Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegelreflextele 500mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.e

Medlem
Hej

Hörde av en kompis som bläddrat i nån amerikansk fototidning om ett nytt f/8 500 mm spegelreflextele för USD 100 (!!!) som nyligen recenserats, och fått bra kritik. Detta verkar ju otroligt billigt och bra för nån i min ekonomiklass. Är det nån som vet något mer om detta objektiv eller liknande spegelreflextele i 500 mm-klassen?
 
Ser ut som det gamla vanliga Exakta-/Vivitar-/etc-spegeltelet i mina ögon. Om det är det så testade det rejält dåligt i Foto.
 
Har oxå varit uten efter en spegelreflex, mest för den snygga oskärpan. Men, har inte sigma ett liknande objektiv?
 
Jag har sett 250mm 5.6 till Minolta (var orginal Rokkor tror jag) på AE fotoservice i gbg. Sigmas 600mm f8 och Tokina/Tamrons 500mm f8 skall tydligen vara de som är OK bland speglarna. Finns i högvis på tyska E-bay för runt 1500kr. secondhandphoto har också nåt liggande om jag inte minns fel.
MVH Erik Å
 
Det var Herbert Keppler i Popular Photography som hade testat $100 spegeltele (= det usla Exakta/vivitar/etc). Han hade kört ISO400 negativ färgfilm och fått 10x15 kopior på lejon i djurpark som såg helt OK ut. Man måste alltid ta uttalanden från amerikaner med en stor nypa salt
 
Abhraxxas skrev:
Har oxå varit uten efter en spegelreflex, mest för den snygga oskärpan. Men, har inte sigma ett liknande objektiv?

Snygga oskärpan? Vad jag har läst så ska spegeltelen ha oerhört ful oskärpa, detta på grund av att frontöppningen delvis täcks av en spegel. Ljusa punkter som ligger ur fokus ser ut som ringar, vilket är helt tvärt emmot vad man vill...
 
Hade ett Sigma 600 spegeltele för ett tiotal år sedan. Min erfarenhet är att den dåliga ljusstyrkan, nödvändigheten av stativ + svårigheten att fokusera gjorde att jag inte använde den speciellt mycket. Resultatet blev väl sådär, har för mig att bilderna inte blev speciellt kontrastrika.
 
"Snygga oskärpan? Vad jag har läst så ska spegeltelen ha oerhört ful oskärpa, detta på grund av att frontöppningen delvis täcks av en spegel. Ljusa punkter som ligger ur fokus ser ut som ringar, vilket är helt tvärt emmot vad man vill..."

Ja, snygg o snygg....
Tycker det ser rätt kul ut. Ger ju en viss effekt som inte går att fixa på andra objektiv.
Ger ju inte den klassiska oskärpan, och det gillar jag.
 
Du kan få den effekten även med vanliga teleobjektiv genom att täcka för mitten av frontlinsen med en rund pappskiva e d. Här finns plats för experiment med olika storlekar och former. Om inte annat kan du ju se om du tycker om effekten tillräckligt mycket för att det ska vara värt investeringen.
 
"Spegelreflextele 5oomm"

Jag har ett Sigma 6oomm f8 Telemirror. Det "duger" för Mej, utan vidare. Vad beträffar distorsionen är det, måhända, en "smaksak" men det har m-e-r att göra med motivvalet, ibland stör "dizzen" MYCKET andra ggr mindre.
Vidare, det här med "svårfocuserat", Du "måste" va' oerhört "mjuk i fingrarna" när Du focuserar.
Minsta, lilla vridrörelse "gör massor"...
Har/äger Du ett m-e-r påkostat kamerahus "väljer Du förmodligast" att ha "i-focusljudsignalen" aktiverad och reducerar således risken för "urfocus"...
Jag gav 135o:- för Mitt anv/beg hos Scandinavian-Photo, med väska och "allt"!!!
KLART prisvärt!!!
Mvh: Stefan S
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.