Annons

Sportfoto - objektiv (nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)
Fläsk-Tarzan skrev:
Jag hade gett ett bud på 8000:-
Hm, är det inte lite i överkant även om den är fin, den kostar ju bara knappt USD 800 ny hos B&H i New York?!

Jag har i o f s inget eget prisförslag, har inte koll på begagnatmarknaden för just dessa objektiv.

När jag 2004 sålde min skjutzoom "ED AF Nikkor 80-200/2.8" (en av de tidigare modellerna tror jag) fick jag 3.500:-, skulle nog kunnat få lite till om jag haft lite mer is i magen, den var i mycket fint skick.

När jag samma år köpte en begagnad "AF-S Nikkor 80-200/2.8 D" hos YFO gav jag drygt 9.000:-, den tunga supersnabba och superskarpa som nämns tidigare i tråden.
 
Martin Nilsson skrev:
Någon som har erfarenheter ifrån hksupplies? Där kostar D-versionen 830$ inkl. frakt vilket efter moms och tull blir 7750kr.

http://www.hksupplies.com/product/bigphoto.cfm?refno=NIkon Zoom 80-200 f2.8D AF

Jag har köpt en del prylar från HK Supplies, dom är kanonbra att göra affärer med, men du kommer inte att få någon garanti från Nikon, det är gråimport, så du måste skicka objektivet till dom vid garantiärenden.

Men du kan köpa till en Mac-Garanti, då behöver du inte skicka tillbaka objektivet till Hong Kong, då får du skicka det till Nikons Svenska reperatör vid garantiärenden.

/kent
 
Bakfokus?

Har Nikons 80-200/2,8 skjutzoom till min D70s och jag har aldrig upplevt att skärpan skulle ligga någon annanstans än där jag ämnar.
Har inte tidigare hört om detta eventuella problem. Är det något det objektivet saknar så är det vad mig anbelangar ett stativfäste. Har plåtat inomhusfotboll med utmärkt resultat.
Mvh Niclas
 
Re: Bakfokus?

bågenheim skrev:
Har Nikons 80-200/2,8 skjutzoom till min D70s och jag har aldrig upplevt att skärpan skulle ligga någon annanstans än där jag ämnar.
Har inte tidigare hört om detta eventuella problem. Är det något det objektivet saknar så är det vad mig anbelangar ett stativfäste. Har plåtat inomhusfotboll med utmärkt resultat.
Mvh Niclas

Jag ska förmodligen köra och titta på skjutzoomsversionen imorgon för att testa om problemet uppstår. Har du lust att mejla någon av dina fotbollsbilder Niclas?
 
Zoso skrev:
Jag har köpt en del prylar från HK Supplies, dom är kanonbra att göra affärer med, men du kommer inte att få någon garanti från Nikon, det är gråimport, så du måste skicka objektivet till dom vid garantiärenden.

Men du kan köpa till en Mac-Garanti, då behöver du inte skicka tillbaka objektivet till Hong Kong, då får du skicka det till Nikons Svenska reperatör vid garantiärenden.

/kent

Inte nikons reparatör efersom dom officiellt itne befattar sig med gråimport ens om man betalar för arbetet.

En fristående nikonreparatör är vad som gäller.
 
Jag har hittat en Nikon 80-200mm f/2.8 D till ett bra pris och satsar på den. Jag tackar hjärtligt för alla som intresserat sig och hjälpt mig i mina funderingar.

MVH/Martin
 
Martin Nilsson skrev:
Okej, en två-ringars 80-200 verkar mest intressant. Jag läste recensioner på photozone.de och där ser man (ja i diagrammen varjefall) att det är ganska stor skillnad i skärpa mellan nikon 80-200 och sigma 70-200 (se 200mm brännvidd, full blädare). Men frågan är om man ser någon större skillnad eller är det först på pixelnåvå som man märker av det?

Nikon 80-200:
http://photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_80200_28/index.htm

Sigma 70-200:
http://photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_70200_28/index.htm
Inte bara bildresultat som är intressant i jämförelsen utan också kompabiliteten och focuseringens uppförande. Men som jag kommer ihåg så krånglar även Nikons tvåringasvariant ihop med D70, mycket beklagligt då den är den mest prisvärda utav Nikons 70/80-200 modellr. Jag har själv nikons 70-200 men den är sanslöst dyr i jämförelse även om den också presterar.
 
Martin Nilsson skrev:
Gäller Nikon USA garanti på objektiv även för garantireperationer i Sverige?
De gluggar med som går under kategorin USA omfattas av världsgarantin och kan som jag fattat det inte refuseras av Nikon Svenska. Grey market objektiv däremot, måste skickas till detaljisten du handlat varan av.
 
Martin Nilsson skrev:
Om man handlar från tyskland (se länk nedan) behöver man väl inte betala moms och tull? Hur vet man om det är gråimport förresten? Ett objektiv från Tyskland borde väl ha Europagaranti.

http://www.focusline.info/product_info.php?cPath=122&products_id=794
Om det har någon särskild Europagaranti eller inte vet jag inte. Men helt klart syns det om gluggen är importerad eller inte. Nikon Svenska kör bara serienumren mot det de själva har köpt in, inget konstigt med det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.