Hej Christopher!
Jag har inte fotat så mycket motocross, men en hel del sport, så här är mina tips...
Jag brukar försöka ha inställningarna på manuellt och mäta en slutartid som funkar i "alla lägen" (oftast bra inomhus, kanske inte alltid utomhus, eftersom solen/skuggor kan göra att det inte går så bra).
För mig har det också funkat bra att ha den på "aperture priority" (Av på ratten), där du ställer in bländarvärdet så väljer kameran slutartid.
Ang. valet av objektiv... det kan funka med en del lite billigare objektiv. Själv använde jag t.ex. Sigmas 24-135 länge till sport med helt ok resultat. Men sedan bytte jag till bättre optik, först ett Canon 70-200/4 och senare till ett Sigma 70-200/2.8, och det har jag inte ångrat! Snabb- och säkerheten i autofokus plus ett fast bländarvärde har gjort mitt fotande mycket lättare
Ett Sigma/Tamron med omfånget 24/28-70 och bl. 2.8 kan också vara bra. Sen vilka objektiv du ska köpa beror ju mycket på vilken budget du har också... Skulle jag ha råd skulle jag t.ex. köpa Canons eget 24-70/2.8 USM eller 24-105/4 IS USM, men det är lite för dyrt för mig...
Om inställningar/teknik, det beror lite på hur du vill ta dina bilder. Kommer du att stå nära/långt ifrån? Vill du frysa rörelsen helt eller vill du panorera med åkaren för att få en rörelseoskärpa i bilden? Om du t.ex. står nära ett schysst hopp eller en kurva kan det funka att ställa in en hög slutartid (t.ex. 1/640-dels sekund) och förfokusera på en bra punkt i kurvan för att sedan hålla kameran riktad mot den och bara ta bilden när åkaren passerar. Eller så kan du panorera med åkaren när han kör genom kurvan och ha en lite lägre slutarhastighet (kanske 1/60-dels sekund) för att försöka få åkaren i fokus och en snygg rörelseoskärpa på resten av bilden...
Mina tankar till att börja med, ledsen om det blev lite långt!
/Milan