Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellåsning

Produkter
(logga in för att koppla)

Minor

Medlem
Hej,

Jag har fått lära mig att en av huvudingredienserna till att få en bild med så lite rörelseoskärpa som möjligt är att man bör låsa kamerans spegel i uppfälld position innan man tar bilden.

Är detta möjligt att göra med en D80? I så fall, hur gör man?
Har noga läst igenom instruktionsboken, men inte kunnat finna någon relevant information om detta.

Tackar på förhand.

Med vänliga hälsningar
Henrik Karlsson
 
Har för mig att en kompis klagade på detta innan han bytte till D300. Du kan fälla upp spegeln. Men bara för rengöring.
 
Det går ej att fälla upp spegeln.

Men det går att ställa in fördröjning mellan att spegeln fälls upp och att kortet tas(Exp.inst.fördröjn i custom menyn).
 
Det går ej att fälla upp spegeln.

Men det går att ställa in fördröjning mellan att spegeln fälls upp och att kortet tas(Exp.inst.fördröjn i custom menyn).

Vilket ger samma effekt, ska kanske tilläggas. Det är märkligt att detta inte "marknadsförs" oftare; kritik kommer ofta upp att man inte kan göra som det står i fotoböckerna: att fälla upp spegeln vid långa exponeringstider.

Per.
 
Fast denna fördröjning är ju lite i kortaste laget (0.4s) med långa telen (det kan även med stabila stativ ta ett par tre sekunder innan vibrationerna dör ut helt) och man kan ju inte fälla upp spegeln och sedan sitta och vänta på att något händer i bilden, eller att ljuset ska bli rätt och då snabbt klämma av bilden.
Så, nja, det är ju inte riktigt samma grej.
 
Fast denna fördröjning är ju lite i kortaste laget (0.4s) med långa telen (det kan även med stabila stativ ta ett par tre sekunder innan vibrationerna dör ut helt) och man kan ju inte fälla upp spegeln och sedan sitta och vänta på att något händer i bilden, eller att ljuset ska bli rätt och då snabbt klämma av bilden.
Så, nja, det är ju inte riktigt samma grej.

Då är den felaktigt konstruerad, det är precis det som den är till för. Har Nikon klantat sig?

Per.
 
Japp. Ken Rockwell klagar på det i varenda ny Nikon-recension (ibland har han rätt, den mannen :)).Det är inte många av deras nyare systemkameror som har spegeluppfällning, fråga mig inte varför...
 
Japp. Ken Rockwell klagar på det i varenda ny Nikon-recension (ibland har han rätt, den mannen :)).Det är inte många av deras nyare systemkameror som har spegeluppfällning, fråga mig inte varför...

Det är inte alla som har nytta av spegeluppfällning gissar jag. Är man inte beredd att lägga pengar på ett bra stativ kanske man inte behöver betala för spegeluppfällning heller? Det är min gissning.

Att 0,4 s inte är tillräckligt alla gånger håller jag med om.
 
Japp. Ken Rockwell klagar på det i varenda ny Nikon-recension (ibland har han rätt, den mannen :)).Det är inte många av deras nyare systemkameror som har spegeluppfällning, fråga mig inte varför...

Nikon har helt enkelt fattat beslutet att den funktionen bara skall finnas i (Semi) Pro-modellerna av hus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.