Annons

spotmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
Hur gör man när man spotmäter på olika motiv.

När man ska mäta ljus på olika ställen. Vart ska man kolla så att ljuset är bra. Är det i sökaren???

Om det inte är bra, vad gör man då??

Ibland måste man få ställa lite dumma frågor

MVH/Christian
 
För att exponeringen skall bli rätt skall du alltid mäta på det som är 18% grått i ljushet. Det gäller alltid och i synnerhet vid spotmätning eftersom exponeringen då blir väldigt känslig för var du mäter. (I andra mätmetoder bildas ju ett medelvärde av ljuset över en större yta)

Om det blir felexponerat när du spotmäter har du mätt på något som är för mörkt eller för ljust.

Naturligtvis kan du alltid exponeringskompensera.
 
Enkelt uttryckt kan man väl säga att med spotmätning kan man mäta ljuset i en eller flera väldigt små punkter i bilden och sedan själv räkna ut en lämplig "medelexponering", istället för att låta kameran räkna ut medelvärdet (som den gör vid flerfältsmätning). Vinsten är att du och kameran kanske inte är överens om vilka delar av bilden som är viktigast och alltså ska påverka medelvärdet mest.

Säg till om jag är helt ute och cyklar någon.

/Klas
 
Det är ett sätt att använda spotmätning. T.ex på ett porträtt kan man spotmäta mörka respektive ljusa delen av ansiktet och exponera mitt emellan dessa värden.

Men eftersom ljusmätaren är kalibrerad för 18% grått så måste "genomsnittet" av de punkter du mäter på vara 18% grått för att det ska stämma
 
Spotmätning fungerar ypperligt till landskapsbilder. Speciellt vid dubbelexponering med olika värde som man sedan sammaför i PS.
Jag lärde mig det efter värdefulla tips här i forumet.
 
Senast ändrad:
Men jag förstår inte HUR man gör när man mäter ljuset. Ska man rikta kameran på objektet. Och sen då???
Om det är bra ska det vara flera streck på + sidan eller - sidan.
Kan säga att jag har en D:70. Så kanske nån kan förklara vart jag ska titta eller ändra på inställningarna.

Det här med 18 % grått osv fattar jag inte så mycket av tyvärr.
Kanske om nån person stod här brevid mig och visade praktiskt.
MVh/christian
 
Det man gör om du exempelvis står vid ett öppet rapsfält med starkt solljus mot dig är följande.

1. Du mäter rapsfältet. Då får du en värde. bländare resp. slutartid i displayen. Då trycker du ner AE-L/AF-L som du ställt in på att bara låsa exponeringen, alltså AE-L, i D70-menyn.
Därefter komponerar du om bilden så som du vill ta bilden. Sedan tar du bilden och den använder de exponeringsvärden från rapsfältet som du låste tidigare. Då slipper du förhoppningsvis att marken blir underexponerad men däremot kan himlen bli överexponerad som följd av detta.

Om det händer är det en helt annan historia. Då få du använda gråfilter som finns i varje sorterad fotoaffär eller på nätet (ex. scandinavian photo eller cyberphoto).
En annan metod är att dubbelexponera.
Du ställer kameran på ett stativ. därefter tar du 2 bilder. Den första med exponeringsvärdena från himlen och den andra med värdena från marken UTAN att flytta kameran.


Det är när du mäter bländare/slutartid, därefter låser exponeringen med AE-L knappen och sedan komponerar om bilden som du har stor nytta av spotmätning. Då mäter den exakt på den punkten du valt och inte en genomsnittlig mätning som är fallet med matrix/flerområdesmätning.

Hoppas det klarnar, annars är det bara att fråga på.
 
I din profil står det att du har en D70. Det är ett utmärkt verktyg för att lära sig spotmätning. Och när det sitter i ryggmärgen är det ett suveränt verktyg för att få perfekta exponeringar gång på gång.

Börja med att ta reda på var dina högdagrar bränner ut. Sätt på högdagerblinket i LCDn. Använd ett riktigt motiv för testerna så att du får med ströljuset i ekvationerna. T ex en vy med mark och himmel. Mät upp det ljusaste i bilden, förmodligen ett moln om du är ute en solig dag. Gör en serie exponeringar där du ställer exponeringen i kameran på +1, +1 1/3, +1 2/3, +2, +2 1/3 och +2 2/3 från spotmätarens mätvärde. När du kommer tillräckligt mycket plus kommer molnet att börja blinka.

Låt oss säga att det är vid +2 2/3 det blinkar. Då vet du att 2 1/3 steg från mätvärdet är det utrymme du har att spela med när det gäller högdagrarna. Då kan du sedan alltid placera dina ljusaste högdagrar där och vara säker på att inte bränna ut dem. Eller exponera rikligare om du vill bränna ut dem.

Lågdagrarna är mer subjektivt och beror mer på ditt arbetsflöde. Normalt sett faller skuggorna där de faller och spotmätningen används för att avgöra om sensorns omfång räcker till, eller om man måste använda ett avtonat gråfilter eller göra dubbla exponeringar som man sätter ihop i Photoshop. Det går inte att ge något entydigt svar på var punkten för oacceptabla skuggor hamnar utan det beror på hur du jobbar och vad du kräver.

Har du en spotmätare med vridskala på objektivet är det väldigt praktiskt att klistra dit en skala med "svartpunkten" och "vitpunkten". Då slipper du hålla på att räkna och minnas saker utan vrider bara in ditt högdagermätvärde på 2 1/3 steg höger om mittpunkten (enligt exemplet). Sen mäter du skuggor och kollar på skalan var de hamnar.

Skit i 18% grått.
 
C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:

Det här med 18 % grått osv fattar jag inte så mycket av tyvärr.
Kanske om nån person stod här brevid mig och visade praktiskt.
MVh/christian

Här är ett litet praktiskt exempel hur kameran ljusmätare fungerar.

Jag fotograferade av ett vitt papper (till vänster i bild, exemplet under) och ett svart papper (till höger).
Båda bilderna togs med kamerans automatik. (Har sedan lagt dem tillsammans i ps).

Som du ser blev båda bilderna lika gråa. Det beror på att kameran tror att pappret reflekterar 18% ljus och avbildar båda bilderna lika. Om vi översätter detta i praktiken betyder det att om vi bara har mörka motiv kommer kameran automatiskt korrigera detta så att bilderna blir gråa, svärtan i bilden försvinner. Därför måste man ibland se upp och mäta ljuset tex med en spot på något lämpligt motiv som har ungefär 18% reflektion och låta det som är svart bli svart på bilden.

Är det mycket vitt i bilden te.x vinterbilder får man se upp igen så att allt inte blir blått (reflexer från himlen).


Nu skall jag ladda upp en bild till. Den är tagen med halva bilden över det svarta pappret och andra halvan över det vita.
 

Bilagor

  • svart och vit.jpg
    svart och vit.jpg
    16.3 KB · Visningar: 532
Här är den bilden.

Det blev så vitt att den vita delen inte syns.
 

Bilagor

  • svartvit.jpg
    svartvit.jpg
    15.9 KB · Visningar: 537
Om jag ska mäta tex rapsfältet måste jag ha programvalet P då. Jag kan väl inte köra manuell.

Ingen som har vägarna förbi Karlstad i sommar, som kan var min hjälpreda???

Om jag fotar en person och hans överdel blir jätteljus för att han har en vittröja på sig. vad gör jag då.
Ändrar jag exponeringsknappen. Den som är brevid avtryckaren. Vrir på funktionsratten tills jag får nåt värde mellan -5 och +5. Eller när ska jag använda den. Har märkt att man kan använda den till att göra blixten svagare eller starkare.

Eller tar jag kameran på nån annnan del av kroppen på personen. Anväder prograval P. Så bländare/slutartid kommer fram. Håller in AE-L knappen så den låser dom värdena. Ändrar vinkel.
Tar nytt kort på personen igen, så blir bilden bättre.

ELLER???

Jag fattar så himla trögt, men måste bara veta känner jag.

MVH//Christian
 
Man får bena upp processerna i olika steg. Jag är ingen stjärna på spotmätning, exakt var man skall mäta o s v får andra reda ut åt dig. Ett par andra grejer kan jag bidra med dock.

När du mäter så kan du göra det antingen i något programläge (P, S, A) eller i det manuella läget. Om du kör programläge: spotmät mot den yta du vill mäta mot, tryck in AE-L-knappen, komponera om och skjut. Om du kör i manuellt läge: spotmät mot ytan, ratta in bländare/slutartid så att exponeringen kommer rätt enligt mätningen, sedan kan du komponera om och skjuta. Du behöver inte använda AE-L i det läget, eftersom de manuella inställningarna gäller tills du gör nya inställningar. Det kan vara praktiskt om du skall ta flera bilder på samma motiv, eller i samma ljusförhållanden.
 
Varför krångla till det?

Det finns väl automatik på kameran? Använd den det brukar fungera ypperligt.
Men om du har en skogsväg i skugga och solen lyser in på en liten del av vägen, på en tuva te.x då kan du inte lita på automatiken. Då får du slå över på spotmätning och mäta mot det solbelysta partiet som ju bara är en liten del av bilden och exponera efter det. Alt. kan du gå fram och mäta i solljuset och sedan backa men det är ju inte så lämpligt om det sitter en räv i solljuset som du vill plåta.

Lycka till och testa själv - bästa lärokällan.
 
I exemplet med en person med vit tröja bör det funka hyfsat att mäta på huden i ansiktet om personen inte är mörkhyad eller väldigt blek.

Man kan mäta på den vita tröjan åxå, men då måste man överexponera lite utifrån de värden man får från kameran. Antingen ändrar man EV eller, om man kör manuellt, så förlänger man slutartiden lite, tex.

Likadant få du underexponera om du mäter på ett mörkt föremål.
 
Men när man mäter på tex huden. Kollar jag bara genom sökaren. Vad ska det stå i sökaren för att det ska vara rätt ljus.
Tillräckligt med mängd osv.
Jag vet ju inte riktigt ens hur man gör när man mäter ljuset.
 
C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
Men när man mäter på tex huden. Kollar jag bara genom sökaren. Vad ska det stå i sökaren för att det ska vara rätt ljus.
Tillräckligt med mängd osv.
Jag vet ju inte riktigt ens hur man gör när man mäter ljuset.

Jag förstod Christian att du var grön på det här det var därför jag skrev att du borde använda automatik och inte krångla till det. Tyvärr kan jag inget om din kamera men det finns väl en bruksanvisning.

När du lärt dig använda kameran så märker du vad det är för skillnad på olika mätsystem men generellt kan man säga att om du håller nere avtryckaren till hälften (utan att exponera) låses det värde kameran mätt upp. Sedan kan du komponera om bilden och trycka ner knappen helt för att ta bilden.
På manuella läget visas bländare och tid och plus eller minus hur många steg bilden blir över- eller underexponerad, men det är nog en överkurs just nu likaså spotmätning./Mvh Rolf
 
Rolf:
Jag ser inget problem med att vilja lära sig att hantera sin kamera. Visst, en del kommer efter ett tags användande, men ska man hela tiden resonera att "detta behörskar jag inte, så det är lika bra att jag håller mig till det jag kan" så kommer man ju aldrig att testa något nytt.
Det är ju bara att experimentera och testa. Vill man vara på den säkra sidan så använder man automatiken när man ska ta "riktiga" bilder fram till dessa att man känner att man behärskar spotmätning, eller vilken metod man vill använda.

Christian:
Om du är i manuellt läge kommer mätaren längst ner (är det väl?) i sökaren att visa när bilden är bra exponerad. Är "nålen" i mitten är det en perfekt exponering enl. det värde kameran har fått på den punkt du mätt. Kameran kommer att vilja göra det ställe du mätt på "grått". Det betyder att om du mäter på en vit tröja kommer kameran att underexponera eftersom att den ju ska vara grå, enl. kamerans sätt att se på saken. Då måste du överexponera för att tröjan ska bli vit. Då ska alltså mätaren längst ner stå en bit till vänster när du trycker av.
Mäter du däremot på en yta som reflekterar 12% (eller 18% beroende på vem man tror på) ljus så behöver du inte kompensera något.

Använder du slutar- eller bländarautomatik kommer ju kameran själv att ändra så att nålen står i mitten (om det inte är extremt ljust eller extremt mörkt). Då får du istället ändra exponeringskompensationen (EV). Nålen kommer fortfarande att stå i mitten, men kameran justerar slutare eller bländare så att du får en ljusare bild om du stält EV på + eller en mörkare om du ställt den på -.

Läs gärna länken jag postade innan. Där finns mycket nyttigt.
Läs sedan igenom manualen till kameran åxå. Där står en del av detta.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar