Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
spyder2 vs spyder2 pro studio
- Trådstartare idovoodoo
- Start datum
Det lär inte vara problem att få tag på den dyrare programvaran på nätet.
Bäst anses Getrag Eye-One vara. Vi har bytt till den i jobbet och tidningen CAP&Design gav den betyg 5 och Spyder 3.
Bäst anses Getrag Eye-One vara. Vi har bytt till den i jobbet och tidningen CAP&Design gav den betyg 5 och Spyder 3.
AronAkesson
Aktiv medlem
Jag kör med en Gretag Eye-One och tycker att den fungerar mycket bra, särskilt med den nya utgivna mjukvaran. Verkar som många som har testat både Gretag och Spyder föredrar Gretag, fast att det i sverige är många Spyder-användare, kanske då det är denna som de flesta stora säljare har.
/Aron
/Aron
AronAkesson
Aktiv medlem
Jag kör med en Gretag Eye-One och tycker att den fungerar mycket bra, särskilt med den nya utgivna mjukvaran. Verkar som många som har testat både Gretag och Spyder föredrar Gretag, fast att det i sverige är många Spyder-användare, kanske då det är denna som de flesta stora säljare har.
/Aron
/Aron
Damocles
Aktiv medlem
Vilken version av One-Eye och vilken version av Spyder. Båda två har ju ändrats väldigt mycket mellan versionerna.Bäst anses Getrag Eye-One vara. Vi har bytt till den i jobbet och tidningen CAP&Design gav den betyg 5 och Spyder 3.
Jag hittade lite verktyg för att visa upp storlekan av färgtymderna i skapade profiler, ska kolla med det och se hur Spyder 2 pro studio står sig mot motsvarande andra färgrymder.
Skaffade en Spyder 2 Pro studio för någon dag sedan men har inte hunnit installera.
peter_wahlström
Aktiv medlem
Jag kör med den gamla Spyder och OptiCAL vilket jag är mkt nöjd med och får ett ärligt resultat.
Någon som har testat hur mycket bättre den nya studio PRO-versionen är? Samt vad är det som är förbättrat?
//Peter
Någon som har testat hur mycket bättre den nya studio PRO-versionen är? Samt vad är det som är förbättrat?
//Peter
AronAkesson
Aktiv medlem
Jag kör "mellangammla" verionen av Eye-One, dvs den som går att använda till LCD, men inte version 2. Mjukvaran heter 3.01 tror jag, den senaste på deras websida.
Vad Fjikittet som scandinavianphoto säljer gör vet jag inte. Ser ut som samma mjukvara som Gretags egen.
Vad Fjikittet som scandinavianphoto säljer gör vet jag inte. Ser ut som samma mjukvara som Gretags egen.
gerhardp
Aktiv medlem
På s http://www.sfoto.se/ft_start/test.asp?ID=49&Amne=2&amnesID=2 finns ett test av Spyder2 ur tidningen F (SFF). Betyget blir 5f (fffff) för den nya versionen.
"Spyder2 är helt enkelt en betydligt bättre kalibrator än den tidigare versionen. Den har framförallt en betydligt bättre ljuskänslighet, vilket Colorvision utnyttjar till att mäta upp betydligt fler färger i de mörka områdena än vad man tidigare gjorde. Detta ger en mer exakt kalibrering av dessa besvärliga nyanser."
/G
"Spyder2 är helt enkelt en betydligt bättre kalibrator än den tidigare versionen. Den har framförallt en betydligt bättre ljuskänslighet, vilket Colorvision utnyttjar till att mäta upp betydligt fler färger i de mörka områdena än vad man tidigare gjorde. Detta ger en mer exakt kalibrering av dessa besvärliga nyanser."
/G
ohls
Aktiv medlem
gerhardp skrev:
På s http://www.sfoto.se/ft_start/test.asp?ID=49&Amne=2&amnesID=2 finns ett test av Spyder2 ur tidningen F (SFF). Betyget blir 5f (fffff) för den nya versionen.
/G
Och så här säger CAP & Design om Spyder 2 pro studio.
"Det här är ett utmärkt kalibreringspaket, men Gretag Macbeth Eye One Display 2 är både mindre, mer exakt och lite smartare, för samma pengar."
peter_wahlström
Aktiv medlem
Det verkar finnas en uppsjö av hårdvarukalibrering.... Är det någon som har testat olika och jämfört själv? Vad är acceptabelt för en amatör som bara vill få ärliga färger på skärmen?
Borde jag byta upp mig från min Spyder med OptiCAL eller ger denna ett "acceptabelt" resultat trots att det finns nya "värstingar" på marknaden??
Man blir lätt förbryllad av alla dessa kalibreringsutrustningar.
Jag är ju nöjd med det jag har, men frågan är om jag går miste om något fantastiskt??!!
mvh //Peter
Borde jag byta upp mig från min Spyder med OptiCAL eller ger denna ett "acceptabelt" resultat trots att det finns nya "värstingar" på marknaden??
Man blir lätt förbryllad av alla dessa kalibreringsutrustningar.
Jag är ju nöjd med det jag har, men frågan är om jag går miste om något fantastiskt??!!
mvh //Peter
gerhardp
Aktiv medlem
ohls skrev:
Och så här säger CAP & Design om Spyder 2 pro studio.
"Det här är ett utmärkt kalibreringspaket, men Gretag Macbeth Eye One Display 2 är både mindre, mer exakt och lite smartare, för samma pengar."
Ja, det är inte lätt att veta vem man skall lita på. Personligen kommer jag uppgradera min Spyder, som jag faktiskt varit mycket nöjd med, till Spyder2Pro.
För övrigt förhåller jag mig oftast tveksam till CAP&D:s tester. De är ofta raljanta och ytliga. Läser gärna tidningen men deras tester brukar jag alltid dubbelkontrollera mot säkrare källor.
Ett lysande exempel är http://capdesign.idg.se/ArticlePages/200411/22/20041122112425_CAP263/20041122112425_CAP263.dbp.asp, som kommenteras fint av Per Ejeklint här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=339087#post339087
/G
gerhardp
Aktiv medlem
peter_wahlström skrev:
Är du nöjd är det väl ganska överflödigt att byta. Min årslånga erfarenhet av Spyder är mycket positiv.
Att jag vill uppgradera beror kanske mest på att jag är ganska petig och jobbar yrkesmässigt mot krävande beställare. Det är inte roligt att vara den i produktionskedjan som är den svagare länken. I synnerhet inte om man är den som producerar grundmaterialet...
/G
gerhardp
Aktiv medlem
Här är den korrekta länken till artikeln...gerhardp skrev:
Ett lysande exempel är http://capdesign.idg.se/ArticlePages/200411/22/20041122112425_CAP263/20041122112425_CAP263.dbp.asp,
/G