Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeln lös

Produkter
(logga in för att koppla)

qraw

Medlem
Köpte en Canon 5D beg för någon vecka sedan o nu har spegeln släppt från slutaren.
Vad ska jag göra?

MVH Jocke

Har du köpt den i butik är det bara att lämna tillbaka. De får laga eller ge dig pengarna tillbaka. Jag har för mig att det är 3 månaders lagstadgad garanti på begagnat.

Har du köpt privat kan du kontakta säljaren och förklara läget och försöka komma till en gentlemens-agreement. Ni kanske kan betala hälften var av reparationen. Du har tyvärr inga som helst rättigheter i det fallet såvida det inte handlar om ett rent bedrägeri.

Pratat med han som sålde den privat till mig. Han hänvisar till Posten. Att dom misskött frakten. Jag betalade försäkrat paket så några garantier hoppas jag dom har. Kameran är i riktigt bra skick annars så det känns lite konstigt. Vad kan det kosta att laga det tro? Verkar ju bara som om limmet släppt/torkat.

Canon har en minimiavgift. Jag vet inte vad den ligger på nu. Det var 600 kr plus moms för några år sedan har jag för mig.

Canon ger kostnadsförslag, men det kostar också.

Bäst är väl att först kolla med posten och se att deras försäkring tar skadan. Sedan skickar du in. Är reparationen billigare än självrisken tar du reparationen själv.

Ni ska ha ett STORT tack för hjälpen!
Kollar med posten, sedan ringer jag Canon Service center.

MVH Jocke

ANNONS