Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Spotmätning F80
- Trådstartare Anna-K
- Start datum
AnnaKarin
Aktiv medlem
Jag har haft min F80 sedan 1998. 1999 skaffade jag ett MB-16 och med det på kameran blir F80 precis lagom stor för mina händer + att det blir mycket bättre balans. Det som avgjorde köpet var dock att jag såg att ställa skarpt i sökaren. Har aldrig ångrat att jag skaffade F80.
moose
Aktiv medlem
Jag är helt nöjd med min F-80. Valde mellan den och F-90 samt 100 serien. F-80 drar betydligt mindre ström än ovanstående och då använder jag min ofta, den har samma mätnings system som proffsmodellerna men är inte fullt så proffsanpassad bygnadsmässigt sett i delarna. Jag har dock aldrig haft några problem och är supernöjd med min. Har haft den sen den kom ut på marknaden. Det enda negativa är sökljuset för autofocusen om det är för mörkt, en alldeles för stark lampa som bländar motivet om det är av mänsklig karaktär, men sätter du på en blixt med inbygd ir mätning så går kameran över på den istället och problemet är löst.
I dagsläget så är priset mer än attraktivt och jag skulle inte tveka på att införskaffa en om jag stog i valet och kvalet med den erfarenhet jag har nu.
I dagsläget så är priset mer än attraktivt och jag skulle inte tveka på att införskaffa en om jag stog i valet och kvalet med den erfarenhet jag har nu.
Johan Okker
Aktiv medlem
Nackdel Nikon F80 är att du får det lite bökigare om du skulle vilja slå till och köpa riktigt bra begagnade manuella objektiv.
Annars är kameran mycket trevlig och har de flesta funktioner som jag tycker man ska förvänta sig av en vettig kamera. Dock inte PC-synk vilket är ett litet aber men säkert kan lösas genom nån adapter till vanliga blixtskon.
Tidiga modeller (kanske senare också??) dras med lite skumma problem vad gäller batteriindikation. Kameran varnar aldrig för att batterierna börjar bli svaga utan den dör bara.
Annars är kameran mycket trevlig och har de flesta funktioner som jag tycker man ska förvänta sig av en vettig kamera. Dock inte PC-synk vilket är ett litet aber men säkert kan lösas genom nån adapter till vanliga blixtskon.
Tidiga modeller (kanske senare också??) dras med lite skumma problem vad gäller batteriindikation. Kameran varnar aldrig för att batterierna börjar bli svaga utan den dör bara.
Calle
Aktiv medlem
Jag har en F80 och är super näjd med den. Som nämdes förut, så är den väldigt skön att hålla om man sätter på ett batteripack. Autofocusbelysningen går att stänga av om man vill. PC-synk har jag löst med nikons adapter AS-15 som man sätter i blixtskon.
F80 är en kamera jag skulle rekommendera både för nybörjare och mer erfarna.
F80 är en kamera jag skulle rekommendera både för nybörjare och mer erfarna.
Ingemansson
Aktiv medlem
Jag älskar min! Massor av smarta funktioner. Har aldrig känt mig begränsad vilket jag gjort med enklare modeller.
Att batteripacken inte har avtyck och inmatningsrattar är ju inte så bra men det funkar.
Att batteripacken inte har avtyck och inmatningsrattar är ju inte så bra men det funkar.
AnnaKarin
Aktiv medlem
Ett par nyttiga länkar kommer här:
Produktbroschyren för F80
Batteripack
Ett batteripack är just precis vad det låter som. Dvs ett tillbehör till kameran som gör att man utökar kamerans batterikapacitet. Ofta finns det också extra funktioner där som t ex en extra avtryckarknapp så att man får det lite bekvämare att ta höjdbilder, men detta saknas alltså på det batteripack (MB-16) som passar till F80.
Produktbroschyren för F80
Batteripack
Ett batteripack är just precis vad det låter som. Dvs ett tillbehör till kameran som gör att man utökar kamerans batterikapacitet. Ofta finns det också extra funktioner där som t ex en extra avtryckarknapp så att man får det lite bekvämare att ta höjdbilder, men detta saknas alltså på det batteripack (MB-16) som passar till F80.