Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sport/Jaktobjektiv till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

JoeCole

Aktiv medlem
Snart kommer ju min D70 (många trådar om D70 egentligen)

NU är det så att jag behöver ett objektiv till att fota sportbilder och jaktbilder, framför allt fotboll,ishockey och älgar typ...

Min ekonomi är väl inte den bästa, men man kanske kan hitta nåt relativt billigt ändå ?

Bättre begagnat kanske ?

Funderar på att köpa en 80-200 eller 100-400 och sen kan man köpa till en 1.4 konverter när man har mer pengar.
Men jag vill helst inte lägga ner mer än 2k-2.5k just nu.

Vilka bör jag titta på.
Länka gärna ;)
(Är oerhört tacksam för all hjälp som jag får)

Om du inte redan har en 50 f1.8 så bör du skaffa en och ett par ringar.

Annars vad gäller zoomar etc. Har du funderat över vad du egentligen behöver? Du hittar ju inga toppobjektiv i den prislappen du anger.

Annars en mellanzoom som är riktigt bra enligt många som använder den är ju Nikkor 28-105 f3.5-4.5.

Men det gör ju att du inte får mycket till vidvinkel på din digitalare.
Bör kanske kompletteras med en 20mm eller liknande.

beggad 300

inrikta dig på en begagnad 300/4,0. Fast jag tror inte du hittar någon för det priset. Ska du fota jakt och jaktbart vilt är ett 300:a minimum.

Jag tycker du skall titta på Sigmas 70-300 mm/4-5,6 APO Super II. Kostar 2095 hos Scandinavian Photo och är mycket prisvärt, tycker jag. Jag har haft mitt ex för ett par veckor sedan och är mycket nöjd så här långt. Den har också makromöjlighet mellan 200 och 300 mm. Titta gärna i mina album för exempel!

SIGMA OBJEKTIV 50-500/2,8 EX RF HSM

Är det nåt att ha? Skulle behöva ett ljusstarkt objektiv med bra zoom till mina sportbilder..
Går loss på en 11 papp iofs på Dustin.. =)
Någon som vet om det är ett bra objektiv?

Re: SIGMA OBJEKTIV 50-500/2,8 EX RF HSM

potion skrev:
Är det nåt att ha? Skulle behöva ett ljusstarkt objektiv med bra zoom till mina sportbilder..
Går loss på en 11 papp iofs på Dustin.. =)
Någon som vet om det är ett bra objektiv?

Har fingrat på den och det är en imponerande pjäs. Producerar riktigt bra resultat men den är *tung*.

Ljusstyrkan är dock 4-6,3.

/Johan

Är den?? =S Räknar man om på nåt vänster eller..? =S
Men en telekonverter då? Vad ska man ha då då? Eller vad behöver man rättare sagt?

potion skrev:
Är den?? =S Räknar man om på nåt vänster eller..? =S
Men en telekonverter då? Vad ska man ha då då? Eller vad behöver man rättare sagt?

Från dustins sida:
"APO 50-500mmF4-6,3 EX RF HSM"

Detta betyder att största möjliga bländare vid 50mm är 4 och största vid 500mm är 6,3. Du kommer inte att kunna använda någon telekonverter till den iom att då förlorar du möjligheten till AF och sökaren blir väldigt mörk.

Om objektivet är något att ha vet jag inget om.

Om jaktbilder står på schemat så gäller ljusstyrka och kniper det då i budjeten så skulle jag sattsa på en 28 2,8, 50 f1,8 och ett 100 f2. Senare så skulle jag spara till ett fint tele typ 300 2,8 (härligt på jakt/sport etc,). Under tiden så kan det vara en ide´ att hitta en beg billig 70-300 zoom,,,

Lycka till;)!

mvh Niclas,

xdork skrev:
Från dustins sida:
"APO 50-500mmF4-6,3 EX RF HSM"

Detta betyder att största möjliga bländare vid 50mm är 4 och största vid 500mm är 6,3. Du kommer inte att kunna använda någon telekonverter till den iom att då förlorar du möjligheten till AF och sökaren blir väldigt mörk.

Om objektivet är något att ha vet jag inget om.

Okej, men om jag vill ha en telekonverter till mitt Tamron 28-200? För att komma "ner" i de värdena, dvs 300mm och 2,8? Eller kan man inte göra det? Är jag helt ute och cyklar? *nybörjarfrågor?*

potion skrev:
Okej, men om jag vill ha en telekonverter till mitt Tamron 28-200? För att komma "ner" i de värdena, dvs 300mm och 2,8? Eller kan man inte göra det? Är jag helt ute och cyklar? *nybörjarfrågor?*

Telekonverten "förlänger" brännvidden (egentligen extendrarna som gör d, medan konvertrarna förstorar), till det antal ggr som konvertern är på, ex 1,4x, 2x eller 3x. Samtidigt förlorar du ljus så med en 1,4xkonverter förlorar du ett steg, med 2x, två steg osv (dvs ett 300mm/2,8 med en 2xkonverter blir ett 600mm/5,6). En konverter "förbättrar" inte ett objektiv. Man får både skärpeförlust (mer eller mindre) och ljusförlust, det man å andra sidan vinner är den längre brännvidden, det är därför man använder konvertrar för att billigt kunna få långa brännvidder.

Detta är anledningen till att man för att använda konverter bör ha ett objektiv med största bländare 4 för en 1,4xkonvrter och 2,8 för en 2xkonverter, för att inte förlora autofokusen (som inte fungerar om för lite ljus kommer in i huset, lite olika beroende på olika kameror men man bör ha som riktvärde att kombinationen inte skall ge mindre än f5,6).

Hoppas jag var pedagogisk nu...

Jajjemän! Förstod precis vad du menade! Tackar magistern! =P
Okej.. så det finns inga "mirakel-linser" som gör ett objektiv ljusstarkare..? *känner mig görpuckad*

potion skrev:
Okej.. så det finns inga "mirakel-linser" som gör ett objektiv ljusstarkare..?

Det ska vara Canons objektiv med DO-linser då... Annars är det tråkiga svaret att för att få ett teleobjektiv med god ljusstyrka krävs en enorm frontlins. Dessa väger och är dessutom dyra att tillverka om de ska vara skarpa på full bländaröppning. Antingen får man kompromissa med ett 300mm f/4 eller 400mm f/5,6 eller så får man hosta upp slantarna (styrketräna!) och skaffa ett 300/2,8 eller 500/4.

De enda billiga objektiven med god ljusstyrka är 50mm. Uppåt och nedåt i brännvidd kostar det pengar.

/Pontus

potion skrev:
Okej, men om jag vill ha en telekonverter till mitt Tamron 28-200?

Detta objektiv är ganska ljussvagt från början och inte knivskarpt på längsta läget. Väldans praktiskt och tillräckligt för många tillfällen dock!

Med en 2x-konverter får du ett oskarpt 56-400mm objektiv, bländare f/7,6-f/11. Autofokusen kommer inte att fungera och pga den mörka sökarbilden kommer det att bli klurigt att fokusera manuellt. Bättre att använda telekonverter med fasta teleobjektiv eller extremt skarpa telezoomar.

/Pontus

Tackar o niger!

Skönt med folk som kan mer än jag.. =)

Tack för att ni redde ut begreppen åt mig! *glad*

Jag har en D70 och jag är också påväg att skaffa objektiv till jaktfoto. Jag blev tvungen att köpa D70:n med sigma objektiven 18-50 och 55-200. Båda har 5,6 som bästa värde på längst brännvidden. De objektiven är värdelösa till allt annat än väldigt ljusa miljöer. Jaktfoto med de båda objekitven går bara inte. Jag var och fotade ett rådjur här om dagen och trots att det var ganska ljust så fick jag tiden kring 1/160s och då var det ljust ute. När älgarna tittar ut i skymningen hamnar man väl kanske på flera sekunder i slutartider. Att höja ISOn hjälper men fixar inte allt.

Jag hade tänkt mig ett Nikon 80-200 F2,8 och ett Nikon 300 F4. Dessa båda borde klara av de mörka miljöerna där man oftast hittar djuren. 300 respektive 450mm borde räcka ganska långt om man inte är dålig på att smyga på djur.

Sen är ju dessa objektiven skarpa vilket Sigmas inte är enligt mina ca 500 bilder jag tagit nu de första dagarna med kameran.

monte skrev:
Jag blev tvungen att köpa D70:n med sigma objektiven 18-50 och 55-200. Båda har 5,6 som bästa värde på längst brännvidden. De objektiven är värdelösa till allt annat än väldigt ljusa miljöer. Jaktfoto med de båda objekitven går bara inte. Jag var och fotade ett rådjur här om dagen och trots att det var ganska ljust så fick jag tiden kring 1/160s och då var det ljust ute. När älgarna tittar ut i skymningen hamnar man väl kanske på flera sekunder i slutartider. Att höja ISOn hjälper men fixar inte allt.

Jag håller med om att brännvidderna är lite korta i förhållande till ljusstyrkan, men f/5,6 är i mitt tycke ofta en användbar bländare. Med 1/160 och övning kan du få några skarpa bilder ur en serie, på fri hand. Med stativ är 1/160 en bra tid. Är du intresserad av att fotografera djur skulle jag skaffa ett vettigt stativ, typ Manfrotto 055 eller ännu hellre ett begagnat Gitzo 320. Jag brukar sikta på slutartiden 1/125 för djur, för att undvika rörelseoskärpa, men ibland går tiderna ner mot 1/30, med mitt 400mm f/3,5. Speciellt med konverter på objektivet. Problemet med skymningsälgarna är att när det blir mörkt, blir det riktigt mörkt. Ett extra ljussteg på objektivet gör ingen skillnad. Dessutom blir bilderna lätt ganska dassiga när solen gått ner. Någon amerikansk naturfotograf sa en gång att när ISO 100 inte räcker är det ändå för sent för att ta bra bilder. Det är väl en sanning med modifikation, men ändå tänkvärt. Bättre att leta upp älgarna i bättre ljus eller att använda blixt med fresnellins, typ Better Beamer.

Jag hade tänkt mig ett Nikon 80-200 F2,8 och ett Nikon 300 F4. Dessa båda borde klara av de mörka miljöerna där man oftast hittar djuren. 300 respektive 450mm borde räcka ganska långt om man inte är dålig på att smyga på djur.

Det är svårt att smyga på en del djur, oavsett hur duktig man är. Det finns en lång tråd om att smyga på rådjur för den som vill läsa alla åsikter i ämnet. Jag tror att du ändå ofta kommer att önska mera brännvidd, men 450mm är helt klart en bra allround-brännvidd, och du kan köpa till en telekonverter senare. Båda dessa objektiv är mycket skarpa och jag tror du kommer att bli nöjd med dem i skogen.

Sen är ju dessa objektiven skarpa vilket Sigmas inte är enligt mina ca 500 bilder jag tagit nu de första dagarna med kameran.

Nej, de lär inte vara helt knivskarpa. Pröva dock gärna genom att lägga kamera och objektiv på en stenmur eller annat stabilt underlag (helst på en sandsäck eller bönpåse) och ta testbilder med självutlösaren. Testar man på fri hand och inte är helt inkörd på utrustningen är det lätt att man tycker objektiven är sämre än de i själva verket är. Om jag skulle prioritera skulle jag vänta med 80-200:an, även om det är ett grymt bra objektiv, och satsa på en riktigt bra stativ istället. Jag gjorde den upptäckten ganska nyligen, att stativet är viktigare än små skillnader mellan objektiv. Lycka till!

/Pontus

Angående slutartiden jag nämde så var det mest ett konstaterande att det var en så pass "lång" tid trots att det var klockan tre på eftermiddagen. Lite senare blir det ju tal om helt andra tider.

Jag är mycket van jägare och jag har smugit på både ett och annat rådjur så jag vet hur det går till men jag tror att jag kommer att klara mig ganska bra som du sa på ett 300mm F4. Sen har jag gott om bra placerade jakttorn på min mark så man kommer ofta ganska nära djuren utan att behöva flytta på sig så mycket.

Jag har ett bra stativ, jag köpte ett nytt Manfrotto 190DB med ett dito 488RCO kulledshuvud. Tycker det fungerar bra.

Anledningen till att jag kommenterade Sigmans oskärpa är att vid tidpunkten då jag fotade rådjuren låg på en stadig stenmur med kameran direkt hålld mot mossan och med en slutartid på ca 1/160s bör saker och ting vara skarpa.

monte skrev:
Jag är mycket van jägare och jag har smugit på både ett och annat rådjur så jag vet hur det går till men jag tror att jag kommer att klara mig ganska bra som du sa på ett 300mm F4. Sen har jag gott om bra placerade jakttorn på min mark så man kommer ofta ganska nära djuren utan att behöva flytta på sig så mycket.

Jag har ett bra stativ, jag köpte ett nytt Manfrotto 190DB med ett dito 488RCO kulledshuvud. Tycker det fungerar bra.

Anledningen till att jag kommenterade Sigmans oskärpa är att vid tidpunkten då jag fotade rådjuren låg på en stadig stenmur med kameran direkt hålld mot mossan och med en slutartid på ca 1/160s bör saker och ting vara skarpa.

Jag får väl beteckna mig som ganska van jägare, och där har vi ett försprång mot andra fotografer. Dels kunskapen om djurens beteende och hur man kommer dem nära, dels hur av kramar av skottet/bilden utan att rycka. Sitta på pass tycker jag är betydligt effektivare än att smyga, och då kommer ju jakttorn väl till pass! Enda risken är att man får för mycket uppifrån-perspektiv. Stativet bör fungera bra med ett 300mm om man inte fäller ut alla bensektionerna, men du ska nog försöka unvika tider längre än 1/125. Håller helt med om att det borde bli skarpt med 1/160 och kameran stabilt placerad på en stenmur. Skriv gärna hur det går och lycka till!

/Pontus

Visst är det en fördel att vara jägare i detta liknande med icke dödande gebit;)!

Med normalt förnufft och en lagom portion logik så kommer man långt utan att vara van jägare.

Övning kräver ju alla aktiviteter hur som helst, men det var väl ingen nyhet,,

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar