har alla konstruktioner små fel....så jag antar att om kameran är absolut still (stadigt stativ) så blir resultatet aningen bättre utan de pålagda vibrationerna (brus). Men frågan är väl hur många som använder så stadiga stativ ? Jag misstänker att i de allra flesta situationer utanför studion så ger bildstbiliseringen mer än det tar. Men jag har ingen K100 ännu så jag har inte testat.
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Samir skrev:
min K100 är på väg, men SR lär vara lika Minoltas AS...
Det ska inte vara på för att SR ska inte försoka motverka
vibrationer som inte finns. Jag hade inga problem
med enbensstativ och AS på...
Till skillnad från Konica-Minolta's AS/Sony SuperSteadyShot så rör Pentax sensorn med elektromagnetism (Konica-Minolta/Sony kör motorer som drar i sensorn) och rörelsen är dessutom 3D, medan - om jag minns rätt nu - Konica-Minolta/Sonys system är 2D. Pentax rör alltså upp/ner, höger/vänster och ut/in.
För bästa resultat med stativ rekommenderas att man kör med spegeln uppfälld (för att minska vibrationerna från spegelrörelsen) och jag tror inte det fungerar så bra med SR. Har man ett stabilt stativ så ska inte SR behövas, behövs det så är stativet för klent i förhållande till objektivet. Givetvis ska man köra med trådutlösare också får att minska vibrationerna ytterligare.
Hälsar
R
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
SR kompenserar inte för spegelvibrationerna, de är för subtila för det. Du behöver köra med spegeln uppfälld för att få bort dem. "Pre-MLU", görs med självutlösaren, den har ett specialläge där spegeln fälls upp strax innan bilden tas.
Hälsar
R
Hälsar
R