Fråga dig själv: "vill jag se mig själv på webben i denna situation?"
Fotomickan skrev:
Hur gör ni själva, ni som fotar mycket sport?
Jag (fotograferar mest ridsport, ofta barn på ponny) webbpublicerar utan att bekymra mig så mycket om PUL. Alla idrottare tycker det är kul att se sig själv på bild, jag publicerar inga bilder som någon kan bli ledsen eller kränkt av, har bara märkt av glada reaktioner när folk kollat in resultatet.
Häromveckan tog jag en sekvens när ett stackars ekipage våldsamt gick omkull i en kombination (hästen klarade sig oskadd men ryttaren slog sig ordentligt och fick hjälpas av banan). Jag fotograferade händelsen med publicerade inte även om arrangören propsade på det - jag skulle inte vilja se mig själv på webben i samma tråkiga situation.
Vid samma tävling plåtade jag en hel serie när en tjej fick problem i en annan kombination, rev A-hindret, hästen snubblade på bommen och var nere på knäna och tjejen hade näsan nere i mankammen innan de blixtsnabbt samlade ihop sig och hoppade B-hindret i god stil med hjälmen på trekvart. Det var en fin prestation av häst och ryttare att på någon sekund reda ut en så till synes hopplös situation. Den bildserien publicerades (
här ungefär i mitten av bildspelet, du måste ha Flash installerat).
Jag är väldigt lyhörd för negativa reaktioner över bilder på webben - jag raderar i så fall den aktuella bilden omgående, jag frågar inte efter orsaken och argumenterar inte om saken.
Hittills har jag inte behövt radera en enda bild.
Du kommer att erfara att det enda klagomål du får är att du inte tagit och webbpublicerat FLER bilder och om du någon gång kommer till träningen/matchen utan kamera kommer folk att tycka det är trist att ingen fotograferar.
Börja lite försiktigt och känn av reaktionerna.