Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spotmätning F80

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-K

Medlem
Jag funderar på att köpa en Nikon F80. Är det någon som vet hur stort mätområde spotmätningen har?

Varje autofocus fält kan ställas in på spotmätning, vet dock inte exakta storleken men jag har aldrig haft problem och kör mest spot.

Procenttal

Om spotmätningen kommer ner på en mätning av 1 % så är det en bra spot. En del har 5 %. I alla fall av vad jag har hört...??? Skulle vara kul att veta hur spoten mäter på F80.
Såg att du har en F80. Hur upplever du den?

Åå, tack för svaret. Såg att du oxå har en F80. Hur upplever du den? Lika namn vi har förresten...

Jag har haft min F80 sedan 1998. 1999 skaffade jag ett MB-16 och med det på kameran blir F80 precis lagom stor för mina händer + att det blir mycket bättre balans. Det som avgjorde köpet var dock att jag såg att ställa skarpt i sökaren. Har aldrig ångrat att jag skaffade F80.

Jag är helt nöjd med min F-80. Valde mellan den och F-90 samt 100 serien. F-80 drar betydligt mindre ström än ovanstående och då använder jag min ofta, den har samma mätnings system som proffsmodellerna men är inte fullt så proffsanpassad bygnadsmässigt sett i delarna. Jag har dock aldrig haft några problem och är supernöjd med min. Har haft den sen den kom ut på marknaden. Det enda negativa är sökljuset för autofocusen om det är för mörkt, en alldeles för stark lampa som bländar motivet om det är av mänsklig karaktär, men sätter du på en blixt med inbygd ir mätning så går kameran över på den istället och problemet är löst.
I dagsläget så är priset mer än attraktivt och jag skulle inte tveka på att införskaffa en om jag stog i valet och kvalet med den erfarenhet jag har nu.

Nackdel Nikon F80 är att du får det lite bökigare om du skulle vilja slå till och köpa riktigt bra begagnade manuella objektiv.

Annars är kameran mycket trevlig och har de flesta funktioner som jag tycker man ska förvänta sig av en vettig kamera. Dock inte PC-synk vilket är ett litet aber men säkert kan lösas genom nån adapter till vanliga blixtskon.
Tidiga modeller (kanske senare också??) dras med lite skumma problem vad gäller batteriindikation. Kameran varnar aldrig för att batterierna börjar bli svaga utan den dör bara.

Jag har en F80 och är super näjd med den. Som nämdes förut, så är den väldigt skön att hålla om man sätter på ett batteripack. Autofocusbelysningen går att stänga av om man vill. PC-synk har jag löst med nikons adapter AS-15 som man sätter i blixtskon.
F80 är en kamera jag skulle rekommendera både för nybörjare och mer erfarna.

Jag älskar min! Massor av smarta funktioner. Har aldrig känt mig begränsad vilket jag gjort med enklare modeller.

Att batteripacken inte har avtyck och inmatningsrattar är ju inte så bra men det funkar.

Ett par nyttiga länkar kommer här:

Produktbroschyren för F80

Batteripack

Ett batteripack är just precis vad det låter som. Dvs ett tillbehör till kameran som gör att man utökar kamerans batterikapacitet. Ofta finns det också extra funktioner där som t ex en extra avtryckarknapp så att man får det lite bekvämare att ta höjdbilder, men detta saknas alltså på det batteripack (MB-16) som passar till F80.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar