Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellöst: Olympus eller Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

StanM

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en fråga till medlemmarna, eller rättare sagt, jag är mycket intresserad av era kloka synpunkter och erfarenhet.

Jag har bestämt mig för att slå in på den spegellösa vägen och har satt upp några kriterier:

- Antiskak i huset
- Fokuseringshjälp, peaking, zoom-in
- Skall finnas adaptrar till Nikon (AIS/AF/G) samt Contax/Yashica objektiv
- Helst 35mm-format (men inget absolut 100% krav)

Idag använder jag en Contax RTS II med 28mm, 35mm, 45mm, 50mm och en 135mm. VIdare en Nikon D700 med AIS/AF/G-blandning 24mm, 28mm, 35mm, 50mm och 105mm. Ni ser vilka brännvidder jag använder, håller mig mest inom 24-50mm, och jag vill kunna använda dessa objektiv på det nya huset.

Fotograferar mest ute i land och skog och i staden. Ja, jag kommer att fortsätta använda min Contax och Nikon även framledes, vill inte heller köpa nya objektiv till det nya huset, därav behovet av adapters. Fokuseringshjälp, ja, i.o.m det blir manuell fokusering med det nya huset och dessa objektiv. Det kan förhoppningsvis underlätta den manuella fokuseringen.

Mitt lilla (i-lands) dilemma är följande: Jag tycker att både Olympus OMD E5 MkII och Sony A7 MkII är väldigt trevliga kameror, de har mycket gemensamt och sina respektive fördelar. Det finns en viss prisskillnad mellan dessa hus med det spelar egentligen inte någon roll. Det viktiga är att hitta "rätt". Video är inget som jag kommer att använda.
Fuji och Samsung NX1 har redan sorterats bort p.g.a avsaknad av bildstabilisering i huset. För övrigt är jag en av de konstiga typerna som inte är överens med EVF:en hos Fuji X-T1. Olympus och Sonys EVF är helt OK.

Just nu lutar det lite mer åt Sony-hållet i.o.m sensorstorleken och ovanstående brännvidder som jag använder, ingen crop-faktor.

Så, till min fråga, vilken hade ni valt, Olympus eller Sony, och varför? Eller kanske rentav chansa och vänta på Nikons bidrag i den spegellösa divisionen?
Andra förslag?

Tack på förhand för alla svar och förslag!
 
Hej,

Jag har en fråga till medlemmarna, eller rättare sagt, jag är mycket intresserad av era kloka synpunkter och erfarenhet.

Jag har bestämt mig för att slå in på den spegellösa vägen och har satt upp några kriterier:

- Antiskak i huset
- Fokuseringshjälp, peaking, zoom-in
- Skall finnas adaptrar till Nikon (AIS/AF/G) samt Contax/Yashica objektiv
- Helst 35mm-format (men inget absolut 100% krav)

Idag använder jag en Contax RTS II med 28mm, 35mm, 45mm, 50mm och en 135mm. VIdare en Nikon D700 med AIS/AF/G-blandning 24mm, 28mm, 35mm, 50mm och 105mm. Ni ser vilka brännvidder jag använder, håller mig mest inom 24-50mm, och jag vill kunna använda dessa objektiv på det nya huset.

Fotograferar mest ute i land och skog och i staden. Ja, jag kommer att fortsätta använda min Contax och Nikon även framledes, vill inte heller köpa nya objektiv till det nya huset, därav behovet av adapters. Fokuseringshjälp, ja, i.o.m det blir manuell fokusering med det nya huset och dessa objektiv. Det kan förhoppningsvis underlätta den manuella fokuseringen.

Mitt lilla (i-lands) dilemma är följande: Jag tycker att både Olympus OMD E5 MkII och Sony A7 MkII är väldigt trevliga kameror, de har mycket gemensamt och sina respektive fördelar. Det finns en viss prisskillnad mellan dessa hus med det spelar egentligen inte någon roll. Det viktiga är att hitta "rätt". Video är inget som jag kommer att använda.
Fuji och Samsung NX1 har redan sorterats bort p.g.a avsaknad av bildstabilisering i huset. För övrigt är jag en av de konstiga typerna som inte är överens med EVF:en hos Fuji X-T1. Olympus och Sonys EVF är helt OK.

Just nu lutar det lite mer åt Sony-hållet i.o.m sensorstorleken och ovanstående brännvidder som jag använder, ingen crop-faktor.

Så, till min fråga, vilken hade ni valt, Olympus eller Sony, och varför? Eller kanske rentav chansa och vänta på Nikons bidrag i den spegellösa divisionen?
Andra förslag?

Tack på förhand för alla svar och förslag!

Så som du beskriver det så hade jag nog gått på Sony A7II då du vill använda dina nuvarande objektiv helst med samma bildvinkel som tidigare. Det sagt så har ju Olympus väldigt trevliga M43-kameror.
 
Idag använder jag en Contax RTS II med 28mm, 35mm, 45mm, 50mm och en 135mm. VIdare en Nikon D700 med AIS/AF/G-blandning 24mm, 28mm, 35mm, 50mm och 105mm. Ni ser vilka brännvidder jag använder, håller mig mest inom 24-50mm, och jag vill kunna använda dessa objektiv på det nya huset.
Med en Olympus OMD E5 MkII så kommer ditt kortaste objektiv på 24 mm att ge en bildvinkel motsvarande 48 mm på FF. Alla dina nuvarande objektiv skulle alltså i princip hamna utanför brännviddsintervallet som du säger att du helst använder. Själv har jag gått från APS-C (NEX-7) till FF (A7) just för att jag nästan uteslutande använder Contax C/Y-objektiv, och FF ger då mer vidvinkel, möjlighet till kortare skärpedjup och bättre ISO-prestanda. Jag upplever även att mina Contax-objektiv presterar bättre på en större sensor där hela objektiven används, och inte bara mitten av dem.
 
Tack på förhand för alla svar och förslag!

Ett annat förslag är att du köper en kamera med ett bildstabiliserat objektiv, tex nya Lumix G7 + 12-35 f/ 2,8.
Då får du en förnämlig kombination som till stor del täcker ditt behov. Dessutom får du ett litet och blixtrande snabbt ekipage. Vill du så går det utmärkt att fortsätta ställa skärpan manuellt eller använda gamla gluggar.

Förslaget grundar sig i min erfarenhet att gammal utrustning plötsligt blir ännu äldre när vi köper in oss i nya grejer. Både jag själv och flera av mina konverterade vänner har resonerat precis som du gör, för att förr eller senare göra oss av med hela den gamla utrustningen.

Om det bara står mellan Olympus och Sony med dina gamla objektiv så röstar jag också på Sony, fast A7 mk II
är betydligt större och segare är Olympusen. Jag har just nu bägge dessa kameror. Sonyn skall dock säljas.
 
---
- Skall finnas adaptrar till Nikon (AIS/AF/G) samt Contax/Yashica objektiv
- Helst 35mm-format (men inget absolut 100% krav)

Idag använder jag en Contax RTS II med 28mm, 35mm, 45mm, 50mm och en 135mm. VIdare en Nikon D700 med AIS/AF/G-blandning 24mm, 28mm, 35mm, 50mm och 105mm. Ni ser vilka brännvidder jag använder, håller mig mest inom 24-50mm, och jag vill kunna använda dessa objektiv på det nya huset.
---
Generellt finns betydligt mer avancerade adaptrar till Sonys E-mountsystem än till något annat - eftersom detta system "exploderar på marknaden" (enligt bl.a. Zeiss). Det pågår arbete hos flera tredjepartstillverkare för att ta fram adaptrar som ger AF med Nikon-objektiv på A7-kamerorna. När det gäller adaptrar med AF för Canon-objektiv har man ju kommit tämligen långt som du kanske känner till. I betydelsen att VISSA Canon-objektiv fokuserar med både bättre noggrannhet och t.o.m. med högre snabbhet än på 5D Mark III.

Du är klar över att A7:eek:rna har fyra gånger större sensorarea än Olympus? Vad jag kan se är alla dina objektiv beräknade för fullformat. Med Olympus kan du utnyttja bara en fjärdedel av det dina objektiv ger, vilket förstås kommer att ge tydligt lägre bildkvalitet. Precis som Per Östlund ovan har observerat.


--- För övrigt är jag en av de konstiga typerna som inte är överens med EVF:en hos Fuji X-T1. Olympus och Sonys EVF är helt OK. ---
Även jag är en av dessa konstiga typer. :)


--- Eller kanske rentav chansa och vänta på Nikons bidrag i den spegellösa divisionen? ---
Du behöver inte vänta, de har redan visat korten (med sin Series 1). Det är väldigt många som väntar på att Nikon (liksom Canon) ska komma ut med någon avancerad spegellös FF-kamera. Det finns väldigt starka skäl till att så inte kommer att ske.

1) De VILL inte, pga av kannibaliseringsskräck. De lever på sina OVF/DSLR-kameror och det är ju inte svårt att se att de i själva verket vill BROMSA spridningen av spegellösa system.

2) De KAN inte, eftersom deras kompetens inte ligger inom elektronikområdet, som är vital för spegellösa kameror, och inte heller när det gäller blixtsnabb innovation, som ligger bakom den häpnadsväckande snabba utveckling vi nu ser inom det spegellösa segmentet.

3) Det som alla förväntar sig av Nikons (liksom av Canons) eventuella nya "dräparspegellösa" kameror är att de ska ha snabb AF med alla deras befintliga "tjockkamera"-objektiv. Detta har de inte tekniken för.
Det finns två metoder för att använda "tjockkamera"-objektiv på spegellösa - den ena för vidvinklar och till måttliga brännvidder, den andra för alla brännvidder. Och det är bara Sony som sitter inne med erforderliga kunskaper och patent för detta.

4) Att Nikon (eller Canon) med närmast noll erfarenhet plötsligt skulle kunna lägga fram ett system som konkurrerar med vad Sony (med bl.a. elektronik och innovation som kärnkompetenser) har idag bedömer jag som hart när omöjligt. Speciellt som att den dag de skulle göra detta, så lär Sony ha hunnit springa iväg ytterligare en bra bit längre fram.
Kort sagt, de vet att de skulle göra bort sig. Totalt. Bättre att sitta tyst och låta folk TRO att de när som helst, eller i alla fall nån gång, kommer att presentera ett avancerat spegellöst FF-system. Har sett att väldigt många tror detta. :)

5) De behöver också utveckla en helt ny objektivpark från noll till sitt nya spegellösa system, som alla har gjort. Deras befintliga "tjockkamera".objektiv kommer i och för sig att kunna användas på ett sådant nytt spegellöst system från dem, men inte AF:en (vilket torde ge upphov till ett sällan skådat ramaskri).


--- Andra förslag? ---
När Sony RX1/RX1R-kamerorna presenterades kom det rykten om att Fujifilm började utveckla något liknande. När A7-serien sedan lanserades kastade de i alla fall in handduken (ifall det nu verkligen skulle ha legat något mera bakom ryktena än typiska fanboy-önskedrömmar). Samsung, Olympus eller Panasonic? Skulle vara en synnerligen riskabel satsning - och en väldig brant uppförsbacke kämpa sig upp för, och dessutom inte bara springa ikapp utan också förbi Sony. Ingen av dem har ju heller någon som helst erfarenhet av fullformat.

Den enda tillverkare som det ligger annorlunda till för är Leica. Och det finns mycket riktigt rykten om att Leica ska komma ut med sin första spegellösa systemkamera, för fullformat då. Och nej, inga av deras hittillsvarande kameror har varit spegellösa - de har varit mätsökarkameror.

Detta eventuella Leica spegellösa FF-system lär dock inte uppfylla särskilt många av dina övriga angivna krav. Dessutom lär en sådan kamera bli dyrare än A7R II - typ dubbla priset eller nåt.
.
 
Småbild eller Micro Four Thirds?

Den stora fördelen med m4/3 är de små och lätta (och mestadels högkvalitativa) objektiven, så om du inte tänker satsa på att bygga upp ett system med nya AF-objektiv till din spegelfria kamera så gör du klokt i att välja Sonyn.
 
Utmärkt sammanfattning. Och i bjärt kontrast till min (som vanligt) alltför långrandiga utläggning ovanför.. :)

Och en stor portion Sony-fanboy-fanatism (som vanligt) skulle nog många se det som... ;)

Det sagt så håller jag ändå med er alla att det låter som om Sony är helt rätt val för TS.

Så för en gångs skull är vi överens. :)
 
Och en stor portion Sony-fanboy-fanatism (som vanligt) skulle nog många se det som... ;)
---
Och uppenbarligen du också. Med "många" menar du alltså att det därmed är sant att jag är FANATIKER???

Nu är det verkligen hög tid att DU belägger allt du påstår och för vidare här på Fotosidan. Börja med att i sak bemöta mitt (må vara väl långrandiga) inlägg. Du bör inte ha några som helst svårigheter att ur ett inlägg med "en stor portion Sony-fanboy-fanatism" skriva ut en rejält lång lista på sådant som inte är korrekt, eller sådant som det inte finns goda skäl att hålla för sant.

Sedan kan du avsluta med att definiera den egentliga betydelsen av uttrycket "fanboy". Har du överhuvudtaget en susning?

Till sist, vad säger det om din, eller om min, Sony-fanboy-fanatism, när du kommer fram till precis samma slutsats som jag gör?
 
Ja, du framstår som väldigt fanatisk, faktiskt. Du ser det antagligen inte själv, men det lyser igenom i nästan allt du skriver och det blir rätt tröttande i längden
 
Nu är det verkligen hög tid att DU belägger allt du påstår och för vidare här på Fotosidan. Börja med att i sak bemöta mitt (må vara väl långrandiga) inlägg.

Problemet är att du kommer med så mycket hitte-på-fakta och egna personliga teorier om att Canon och Nikon aldrig någonsin skulle kunna ta fram en vettig spegellös kamera. Detta utan att ha några som helst belägg för dina påhitt och högst egna spekulationer (sett genom klart Sony-färgade glasögon).

Gunnar; det är *du* som skall belägga dina egna påhitt och gissningar, som du presenterar nedan som om det vore orubblig fakta och exakt vetskap hur framtiden på kameramarknaden kommer att se ut:

1) De VILL inte, pga av kannibaliseringsskräck. De lever på sina OVF/DSLR-kameror och det är ju inte svårt att se att de i själva verket vill BROMSA spridningen av spegellösa system.

2) De KAN inte, eftersom deras kompetens inte ligger inom elektronikområdet, som är vital för spegellösa kameror, och inte heller när det gäller blixtsnabb innovation, som ligger bakom den häpnadsväckande snabba utveckling vi nu ser inom det spegellösa segmentet.

3) Det som alla förväntar sig av Nikons (liksom av Canons) eventuella nya "dräparspegellösa" kameror är att de ska ha snabb AF med alla deras befintliga "tjockkamera"-objektiv. Detta har de inte tekniken för.
Det finns två metoder för att använda "tjockkamera"-objektiv på spegellösa - den ena för vidvinklar och till måttliga brännvidder, den andra för alla brännvidder. Och det är bara Sony som sitter inne med erforderliga kunskaper och patent för detta.

4) Att Nikon (eller Canon) med närmast noll erfarenhet plötsligt skulle kunna lägga fram ett system som konkurrerar med vad Sony (med bl.a. elektronik och innovation som kärnkompetenser) har idag bedömer jag som hart när omöjligt. Speciellt som att den dag de skulle göra detta, så lär Sony ha hunnit springa iväg ytterligare en bra bit längre fram.
Kort sagt, de vet att de skulle göra bort sig. Totalt. Bättre att sitta tyst och låta folk TRO att de när som helst, eller i alla fall nån gång, kommer att presentera ett avancerat spegellöst FF-system. Har sett att väldigt många tror detta. :)

5) De behöver också utveckla en helt ny objektivpark från noll till sitt nya spegellösa system, som alla har gjort. Deras befintliga "tjockkamera".objektiv kommer i och för sig att kunna användas på ett sådant nytt spegellöst system från dem, men inte AF:en (vilket torde ge upphov till ett sällan skådat ramaskri).

Till sist, vad säger det om din, eller om min, Sony-fanboy-fanatism, när du kommer fram till precis samma slutsats som jag gör?

Förklara gärna vad det säger.
 
Hej, allihopa

Jag hoppades att det skulle komma en del kloka svar, synpunkter och erfarenheter och jag fick mer än jag hoppades på inom loppet av 24 timmar. Jag funderar vidare, det väger fortfarande över på Sony A7 II och jag letar efter min balans mellan IQ och EQ.

Tack allihopa & ha det bra!
 
5) De behöver också utveckla en helt ny objektivpark från noll till sitt nya spegellösa system, som alla har gjort. Deras befintliga "tjockkamera".objektiv kommer i och för sig att kunna användas på ett sådant nytt spegellöst system från dem, men inte AF:en (vilket torde ge upphov till ett sällan skådat ramaskri).
EF- och EF-S-objektiv fungerar väl med AF på en EOS M?

Den enda tillverkare som det ligger annorlunda till för är Leica. Och det finns mycket riktigt rykten om att Leica ska komma ut med sin första spegellösa systemkamera, för fullformat då. Och nej, inga av deras hittillsvarande kameror har varit spegellösa - de har varit mätsökarkameror.
Tjavars. Leica M har "live view" och man kan montera en EVF på den. Det kvalificerar väl som "spegellöst" lika mycket som Olympus E-Pxn-kameror och Panasonics GX-kameror?
 
Generellt finns betydligt mer avancerade adaptrar till Sonys E-mountsystem än till något annat - eftersom detta system "exploderar på marknaden" (enligt bl.a. Zeiss). Det pågår arbete hos flera tredjepartstillverkare för att ta fram adaptrar som ger AF med Nikon-objektiv på A7-kamerorna. När det gäller adaptrar med AF för Canon-objektiv har man ju kommit tämligen långt som du kanske känner till. I betydelsen att VISSA Canon-objektiv fokuserar med både bättre noggrannhet och t.o.m. med högre snabbhet än på 5D Mark III.

Du är klar över att A7:eek:rna har fyra gånger större sensorarea än Olympus? Vad jag kan se är alla dina objektiv beräknade för fullformat. Med Olympus kan du utnyttja bara en fjärdedel av det dina objektiv ger, vilket förstås kommer att ge tydligt lägre bildkvalitet. Precis som Per Östlund ovan har observerat.



Även jag är en av dessa konstiga typer. :)



Du behöver inte vänta, de har redan visat korten (med sin Series 1). Det är väldigt många som väntar på att Nikon (liksom Canon) ska komma ut med någon avancerad spegellös FF-kamera. Det finns väldigt starka skäl till att så inte kommer att ske.

1) De VILL inte, pga av kannibaliseringsskräck. De lever på sina OVF/DSLR-kameror och det är ju inte svårt att se att de i själva verket vill BROMSA spridningen av spegellösa system.

2) De KAN inte, eftersom deras kompetens inte ligger inom elektronikområdet, som är vital för spegellösa kameror, och inte heller när det gäller blixtsnabb innovation, som ligger bakom den häpnadsväckande snabba utveckling vi nu ser inom det spegellösa segmentet.

3) Det som alla förväntar sig av Nikons (liksom av Canons) eventuella nya "dräparspegellösa" kameror är att de ska ha snabb AF med alla deras befintliga "tjockkamera"-objektiv. Detta har de inte tekniken för.
Det finns två metoder för att använda "tjockkamera"-objektiv på spegellösa - den ena för vidvinklar och till måttliga brännvidder, den andra för alla brännvidder. Och det är bara Sony som sitter inne med erforderliga kunskaper och patent för detta.

4) Att Nikon (eller Canon) med närmast noll erfarenhet plötsligt skulle kunna lägga fram ett system som konkurrerar med vad Sony (med bl.a. elektronik och innovation som kärnkompetenser) har idag bedömer jag som hart när omöjligt. Speciellt som att den dag de skulle göra detta, så lär Sony ha hunnit springa iväg ytterligare en bra bit längre fram.
Kort sagt, de vet att de skulle göra bort sig. Totalt. Bättre att sitta tyst och låta folk TRO att de när som helst, eller i alla fall nån gång, kommer att presentera ett avancerat spegellöst FF-system. Har sett att väldigt många tror detta. :)

5) De behöver också utveckla en helt ny objektivpark från noll till sitt nya spegellösa system, som alla har gjort. Deras befintliga "tjockkamera".objektiv kommer i och för sig att kunna användas på ett sådant nytt spegellöst system från dem, men inte AF:en (vilket torde ge upphov till ett sällan skådat ramaskri).



När Sony RX1/RX1R-kamerorna presenterades kom det rykten om att Fujifilm började utveckla något liknande. När A7-serien sedan lanserades kastade de i alla fall in handduken (ifall det nu verkligen skulle ha legat något mera bakom ryktena än typiska fanboy-önskedrömmar). Samsung, Olympus eller Panasonic? Skulle vara en synnerligen riskabel satsning - och en väldig brant uppförsbacke kämpa sig upp för, och dessutom inte bara springa ikapp utan också förbi Sony. Ingen av dem har ju heller någon som helst erfarenhet av fullformat.

Den enda tillverkare som det ligger annorlunda till för är Leica. Och det finns mycket riktigt rykten om att Leica ska komma ut med sin första spegellösa systemkamera, för fullformat då. Och nej, inga av deras hittillsvarande kameror har varit spegellösa - de har varit mätsökarkameror.

Detta eventuella Leica spegellösa FF-system lär dock inte uppfylla särskilt många av dina övriga angivna krav. Dessutom lär en sådan kamera bli dyrare än A7R II - typ dubbla priset eller nåt.
.


Det är förstås rent nonsens att Nikon och Canon inte skulle klara av att bygga spegellösa. Har de inte tekniken själva kommer de att köpa in komponenter från tredje part. Nikon har redan visat att de kan med sin 1 Serie som var bland de absolut snabbaste spegellösa vad det gäller autofokus när den lanserades. Valet att bygga en liten snabb kamera hade nog inte så med kanabaliseringskräck att göra som med att man ville nå nya kundgrupper. Till och med Canon som alla beskyller för att vara bakåtsträvare har lyckats få till hyfsat bra autofokus på sin 70D vid filmning.

Jag är inte heller säker på att Nikon/Canon behöver utveckla någon ny objektivpark för en eventuell FF spegellös. De som köper kameror som Nikon D4, D8x0, Canon 5DmkIII, 1Dx bryr sig sannolikt inte så mycket om en ny spegellös kamera är några millimeter tunnare, bara den ger 20 bilder/s eller så med 99% träffsäkerhet på följande autofokus, har dubbla minneskortplatser, och batteri nog för sådär 3000 bilder och bra ergonomi. Hur stor kameran är har inte så stor betydelse när du står på en sportarena med ett 300/2.8 monterat, eller för all del om du fotograferar landskap eller arkitektur med ett stort tungt stativ. Självfallet kommer man att kunna använda dagens objektiv antingen direkt om man väljer att inte göra kameran tunnare, eller med en adapter. Vad får dig att tro att inte autofokus skulle fungera. Både Olympus, Sony, Canon (70D) och Nikon (1 serien) utnyttjar sensorbaserad fasdetekterande autofokus som skulle kunna anpassas att fungera med befintlig optik

Den dagen man kan få till spegellösa med den typen av prestanda kommer både Nikon och Canon att byta till EVF sökare fortare än kvickt då färre rörliga delar kommer att sänka tillverknings och supportkostnader. Vi kan nog dock räkna med att den dagen inte inträffar imorgon oavsett vilken tillverkare vi talar om. De som kommit längst i de här avseendena är Samsung NX 1, men fortfarande saknas dubbla minneskortplatser, och utbudet av avancerad vädertätad optik är minst sagt magert.

Så TS kan nog lugnt köpa en fullformat Sony A7 av något slag utan att den blir omsprungen av någon avancerad spegellös Nikon eller Canon den närmaste tidan. För naturligtvis bör han köpa något med fullformatsensor så att han kan få de bildvinklar han är van vid från sina befintliga objektiv, och på köpet få lägre brus vid låga iso, större möjlighet att leka med korta skärpedjup om han vill. Finns egentligen inget som talar för Olympus för TS del vad jag kan se.
 
Senast ändrad:
Jag funderar vidare, det väger fortfarande över på Sony A7 II och jag letar efter min balans mellan IQ och EQ.

Det är rätt val skulle jag säga. Om du tänkte börja om på ny kula hade det varit mer av ett dött lopp, men eftersom du vill fortsätta använda din nuvarande småbildsoptik är A7II (eller kanske A7RII om priset är oviktigt) ett klart överlägset alternativ.
 
Köpet är gjort!

Det är rätt val skulle jag säga. Om du tänkte börja om på ny kula hade det varit mer av ett dött lopp, men eftersom du vill fortsätta använda din nuvarande småbildsoptik är A7II (eller kanske A7RII om priset är oviktigt) ett klart överlägset alternativ.

Hej,
Här kommer resultatet. Det blev en A7II, Leica M-adapter, Voigtländer 40/1,4 och Minoltas lilla CLE 90/4.
Har även provat Contax G 90/2.8 med adapter men tycker bättre om Minoltan.
När det kom till skott, var den befintliga Zeiss-arsenalen i optik inte så viktig. När allt hade kommit hem och den lilla favoriten Zeiss 40/2.8 Tessar satt på kameran med adapter, blev den plötsligt alldeles för stor. Kombinationen adapter plus (den oerhört lilla) Tessaren blev alldeles för stor. Faktiskt så är adaptern betydligt längre än objektivet! Adapter med 35:an blev ännu värre.
Tack och lov för mätsökaroptik.

Tack för alla råd & dåd!

Hils,
Stan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.