sarimner
Aktiv medlem
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=2431
VS spyder3pro. vilken är bäst?
Tack för alla svar!
VS spyder3pro. vilken är bäst?
Tack för alla svar!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
det är samma killibrator men man kan ha olika programvara bara program.. och båda är rätt kassa om du frågar mej... men om du har en eizo skärm så bör du köra EasyPIX programvaran med colormunki display eller colormunki photo..
köp en colormunki display iställt om du ska köpa nåt..
de e bättre å använda EasyPix programvaran ja med colormonki om du har en flexscan..
du har fel.. jag har en colormonki Photo med en eizo flexscan och jag använder EIZO EasyPIX version 2 software med colormonki Photo.. så jag fattar inte va du fått de ifrån.. de enda man måste göra är att maila eizo å fråga om filerna så att colormonki funkar med EIZO EasyPIX version 2 software.
läs på lite innan du skriver.. om du inte tror mej så maila eizo å fråga..
skillnaden på Colormunki Photo och Colormunki Display är ju bara att Colormunki Photo kan du göra egna skrivarprofiler till papper.. de e de enda dom skiljer typ..
Den stora skillnaden är som redan sagt att Kolorimetern har fasta filter som mätning görs genom.
En spektofotometer mäter, beroende på upplösningen, hela synliga spektrat plus i regel även i UV och infraröda sektionen av spektrat.
Kolorimetern är anpassad för en specifik färgtemperatur, fasta filter, spektofotometern använder sig av tabeller över standardiserade ljuskällor och man kan alltså mäta vid olika färgtemperaturer.
För att mäta OBA, optisk vitmedel är en spektrofotometer bättre då den oftast har en kraftigare ljuskälla.
För att mäta OBA krävs ett filter som filtrera bort UV delen av spektrat. Det krävs alltså två mätningar, en med UV och en utan UV för att få reda på hur mycket UV det finns i papperet.
Detta syns framförallt i papperets ljushet som mäts vid 457 nanometer.
Vithet mäts vit 555 nanometer.
de där e typ skilnaden.. spektrofotometer är lite mer exakt.. å de e värt pengarna kan ja säga.. jag har både haft en spyder3 pro och en EX1 från eizo.. båda dom e såå kassa..
om jag säger så här.. spyder3 har vissat sej inte vara så exakt som andra..