Annons

Spegeluppfällning på 300D flyttar skärpa?!

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Eftersom det mest regnar och regnar passade jag på att testa spegeluppfällning på min 300D, en ny möjlighet som kom med "rysk firmware". Nu till min fråga: Då jag tar två bilder med exakt samma inställning, en med spegeluppfällning, och en utan, båda med fjärrutlösare, så flyttar sig skärpan "bakåt" i bilden när jag använder spegeluppfällning.

Jag gjorde dessa tester för att se hur mycket skarpare det skulle bli, men det gick inte riktigt att jämföra eftersom skärpan inte låg på samma plan i bilderna. Vad beror detta på? Är det något fototekniskt/digitalrelaterat som jag inte känner till?

Hmmm... gjorde också några tester hemma med nyinstallerat hack. Ställde kameran på strykbrädan [äger inget stativ :)] och fotade bokhyllan [utmärkt motiv när man vill kolla skärpa]. Men jag märkte nog ingenting som det du beskriver... kunde bara konstatera att skärpan [inte helt oväntat :)] blev betydligt bättre än handhållet och marginellt [ja så gott som omärkbart] bättre än strykbrädestativ utan spegeluppfällning...

Flyttar sig skärpan mycket eller bara riktigt lite? Kanske lönar sig att göra två-tre tester, det kan ju hända att du råkade röra nått på kameran mellan varven?

Du stängd väl av AF innan den första bilden (efter att ha fokuserat)? Annars så kan ju kameran fokuserat om inför nästa bild.

(Förresten, kan man flytta AF aktivering till exponeringslåsknappen/* på 300D?)

Ja, nu gjorde jag om det flera gånger, och nu fick jag inte samma förskjutning av skärpan. Antagligen hade jag glömt mf, pinsamt :) Kontentan av mina tester är i alla fall att det inte gör någon stor skillnad på skärpan på den här kameran, precis som Andreas kom fram till.

Highweiss skrev:
och marginellt [ja så gott som omärkbart] bättre än strykbrädestativ utan spegeluppfällning...
Hur stor skillnad det blir med och utan spegeluppfällning beror på vilken slutartid man använder, vilken förstoringsgrad och hur mycket vibrationer det är i övrigt.

Jag testade med 300mm på avståndet 2.5 meter (ca:1:8) och 1/15s, stativ och fjärrutlösare...skillnaden var dramatisk.

Skulle man därimot använda slutartiden 1/200 eller 3 sekunder så skulle det knappt märkas någon skillnad.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Hur stor skillnad det blir med och utan spegeluppfällning beror på vilken slutartid man använder, vilken förstoringsgrad och hur mycket vibrationer det är i övrigt.

Jag testade med 300mm på avståndet 2.5 meter (ca:1:8) och 1/15s, stativ och fjärrutlösare...skillnaden var dramatisk.

Skulle man därimot använda slutartiden 1/200 eller 3 sekunder så skulle det knappt märkas någon skillnad.

Aaah, jag är upplyst :) Jag har testat dels med korta slutartider, dels med väldigt långa slutartider på natten, utan att få den förbättring jag hade förväntat. Jag får öva vidare till jag hittar rätt användning. Tack!

Varsågod :)

Störst effekt med spegeluppfällningen får man mellan 2 sek. och 1/30 sek.

Senast ändrad:
yalazy skrev:
Aaah, jag är upplyst :) Jag har testat dels med korta slutartider, dels med väldigt långa slutartider på natten, utan att få den förbättring jag hade förväntat. Jag får öva vidare till jag hittar rätt användning. Tack!
Jag tror att det är i spannet 1/60 - 1/2 sekund som får störst skillnad med spegeluppfällning, extra mycket om du använder långa telen, eller vid makrofoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar