Annons

Sportfoto - objektiv (nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Om det har någon särskild Europagaranti eller inte vet jag inte. Men helt klart syns det om gluggen är importerad eller inte. Nikon Svenska kör bara serienumren mot det de själva har köpt in, inget konstigt med det.
Nej, nej, nej...

Nikon Sverige servar allt som ine är gråimport.

Det betyder att ditt kvitto måste matcha världsdelen dit objektivet sålts av nikon.

Om en handlare i USa köper sitt objketiv i HongKong och säljer i USA så framkommer det att du har ett Asienobjektiv och ett USAkvitto vilket betyder gråimport och ingen garanti/service hos nikon.

Man är då hänvisad till en fristående reparatör och betala ur egen ficka om man inte har mackgaranti och reparatören godkänner detta.

Allt detta ska mna ju naturligtvis väga mot prisskillnaden vid inköp samt prylens förmodade benägenhet att gå sönder.
 
Martin Nilsson skrev:
Om man handlar från tyskland (se länk nedan) behöver man väl inte betala moms och tull? Hur vet man om det är gråimport förresten? Ett objektiv från Tyskland borde väl ha Europagaranti.

http://www.focusline.info/product_info.php?cPath=122&products_id=794

Om du köper från tyskland blir det ingen tull/moms i Sverige.
Tullen betalas vid införseln till EU (den har alltså den tyska grossisten redan betalat och ingår i priset du betalar).
Momsen betalar du i tyskland och ingår normalt i ditt pris där.

Ingen tull/moms i sverige alltså.
Jag ahr själv handlat i Tyskland (technikdirect) och det gick utmärkt med betalnign och leverans.

Enklaste sättet att undvika gråimport är att fråga butiken vem dom köper prylarna av.
Nikons Europeiska leverantör är vad som gäller.
Det ska vara rejält billigt om man ska köpa gråimport.
 
Dajo skrev:
Inte nikons reparatör efersom dom officiellt itne befattar sig med gråimport ens om man betalar för arbetet.

En fristående nikonreparatör är vad som gäller.

Du vet inte vad du pratar om !

Har man en Mac-garanti så utförs jobbet av Nikons Svenska reperatörer, punkt slut.

/kent.
 
Utvärderingar

Kanske sparkar in en öppen dörr (har inte set Ken) & vidare ser jag att du gjort ditt val. Men kolla gärna vad kenrockwell.com har att säga om olika objektiv.
 
Jag bestämde mig för ett begagnat 80-200mm f/2.8D ED och jag är verkligen nöjd med mitt köp. Objektivet fungerar felfritt med D70:n och presterar ett mycket bra bildresultat, speciellt vad gäller skärpa vid full bländaröppning (över hela omfånget). Jag tackar än en gång alla som intresserat sig, ni har varit till stor hjälp.

/Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.