Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegelrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

Thuflan

Aktiv medlem
Behöver hjälp med spegelrengöring på min k10:an. Vet någon hur man gör, var kan man lämna in den?
 
Behöver hjälp med spegelrengöring på min k10:an. Vet någon hur man gör, var kan man lämna in den?
Hej!
Jag kör själv en k10d och som du har jag mer problem med skräp på spegeln än på sensorn som klarar sig bra.
Jag bor i sthlm så jag brukar lämna in min k10 på Fotoflod som ligger på Magnus Olausväg (Hammarby, mittemot Globen). Du kan ju googla dig fram. Fotoflod är duktiga och kamerafolk och tar c:a 600 för en 'check and clean'.

mvh
 
Jag har iofs aldrig haft problem med smuts på spegeln, men om jag hade det skulle jag nog blåsa rent och eventuellt putsa själv. En vanligt gummiblåsa kommer man långt med, om det är enstaka partiklar som sitter fast, skulle jag testa med vanliga tops. Om det är riktigt skitigt, vanligt linsputspapper. Jag skulle dock vara försiktig med att använda några vätskor, så spegeln säkert är i plast och kan lösas upp. Dessutom syns ju inte spegeln på bilderna, så av den anledningen behöver man ju inte vara lika försiktig heller.

Sensorn är ju det som är känsligast, men även där tror jag vi är försiktigare än vad som krävs. Läste en tråd där några medvetet försökte sabba sensorn, och de fick ligga i och skrapa med metallföremål för att det skulle bli rejäla repor. Men självklart skall man vara ytterst försiktig och framförallt inte göra rent annat än om det krävs.

Om man sedan är obekväm med att göra detta själv så är det ju jättebra att det finns någonstans att lämna in grejerna.
 
Jag brukar använda lätt fuktad topz. Bara ljummet vatten. Har även använt en droppe Yes i ett glas vatten som rengöringsmedel. Toalettpapper går bra det med.

bara man inte dränker in topzen så det droppar ner i huset är det ingen fara. Och som ovanstående säger, vi är lite väl anala. Jag har faktiskt använt en topz på sensorn med. Men det rekommenderar jag inte, inte för att jag tror det pajjar den, men för att vara på den säkra sidan ;).

Mattskivan tog jag ut och doppade i ett glas med vatten och lät den lufttorka en gång med. Inget fel på den heller. Likaså undersidan av sökaren (den som är mot mattskivan). Inga problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.