Annons

"Sport"-tele till Canon EOS

Produkter
(logga in för att koppla)
Henric86 skrev:
Jag tycker verkligen att autofokusen på 80-200/2.8 är sjukligt långsam. Det var väl just därför de byggde en ny som började på 70mm.
Jag undviker helt autofokus på den gluggen, det går snabbare manuelt. Den startar liksom så segt och "letar" efter området. Men det finns en liten spak man kan kicka-till så att den börjar leta på 3.5-oändligt. Smart... Jag skulle ha skaffat en 70-200 istället. Vitt är estetiskt och fint.

80-200:an är helt OK. Det beror ju också på vad man har för kamerahus. Eos 1v skrämmer upp det mästa till oanade hastigheter.

Har under helgen varit fotograf under ungdomshandbollsturneringen Skadevi Handbollscup. Använde mig där av Canon D60 och Canon 100mm/f2.0 USM och under söndagen av Canon 50mm/f1.8 II. Tycker att 100mm funkade bäst, kommer lite närmare och slipper beskära bort så mycket. Man behöver varje pixel eftersom bilderna är lite gryniga på ISO800.
Tror att handboll är en ganska bra sport att plåta, eftersom anfallen sker på samma ställen varje gång, och är rätt förutsägbara.
Hur slutresultatet blev kan ni se på www.skadevihandbollscup.com.
Obs, alltså endast de bilder med byline "Daniel Stenholm". De andra är tagna av en professionell fotograf med Nikon D1h.

froderberg skrev:
Korn är bara charmigt. men den bilden ¨du syftar på lider också av hög JPEG-kompression och är snyggare på riktigt.

Sådär kan man ju inte resonera om man har en kund som vill ha bästa möjliga. "Korn är bara charmigt"...
Dessutom tycker jag inte korniga bilder lämpar sig för sportmotiv.

Jag tycker ibland att folk är överkänslaiga när det gäller korn. Är bilden skarp och välexponerad med rätt kontrast och mättade färger stör inte kornet mig i alla fall. Tyvärr är många korniga bilder dessutom kontrastlösa och tråkiga.

Att ta kornfria bilder i en svensk inomhushall är ju helt omöjligt om man inte har resurser att ljussätta hela hallen.

I helgen plåtade jag discodanstävling. Det blev 1/500s bl 2,8 ISO 3200. Jag hade behövt en EF 200/1,8 för att kunna köra på ISO 1600.. Nu körde jag med min 70-200/2,8.

Min sambo körde med en D60 och en EF 85/1,8 på ISO 800. Det gick bra och eftersom det var digitalt gick det också att rädda den lilla underexponeringen som blev.

Här är hennes bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=140705

Björn: Hur skulle du lösa problemet för att få kornfria bilder?

froderberg skrev:
Björn: Hur skulle du lösa problemet för att få kornfria bilder?

Det är skillnad mellan korn och korn. :)
Basketbilden i början av denna tråd får anses som kornig och du säger "korn är bara charmigt". Det är den bilden jag refererar till med mitt inlägg tidigare.

Din flickväns fina discodansbild tycker jag däremot är lyckad på så sätt att kornen inte är framträdande.

De värsta kornen kan avlägnas efteråt med NeatImage (2.6 Pro).

bjanha skrev:
Basketbilden i början av denna tråd får anses som kornig och du säger "korn är bara charmigt". Det är den bilden jag refererar till med mitt inlägg tidigare.

Som jag sa i ett tidigare inlägg: Den bilden lider av för hög JPG-komprimering. Det ger ett beydligt grynigare intryck. Du kan inte bedömma kornet på den bilden.

froderberg skrev:
Som jag sa i ett tidigare inlägg: Den bilden lider av för hög JPG-komprimering. Det ger ett beydligt grynigare intryck. Du kan inte bedömma kornet på den bilden.

Du kan väl slänga upp en ICKE jpegförstörd version nånstans då, så kan vi gå vidare i den här diskussionen.

Bra bild. Men den känns underexponerad. Även om den går att fixa till mer hade ansiktena nog blivit snyggare (mikndre gryniga och mer lyster) med lite rikligare exponering,

Tack Magnus.. Några av bilderna återses i Budo Nords senaste produktkatalog. Visserligen frilagda och lite rörelseoskärpa pålagd!! ;).

MEN, bilderna gick alltså att trycka utan problem i magasin-kvalité.

Fin sida du har på gång där Jeppe. :)

Det var bara en sak som slog mig direkt, jag ogillar när förstasidan är för hög.
Alltså att man måste scrolla för att läsa hela.
Åtminstone i 1024x768 pix.
Det är ju snudd på oundvikligt i album/portfoliumsidor, men som startsida stör det lite.

Men det är bara ett tips från mig.
Jag vet, detta hade inget med tråden att göra.

Alla andra kan ju ignorera detta.

PS. Fast fotosidan.se är ju likadan och det har jag aldrig tänkt på innan. Hmmm... Ds.

Senast ändrad:
Daniel: Det var en massa bra bilder med mycket aktion! I mina (amatör-)ögon såg bilderna ljusa och fina ut, fina färger. Gissar att det var ganska bra belysning. Rätt? Vilka slutartider kunde du köra på?

Jesper: Härlig bild(er på din sida)!

Magnus F mfl: Jag har gjort några tappra försök att fota basket, men varit missnöjd med kvaliteten. Men jag inser att jag får räkna med lite kornighet. I mina försök att få mindre kornighet har jag försökt köra lägre ISO, vilket medfört att jag tvingats till lite längre tider och dessutom underexponerat. Och vad jag nu lärt mig (kom fram till igår) så är det värsta man kan göra att underexponera, eftersom bilden blir mycket fula när man gör dem ljusare i ps.

Penty skrev:
Magnus F mfl: Jag har gjort några tappra försök att fota basket, men varit missnöjd med kvaliteten. Men jag inser att jag får räkna med lite kornighet. I mina försök att få mindre kornighet har jag försökt köra lägre ISO, vilket medfört att jag tvingats till lite längre tider och dessutom underexponerat. Och vad jag nu lärt mig (kom fram till igår) så är det värsta man kan göra att underexponera, eftersom bilden blir mycket fula när man gör dem ljusare i ps.

Problemet är att man måste ha snabba slutartider för att frysa rörelserna. 1/400s är minimum. Därför tvingas man att köra med högre känslighet. När jag kör analogt märker jag stor skillnad i hur framträdande kornet blir beroende på exponeringen. Det är alltså viktigt att exponera rätt och minsta lilla underexponering gör att det bara blir skit.

En digitalkamera är något mindre känslig för underexponering, men det kan bli lite grynigt och kontrastlöst även då. Givetvis kn man inte underexponera hur mycket som helst. Ljusa motiv är mindre känsliga.

Fast.. på tal om exponering så måste jag säga att även om min bild/bilder ser underexponerade ut så ligger de faktiskt inom RGB-skalan 0-255 ;)

Karatedräkternas ljusaste är runt 230,230,230 och de mörkste partierna i skuggorna runt 10,10,10..

Men jag håller med Magnus.. Lite ljusare hade gjort susen.

Kan bara bocka och tacka för ovärderlig hjälp, både bildeexempel och råd/tips.

Dessutom kanske forumet slapp ett nytt 300D-inlägg med rubriken "300D ger korniga sportbilder" ;-)

Penty skrev:
Daniel: Det var en massa bra bilder med mycket aktion! I mina (amatör-)ögon såg bilderna ljusa och fina ut, fina färger. Gissar att det var ganska bra belysning. Rätt? Vilka slutartider kunde du köra på?
Jorå, Skövde har en helt ny handbollsarena så det är väl rätt bra ljus där för att vara en inomhushall. Körde på ISO800, 1,8 och mellan 1/400 - 1/500 när jag körde på bländarprioritering. Den andra fotografen brukade köra på ISO1250, 2.0 och 1/500.
Det svåra var att få bra fokus på spelarna. Tror inte att min D60 och 50mm/1.8 II riktigt hängde med (eller också berodde det på skit bakom linsen ;)

Jeppe skrev:
Fast.. på tal om exponering så måste jag säga att även om min bild/bilder ser underexponerade ut så ligger de faktiskt inom RGB-skalan 0-255 ;)

Karatedräkternas ljusaste är runt 230,230,230 och de mörkste partierna i skuggorna runt 10,10,10..

Men jag håller med Magnus.. Lite ljusare hade gjort susen.

Detta är väl ett obetydligt sidospår, men jag måste bara säga att det är ju mellantonerna som är mest avgörande för hur bilden upplevs. Att bilden går från helt svart till helt vitt är inte hela hemligheten. Vid dåligt tryck (som i en av de tidningarna jag jobbar på) så hade jag behövt göra käderna lite utfrätta för att då de viktiga mellantonerna bra. Men som sagt, det är småsaker i en övrigt bra bild.

Håller med, Magnus..

Det var rätt mörkt i hallen.. En såndär tennishall med lite lysrör längst upp i taket..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar