Annons

spendera 20 000 kr på fotoutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Peter,
Tänk på det att utrustningen kompletterar man på många år. I ditt fall blir det klokare att köpa bara ett objektiv och så dyrt som du bara har råd med. Att köpa några biligare, losser problem kortsiktigt.
Sådana, kan du skaffa senare, då blir det lättare att spara 3-5 tusen istället för 20. Detta är rätt väg när du tycker att fotografering blir din stora hobby.
Dessutom rekommenderar jak bara EF objektiv i fall vill du gå över till ff i framtiden.
Tycker att 70-200/2,8L IS finns på allas önskelista.
/Stefan
 
Damoor skrev:
17 är ju vidvinkel, och de andra siffrorna är väl zoom, destå högre siffertal destå närmare kommer du (tror jag)

Jag tycker att det är lite konstigt att du ger så tvärsäkra svar angående vad man ska köpa och inte och sedan verkar du knappt ha koll på vad siffrorna på objektiven står för.
 
Istället för New York.

Köp en tur/retur biljett till Hong kong och handla ca 40 % billigare. Biljetten tjänar du lätt in.

Skall själv dit snart fast med bara halva din budget och för min del blir det ett 400 5.6L, 1.4X extender samt några filter. Detta bör gå på ca 9000. Hoppas även på lite småsaker som stativväska, extra minneskort och annat smått och gott.

Niklas
 
NiklasBerntsson skrev:
Istället för New York.

Köp en tur/retur biljett till Hong kong och handla ca 40 % billigare. Biljetten tjänar du lätt in.

Skall själv dit snart fast med bara halva din budget och för min del blir det ett 400 5.6L, 1.4X extender samt några filter. Detta bör gå på ca 9000. Hoppas även på lite småsaker som stativväska, extra minneskort och annat smått och gott.

Niklas

Hej!

Tack för tipset.

Gäller garantin i Sverige?

Peter
 
Hade jag 20,000 så skulle jag köpa följande (Om jag började från scratch, äger t.ex. Tamron objektivet redan):

Priserna är ifrån www.pixxass.de

Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM - 5 991,78 SEK
Tamron 28-75 F/2.8 XR Di - 2 714,14 SEK
Canon Speedlite 430EX - 2 253,96 SEK
Canon BG-E3 - 901,58 SEK
Canon Battery NB-2LH - 516,53 SEK

Totalt: 12 379:-, så man skulle kunna ta bort t.ex. 70-300 och ta ett av 70-200 objektiven istället om man är kär i dom. :) Fast jag skulle nog hellre satsa på ett Macro objektiv, typ Tamron 90 F/2.8
 
Vad blev det för prylar?

Efter att ha prövat lite olika objektiv har jag nu satt sprätt på stora delar av pengarna:) Det har blivit följande: EF-S 10-22mm, EF 50mm/1,8, EF Macro 100mm/2,8 och en speedlite 430 EX. Förutom de här prylarna har det blivit motljusskydd, extra batteri, minneskort samt fjärrkontroll.

Jag är kanonnöjd med alla tre objektiven. De fyller stora delar av det jag fotograferarVid ett par tillfällen har jag saknat mer tele. Något tele kommer jag att köpa något längre fram. Ska försöka pröva lite olika först. Jag har prövat EF DO IS 70-300 och det känns ok men jag vill pröva något mer ljusstarkt innan jag bestämmer mig.

Någon skrev att det viktigaste är att fota och nu gör jag knappt någonting annat. Det är riktigt beroendeframkallande:) Härligt att ha någon last i alla fall;)

Kolla gärna in mina bilder på min blogg: http://blogg.petersvensson.com

Ha det gôtt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.