Annons

Spray vernar inte bry sig om lag, moral, etik...

Produkter
(logga in för att koppla)

kriss

Avslutat medlemskap
Vet inte riktigt om det här passar att skriva om på fotosidan, men jag vet att många här är väl insatta i lagar kring copyright och jag tänkte höra om ni tycker att jag är löjlig som blir sur.

Hade det här handlat om riktigt personliga bilder som jag lagt ner min själ i, hade jag nog varit superarg. Nu är jag bara irriterad. Bilderna i sig är inte viktiga för mig, jag lattjade bara ihop dem lite halvsnabbt för skojs skull. Men det är själva principen.

Spray har tagit mina bilder och lagt ut dem på deras vykortsavdelning utan att ens fråga mig.
Vad kan jag göra åt det om de fortsätter att ignorera mina mail?

Så här ser mitt senaste mail ut till dem:

Hej!

Det är inte första gången jag skriver till er, jag har skrivit ett par gånger tidigare under flera månaders tid. Men ni svarar inte. Den här gången vill jag ha svar snarast!

Det är så att jag vann en kamera, när ni hade tävlingen med fujifilm om sveriges roligaste bild. Jätteroligt iof, både att delta och vinna, men det kom aldrig nån kamera! Det här var i maj/juni nån gång... så nog borde den väl ha kommit nu?

En annan sak jag vill ta upp är att jag även var med i vykortstävlingen som ni hade för några månader sedan. Där vet jag att ni utsåg ett gäng vinnare som fick badlakan. Jag var inte en av vinnarna, men däremot har ni använt mina bidrag på era vykortsidor sen dess. (Och det är många bilder).

Ni har inte frågat mig om det är okay. Faktum är att ni inte har sänt någon form av "tack" ens... Och det stör mig. Men det som stör mig mest är nog ändå att ni sätter upp bilderna utan lov och sen inte ens skriver någonting om vem som är upphovsman. Önskar en förklaring snarast, annars kommer jag att bli sur och driva det här vidare.

Mvh Kristina Kohut
 
Tävlingar ska man vara försiktig med. Ofta så står det nån luddig rad om att deltagande bilder står till arrangörens förfogande. Ganska vanligt nu för tiden. Jag tror att det är ett billigt sätt att få hyggliga bilder till reklam. Jag har bangat många tävlingar pga det. Ofta är det ett ganska kul pris och lika ofta är det "gratis" att delta.

Vad jag vet har det aldrig prövats i domstol och därför kan företag göra lite som de vill för tillfället. Ett tips kan ju vara att begränsa sina bilder till motiv av människor och då hänvisa till lagen om namn och bild i reklam.

Så om du har tävlingsreglerna kvar så kolla så du inte skrivit under på att jobba gratis åt arrangören med dina bilder.

Mvh
Maverick
"Det finns inga gratisluncher"
"Om det låter för bra för att vara sant, så är det antagligen inte sant"
 
Glömde säga, att om du efter att ha kollat det jag skrev om tidigare fortfarande känner att du har rätten på din sida så kan du ju anmäla för brott mot upphovsrätten.

Mvh
Maverick
 
Jag är ingen hejare på lag och moral, men däremot så misstänker jag att det någonstans stod skrivet att "alla bidrag kan komma att användas av Spray eller Fujifilm .bla.bla m.m m.m".

Det brukar vara ganska vanligt att dessa ortens tävlingar anordnas just för att företaget ska få tillgång till en mängd bilder som de sedan kan göra " vad de vill med " inom rimliga gränser.

Däremot borde ju din kamera ha kommit för länge sen, hör med fujifilm istället det är säkert de som ska leverera den ändå.
 
Rätt eller fel att använda bilderna? Oavsett vilket borde de ha den goda smaken att åtminstone svara på ditt mail. Det är det minsta man kan begära...
 
Fototävlingar är, som Fredrik skriver, vanliga för snåla företag som vill spara pengar på marknadsföring och slå mynt av duktiga fotografer som bara blir lurade på pengar.

Jag blir så jävla förbannad!
 
Jag skulle nog skriva en prydlig faktura på ett - i sammanhanget - lämpligt belopp. Jag har hört att den medicinen har fungerat tidigare i liknande sammanhang.
 
Tack för alla svar!

Jag tog ju inte tävlingen på stort allvar utan tyckte mest att det var kul bara. Så det kan kanske hända att det stod nån liiiten minimal text om att man automatiskt skänker bort bilden.

Men jag kan å andra sidan inte tänka mig att jag skulle ha missat en sån text, för jag brukar vara ganska noga med att läsa allt.

Länken jag hade till tävlingen har jag kvar, men de har bytt ut texten där nu och det står "Ingen tävling just nu".

Bilderna skickade jag via vanlig epost, så jag har i alla fall inte klickat i nån smygruta om bildbortskänkning när jag laddade upp.

I mailet med bilderna skrev jag bara "Här kommen mina bidrag till vykortstävlingen", åtföljt av namn, adress och telefonnummer.

Jag har också sett såna tävlingar där de skriver ut att efter man skickat in bilderna är de "deras". Såna tävlingar är jag aldrig med i, för jag tycker också att det är dålig stil att göra så.

Jag har gjort en MASSA hemsidegrafik av alla möjliga slag till främlingar på nätet, helt gratis, för att jag tyckte att det var kul och för att folk blev glada. Men när man blir utnyttjad så här, av företag, då tycker jag att det är irriterande.

Stämma... hihi... har aldrig stämt någon, vet inte ens hur man gör. Men ja... om de inte svarar mig så gör jag det.

Jag skriver igen här om jag får nåt svar från dem eller inte.

Tack för att ni orkade läsa och svara på mitt lilla "lyxproblem".

/Kriss
 
Så vitt jag vet så är det inte tillåtet att smyga in avtal om t.ex. bildpublicering (eller annat) på så sätt att det inte uppenbarligen framgår.
Dvs. om du inte har sett det så borde du kunna hävda att det inte stod något sådant (eller iaf. att du inte har godkänt något sådant). Eller?
 
Jag trodde att det var så att för att få publicera någon annans bild så måste man ha copyrightinnehavarens SKRIFTLIGA medgivande. Och det har de ju inte fått av mig.

Iof skrev jag ju "Här kommer mina bidrag till vykortstävlingen". Vet inte riktigt hur det kan tolkas.

Jag räknade bilderna och är uppe i 46 st, så det är inte så heller att nån bild har råkat slinka in hos dem av misstag.

Angående den andra tävlingen de hade, där jag vann kamera... Fredrik, du skrev att jag skulle kontakta fujifilm. Jag har tittat på deras hemsida men ser ingenting om nån gammal tävling. Och den gamla adressen jag har till där själva tävlingen var är http://fuji.spraycentralen.com/

Men den adressen finns inte längre, varken där eller i nån sökmotor.

Har till och med knappat in lite gamla adresser på http://www.archive.org/ men hittade ingenting.

(Den sökmotorn är rätt kul, testa den hörrni!) Man knappar in en hemsideadress och så får man se den sidan hur det såg ut förr i tiden. Lite nostalgitripp. :)

Just nu känner jag så att om spray fortsätter att ignorera mig så tänker jag lägga upp alla vykortsbidrag på min hemsida och berätta öppet för hela Sverige hur oseriösa de är. Fast jag antar att de skulle ignorera även det.

/Kriss
 
Fakturera dem istället!
En liten privat hemsida gör nog varken till eller från när det kommer till att göra bot och bättring.

Annars råder jag dig att anmäla dem för brott mot lag om Copyright. Kontakta BLF eller SFF om råd, de kanske kan företräda dig.

/J

krissybaby skrev:
Just nu känner jag så att om spray fortsätter att ignorera mig så tänker jag lägga upp alla vykortsbidrag på min hemsida och berätta öppet för hela Sverige hur oseriösa de är. Fast jag antar att de skulle ignorera även det.

/Kriss
 
Kristina,
innan du gör något mer, spara en komplett kopia av deras sidor, gärna på utskrift och låt någon "pålitlig" person sätta en kråka på den också.
Printa dina mail om du har kvar dem också.

Och skriv sedan ett (pappers-)brev till någon chef där och be vänligt om en förklaring. (Och ev bifoga en faktura också, beroende på vad du vill göra.)

Vanliga pappersbrev kan verkligen göra susen ibland. Känns mycket mer officiellt.

Hälsningar,
Christian
 
Hmmm...

Blir rejält fundersam på hur en så pass stor site kan "fula" sig så mycket.

Återkom gärna och berätta hur det gick i din lilla "tvist"...

/Jenny
 
Tack för alla tips och råd!

Efter att ha läst era svar är jag faktiskt ännumer irriterad på dem och tycker faktiskt att jag borde stämma dem... så kanske de "lär sig" att bara för att de är stora och kända så kan de inte bete sig hur de vill.

Jag antar att de kanske utgår ifrån att alla som får någonting uppvisat där blir stolta upp över öronen och inte ens tänker på regler och lagar.

Vet fortfarande inte riktigt vad jag ska göra... ska fundera över helgen och sen se OM jag över huvudtaget får nåt svar från dem.

Christian, tack för tipset... Jag har gjort "print screen" och sparat 17 olika sidor där mina 46 bilder är med. Frågan är bara om det räcker som bevismaterial OM det skulle behövas nåt sånt en dag. Jag menar... det är ju inte svårt att göra en print screen och sen klistra in någonting där på sidan innan man sparar bilden.

Det här med att fakturera dem låter riktigt spännande, fast jag vet inte vad jag skulle skriva isåfall...

Finns det nån här som har gjort nåt liknande nån gång? Dvs fakturerat för stulna bilder och sen också fått pengar? Hihi... ni kan ju hjälpa mig då, så delar vi på pengarna!

Nu blir jag lite fnissig här... Ni tror säkert att jag är en sån där sur och arg typ som gillar att anmäla både det ena och det andra. Nej då... men jag tycker att rätt ska vara rätt!

Hör av mig igen sen! Hej så länge!

/Kriss
 
>Christian, tack för tipset... Jag har
>gjort "print screen" och sparat 17 olika sidor
>där mina 46 bilder är med. Frågan är bara om det
>räcker som bevismaterial OM det skulle behövas
>nåt sånt en dag. Jag menar... det är ju inte
>svårt att göra en print screen och sen klistra
>in någonting där på sidan innan man sparar
>bilden.

Försök att få någon annan än du själv att intyga att det som finns på skärmen stämmer med vad som finns på dina utskrifter, samt datera.

Vad du gör är att du skapar "faktaunderlag" som man sedan i en ev rättssak kan utgå ifrån. Och jag har mycket svårt att tro att Spray skulle "ljuga" och hävda att dessa bilder inte legat upp där. Du förskjuter "bevisbördan" till dem genom det här.

Kristina, det är en *lång* väg innan man hamnar i en riktig rättssak, så oroa dig inte för det. Men om du hela vägen agerar *som om* det skulle kunna bli rättssak, och dokumenterar allt, och refererar upprepade gånger till alla gånger de inte svarat osv, så minskar du sannolikheten att du skulle behöva hamna i en "stämning".

Agera lugnt och proffsigt, men bestämt. Hänvisa till de lagrum som gäller, och be dem förklara sig.

Framför allt, ring en *hög* chef och be dem förklara sig, sätta igång en liten undersökning. Då brukar saker ordna upp sig - det är liksom inte värt "besväret" för dem.

Tänk på att det antagligen är *många tusen* som använt dina vykort/bilder - jag var inne och tittade på sidan.

Glöm inte heller att du har en "ideell" rättighet också, dvs en rätt att få ditt namn utsatt vid ditt verk (om du vill).

Jaja.

Ha en trevlig helg!
-Christian
 
Tack, Christian!

Okay, då gör jag så!

Har även samlat ihop alla 46 bilderna från deras vykortsidor, lagt ihop dem i en stor bild, och slängt upp dem här: http://w1.858.telia.com/~u85826021/krissvykort.jpg

Det är bilderna (mina) som de just nu har ute på deras vykortsidor. http://www.spray.se/vykort/ Just nu... hm... det har de haft sen i juli/augusti.

Så om ni vill (den som känner för det och hinner) får gärna ta en snabbtitt och se att det stämmer, och sen kan jag ju alltid hänvisa till den här tråden i efterhand.

/Kriss
 
Kristina, jag har också sett att dom finns där hos spray, i vykortsdelen. Jag såg inte heller någon notering om att du hade tagit dom, ingen copyright-markering eller liknande. (Borde ju funnits.)
-Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.