Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Split prism focusing screen

Produkter
(logga in för att koppla)

herne

Aktiv medlem
Har någon provat Split prism focusing screen på sin Canon?
Såg att såna fanns att köpa här:
http://www.katzeyeoptics.com/Canon_20D.htm

Det är verkligen vad jag har saknat på mina Canon DSRL.

Jag undrar bara om den fungerar på samma sätt som det gjorde på den gamla goda tiden, dvs, "halvorna" rör sig mot varann, när dom är i linje så är fokus rätt.
Om det är så, MÅSTE jag bara ha en sådan! :)
 
Ja, split prism heter det när man ser två delar av bilden som ska matcha varandra när motivet är i fokus.

Mikroprismor är det som brukar finnas runt många split prism skivor och ser ut som ett raster som är gyttrigt när bilden är i fokus men "klarnar" när man fokuserat korrekt.

Personligen tycker jag om split prism även om man måste vara noga att titta rakt in i kameran. Har man ögat minsta snett svartnar ena halvan och man kan inte fokusera. Vet att många ratar denna typ av fokuseringshjälpmedel därför.

Vet du om den påverkar automatiken i kameran? I vissa kamerahus sitter sensorer uppe i prismahuset och ljuset måste alltså passera mattskivan innan det kommer till sensorerna. Det fanns några på Photo.Net som med hjälp av en Dremel anpassade gamla mattskivor för manuella Nikonkameror så de passade till D70. Har ett vagt minne av att de diskuterade om att kanske få exponeringskompensera efteråt. Här finns deras tre trådar: 1, 2 och 3.
Har ingen aning om var ljusmätningen på en 20D sitter.

Men det är kul att det finns några som tillverkar sådana saker. Att fila bort tre tusendels tum som det var frågan om i D70-fallet är nog inget som lockar den vanliga amatörfotografen :)
 
maxzomborszki skrev:
Att fila bort tre tusendels tum som det var frågan om i D70-fallet är nog inget som lockar den vanliga amatörfotografen :)

Nja, sådant DYI är jag inte intresserad av :)



Såhär står det om ljusmätningen:

(...)it doesn't seem to have any significant effect on metering with the 20D. In evaluative or centerweighted modes, it tested dead on. In the partial mode, it appeared to overexpose a bit, but it is well within the range of exposure compensation available on the camera. The focus indicator rectangles and original composition circle will show on top of the focusing aids of the new screen, so all AF information is retained. The screen will also have no effect on the functioning of the autofocus sensors of the camera.

Låter ju som att det skulle kunna vara hanterbart.
 
herne skrev:
In the partial mode, it appeared to overexpose a bit, but it is well within the range of exposure compensation available on the camera.
Precis, då ligger nog ljusmätningen i 20D i prismahuset också. Att överexponeringen sker endast vid partiell mätning beror väl på att den sensorn ligger mitt för split prisma-delen av mattskivan där skillnaden är som störst mellan originalet och denna ersättningsskiva. I övriga fall mäter den över större del av bilden och då blir felet utslaget och mindre.

(Jag tror någon av de trådar jag länkade till nämner 1/3-stegs kompensering, vilket också ligger inom det intervall, -3.0..+3.0, som D70 har som exponeringskompensation).

Alltså inget problem, bara man är medveten om det.
 
Lite off topic kanske, men det känns inte som nåt större problem, då min uppfattning är att ljusmätningen i 20D inte är sådär klockren. Finns fler trådar i det ämnet.

Nåväl, det där kanske vore nåt att satsa på trots allt. Utan en sån skiva anser jag det vara i det närmsta omöjligt att använda MF på 20D.
 
Ja, jag har beställt en mattskiva från katzeyeoptics och kan rapportera att det funkar precis som förr! Dessutom valde jag Hi-Lux behandlingen. Rekommenderas, för det funkar verkligen. Nu kan man trycka på skärpedjupskontrollknappen och faktiskt se något ;-)
//Juha
 
Juha Leinonen skrev:
Ja, jag har beställt en mattskiva från katzeyeoptics och kan rapportera att det funkar precis som förr! Dessutom valde jag Hi-Lux behandlingen. Rekommenderas, för det funkar verkligen. Nu kan man trycka på skärpedjupskontrollknappen och faktiskt se något ;-)
//Juha

Skakar liv i tråden igen då jag har funderat lite på en ny mattskiva.

Jag använder mig ibland av en 2x telekonverter till mitt sigma med f/4 som största bländare, vilket ger en största bländare på f/8 och således ingen AF på min 20D (den som säger byt hus får bekosta inköpet ;). Någon som har erfarenhet av om mattskivan fortfarande funkar, eller är den värdelös på största bländaröppningar över f/5.6?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.