"Mycket löpning" är ju en fråga om vad man menar med "mycket". Jag har tävlat i orientering sedan 1972, och haft systemkamera sedan 1975. Att dessa två faktum kombinerats till att fotografera en och annan orienterare är ju ganska givet.
Länge var min favoritpryl för detta Canon T90 med Canon FDn 70-210 mm 1:4. Rask kamera och optik med lagom räckvidd för att plåta orienterare i spurten, som ju många gånger är enda stället man kommer åt att fotografera dem på, åtminstone om det gäller tävlingar där man själv är deltagare också.
Hade även en EOS 10s i 10 år, men hade bara en EF 35-135 1:4-5,6 USM till den, och det är i kortaste laget i de här sammanhangen.
Nu kör jag istället mest med EOS 400D och EF 70-300 1:4-5,6 IS USM. Den är jättebra för att hitta roliga motiv med. IS i mode 2 fungerar perfekt för panorering också. Men detta objektiv köpte jag nyss, så det har inte hunnit bli många bilder med det.
Går det att komma så nära att det objektivet blir för långt kör jag med 17-85 1:4-5,6 IS USM. Bra zoomomfång på närmare håll. Dock köpt ännu "nyssigare", så jag har inte tagit många bilder med det heller.
Det finns någon enstaka löpbild i mitt album, men jag är bara gräsrotsmedlem, så det fick inte plats många bilder där.
Bortsett från prylarna är ju nästa steg handhavandet. Jag blev "tvungen" att sätta ett batterigrepp på min 400D, för med 70-300 kändes kameran för pluttig att hålla i. Dessutom kommer jag ofta såpass nära inpå löparna att jag med fördel kan utnyttja bildformatet till att ta höjdbilder. Till skillnad från banlöpning och sånt har man ju ofta ingen aning om när en viss löpare ska komma, så det blir mycket väntande med kameran i beredskap. Då är greppet viktigt.
På 400D kör jag med servo AF, fokuseringspunkt i mitten och fokusering aktiv med knappen * intryckt. ISO beror på ljuset. Är det kvällstävling blir det i regel fullt blås och ändå lång tid. Det är sällan blixten räcker fram från vettig åskådarplats.
Exponeringsmetoden varierar lite. Vill jag panorera och ha lite rörelseoskärpa kör jag oftast med fast tid (Tv). Vill jag ha kortare tid väljer jag däremot vanligen fast bländare (stor), alltså Av.
På min T90 körde jag nästan alltid med Tv och Safety Shift inkopplat. Då fick jag den tid jag ville ha, men ändå rätt exponering, om bländarna inte räckte till. Men lågprismojängen 400D saknar den finessen, tyvärr. Man får vad man betalar för, som vanligt.
Det finns ju inte tid att joxa med exponeringen också, under de få sekunder som det går att ta just den bild man vill ha.