ANNONS
Annons

spotmätning

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu känns det som man förstår lite i allfall. Tack Robert för att du gick ner på lågstadienivå och förklarade för mig.
Hehe, en annan fattar ju inte annars.
Jag har läst manualen om och om igen. Men jag blandar bara i hopp allt.

Tack alla andra också för visat engagemang.

Jag kommer säkert att återkomma på den här punkten igen.

MVH/Christian

Jag har just förklarat för min bror att kameran är så dum så den inte fattar att ljuset som kommer mot den inte är 18% (jag sa 18 fast jag vet att det snarare är 12-14%), men om vi exponerar 18% rätt så stämmer det andra.

Men detta vet vi ju redan, lilla tillägg är att jag brukar exponera grått eller grönt gräs eller vad det nu är två steg åt vänster, dvs. två steg långsammare än vad min kamera vill ha för just den exponeringen.

Förresten gräs (grönt) är toppen att mäta mot... min familj undrar varför jag spenderar så mycket tid med att fotografera marken... klart jag fotograferar ju inte, bara mäter ljuset.

Flor skrev:
...men generellt kan man säga att om du håller nere avtryckaren till hälften (utan att exponera) låses det värde kameran mätt upp. Sedan kan du komponera om bilden och trycka ner knappen helt för att ta bilden.
Rolf:
Stämmer inte riktigt. På de flesta moderna kameror så jobbar exponeringsmätaren från det att avtryckaren trycks ned till hälften, fram till dess bilden exponeras. Vill man låsa exponeringsvärdet för omkomponering finns ofta en "AE-L"-knapp (Auto Exposure Lock), som låser det uppmätta värdet och tillåter omkomponering. På en del kameror (åtminstone hos Canon) kan man flytta den här funktionen till avtrycket, och då fungerar det som du beskrev, d v s kameran mäter när man trycker ned knappen till hälften och låser det värdet.

Christian:
Jag håller med Rolf; det är ganska sällan det finns orsak att bråka med exponeringen. Automatiken funkar oftast jättebra. Kombinera det med histogramvisning efter exponeringen på D70, så har man utmärkta verktyg för att klara exponeringen. Lär man sig läsa histogrammet så ser man direkt om man behöver justera exponeringen.

Om jag ska ta många bilder på samma motiv, eller i samma ljus, så brukar jag göra så här:
1. Ta en bild med ett programläge (i mitt fall kör jag oftast bländarförval).
2. Kolla exponeringen på den rutan (histogram + ev. "högdagerblink")
3. Justera exponeringen (över- eller underexponering) efter behov
4. Upprepa 1-3 tills rätt exponering hittats
5. Ratta in de uppmätta värdena i manuellt läge
6. Plåta på

Ibland ersätter jag steg 1-3 med att mäta med handhållen ljusmätare. Det brukar kunna ge ungefär samma resultat.

Robert har en del bra synpunkter, och som en förlängning av dem skulle jag råda dig till att testa hur din kamera reagerar på olika motiv. Ta bilder på mestadels vita eller svarta ytor, kolla hur mycket du måste över- eller underexponera för att få en bra bild av det. (En grej som jag tycker funkar ganska bra är att mäta mot en yta som skall vara vit i bilden och överexponera det värdet 1.5 - 2 steg).

Experimentera! Det kostar relativt lite att ta många bilder med en digital kamera, och du ser resultatet nästan omedelbart.

Vi kan vända på steken...

Det enklaste sättet att förklara detta med 18% grått kanske är att säga:

Kameran tror att det du mäter på är 18% grått och ser till att det blir det.

Det du mäter på kommer bli 18% grått oavsett hur ljust eller mörkt det är i verkligheten

Alltså: Mät på det du vill ska vara 18% grått ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar