Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
sportfoto
- Trådstartare VicLind
- Start datum
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Jag använder ofta AF-C (Nikon) för skidåkning och liknande och då har jag Nikon D200. Beror förmodligen lite på din kamera också om den har en snabb AF eller om du behöver förställa AF på något föremål.
Jag vet inte vad inställningen heter men det är den där jag manuellt kan flytta AF-punkten beroende på var jag vill ha den. En punkt i taget sköter AF. Jag har 11 punkter som jag kan byta mellan i min kamera
Använder till det spotmätning eller centrumvägd ... oftast ... eftersom det är motivet (skidåkaren) i sig som jag vill proritera ljusmätningen på.
Jag vet inte vad inställningen heter men det är den där jag manuellt kan flytta AF-punkten beroende på var jag vill ha den. En punkt i taget sköter AF. Jag har 11 punkter som jag kan byta mellan i min kamera
Använder till det spotmätning eller centrumvägd ... oftast ... eftersom det är motivet (skidåkaren) i sig som jag vill proritera ljusmätningen på.
VicLind
Avslutat medlemskap
Jag använder med kontinuenlig autofokus för rörliga motiv.. Men min fråga var ju om jag skall använda en punkts autofukus eller där när kameran använder sig av flera punkter.. kör som sagt var oftast me den mittersta punkten men kanske är bättre att köra på flera punkters.. ??
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Om du läser mellersta stycket i mitt svar så ser du hur jag jobbar med AF-punkter! En Nikon D200 har fyra varianter att ställa in här och jag vet inte vad de olika heter.
Jag fördrar som sagt en punkt som jag kan flytta manuellt beroende på var i bilden jag vill ha motivet. Det måste man ju bestämma innan man skjuter. Mittersta punkten brukar dock vara den som lättast/snabbast hittar fokus på de flesta kameror (utom de dyraste) beroende på att den är korslagd så du kan ha kameran både liggande och stående. De yttre punkterna hittar fokus lättare om bilden är liggande ... om jag förstått det här rätt! Det gäller ju att hitta något på motivet som är kontrastrikt så halva AF-punkten är på vitt och andra halvan på mörkt, då hittar AF bäst. Helt svarta motiv kan ibland vara svårt.
Jag fördrar som sagt en punkt som jag kan flytta manuellt beroende på var i bilden jag vill ha motivet. Det måste man ju bestämma innan man skjuter. Mittersta punkten brukar dock vara den som lättast/snabbast hittar fokus på de flesta kameror (utom de dyraste) beroende på att den är korslagd så du kan ha kameran både liggande och stående. De yttre punkterna hittar fokus lättare om bilden är liggande ... om jag förstått det här rätt! Det gäller ju att hitta något på motivet som är kontrastrikt så halva AF-punkten är på vitt och andra halvan på mörkt, då hittar AF bäst. Helt svarta motiv kan ibland vara svårt.