ANNONS
Annons

Spegelklet

Produkter
(logga in för att koppla)

typhoon

Aktiv medlem
Har en Canon AE-1 som varit en trogen följeslagare i ett par år.

På sissta tiden har det kommit löst en del bös inne i huset. Det verkar komma från den där skumgummipackningen (eller vad det nu är). Dessvärre verkar det vara an en klibbig sort.

Semtar fast på både spegel och mattskiva.

Hur gör jag rent detta? Jag har läst om folk som får hela sin spegel upplöst. Och det vill jag naturligtvis inte. Jag har testat med "blås-borste", en sådan där liten blåsa som man trycker på, så puffar det ut lite luft mellan stråna. Men det sitter kvar ändå.

vad göra??

AE-1 är ingen ny kamera precis...det är nog någon filttätning eller nåt som torkat och smular. Spegeldämparen kanske? Dessvärre lär problemet inte lösas med mindre än att du byter den. Hör med en verkstad. Det är nog en billig operation.
Temporärt går det säkert att pilla bort kornen med ex. borsten på en REN blåsborste (som man inte tagit i med fingrarna helst)

Jag rensade spegeln nyligen på en kamera från slutet på 70-talet. Det var precis som du beskriver, den där skumgummiliknande remsan hade omvandlats till en kletig massa.

Jag använde topps och lacknafta (fotogen). Lacknaftan löste upp sörjan så det var ganska enkelt att få bort den från spegeln. Spegeln skadades inte alls, den såg ut som ny. Faktum är att den del av spegeln som var nerkletad nu är renare än den del jag inte rengjorde.

Försök att få in lite papper bakom och under spegeln först om du skulle råka spilla en droppe utanför spegeln.

Glöm inte att ta bort resterna av remsan och ersätta den med något annat mjukt INNAN du provar att lösa ut slutaren. I värsta fall kan du ju annars knäcka spegeln om det inte sitter något mjukt som fångar upp den. I bästa fall blir ju spegeln bara nerkletad igen...
Jag klippte till en bit självhäftande filt och satte dit. Funkar utmärkt. Självhäftande tätningslist kanske också kan fungera.

Vet inte riktigt vad som hände men sedan jag försökt rengöra spegeln på min Canon AL-1 fungerar inte ljusmätaren som den ska.

Tror inte ljusmätningen sitter där men i vilket fall som hellst så är ytan på spegeln känslig.

Någon som vet vad liknande operationer skulle kosta om man lämnade in den till en reperatör. Vad kostar det att få spegeln utbytt/renggjord på ett ungefär???

Hej! Jag hittade min fars gamla SLR analog kamera på vinden idag. kollade med allting (sökte på internet om den osv) och allt fungerar bra med den. (canon Ae-1)

Jag tänkte börja fota lite med den så snart som möjligt. svartvit och färg foto. Har bara påtat med en canon 400D

Nu kanske jag ställer en rätt knepig fråga men jag har mixat upp det här med spegelreflex.
Kollade med kameran och mattskivan har ett litet jack? eller ett streck i kanten. tror något har nuddat matskivan. Påverkar detta bilden sen eller är det bara vad jag ser men blir inte så på bilden? för de hade jag fått för mig att de jag ser igenom "veiw findern" blir inte de man ser på fotot då ( om det tex är lite smuts eller dyl)

Annars så verkar den fungera bra trevlig kamera måste jag säga!

tacksam för svar
Wille

När du trycker av så fälls spegeln upp, slutaren öppnar och ljuset går rätt in till filmen utan att ha något med sökaren att göra.
Det är därför det blir svart i sökaren när bilden tas.
Repan på mattskivan ser du bara i sökaren och syns alltså inte på bilden.
Köp film och ut och fota.

Hej

Klet på spegeln är ett vanligt problem på gamla SLR. Om du tittar efter ordentligt,så är nog ljustätningarna också ganska klibbiga.

Det är inte speciellt svårt att göravid. Jag har fixat ett antal. Det sitter oftast skummgummi inpressat i en ram runt filmluckan, och självhäftande bitar i gångjärnsändan/låsendan på luckan.

John Goodman säljer ljustätningsmaterial på Ebay, och har dessutom en guide för hur man fixar olika kameror.

Att lämna in för att få det fixat var ganska dyrt, kommer dock inte ihåg hur dyrt det var.

http://www.kyphoto.com/classics/sealreplacement.html

//Alexander

ar22dp skrev:
Det är inte speciellt svårt att göravid. Jag har fixat ett antal. Det sitter oftast skummgummi inpressat i en ram runt filmluckan, och självhäftande bitar i gångjärnsändan/låsendan på luckan.

Nu menar du inte tätande och dämpande material kring spegeln, eller hur? Utan om ljustätningarna kring filmluckan? Hur det går att fixa klet kring spegeln är jag intresserad av att veta. Vore bra om det gick att fixa lika enkelt som för John Goodman.

Tack för länken, för övrigt.

Hej

Det är inte svårt att byta ut dämpningen. Jag brukar ta bort den gamla med hjälp av Hobby-kniv, topps och cigaretttändarbensin. Det är bara att ta bort allt kletet på spegeln, och resterna av packningen. (akta matt-skivan)

Sen skär man till en ny med måtten 3,1mm x 38,2mm x 2,5mm och klistrar dit den. Om man vill kunna finlira lite med packningen innan den fäster, så kan man slicka på den självhäftande sidan.

Om du vill kan jag skicka dig ett par remsor med spegeldämparskumgummi.

//Alexander

Vore kanon, eller Canon, om du ville göra det. Har denna skumgummi något särskilt namn förresten?

Hej

Jag vet inte om det har någon speciell beteckning. Det brukar delas in i "open cell" och "closed cell" Open cell är skummgummi(det man använder till spegeldämpningen), closed cell är det som ofta används till luckans gångjärn/låsenda, och är mer som filt. Jag har läst att materialet som jon goodman säljer är åldringsbeständigt i 70år eller ngt i den stilen. Det som sitter i 70-tals kameror verkar inte ha varat ens i 30år.

Skicka ett mail, så skickar jag en ny bit spegeldämpare.

[email protected]

//Alexander

Kijana skrev:
Nu menar du inte tätande och dämpande material kring spegeln, eller hur? Utan om ljustätningarna kring filmluckan? Hur det går att fixa klet kring spegeln är jag intresserad av att veta. Vore bra om det gick att fixa lika enkelt som för John Goodman.

Tack för länken, för övrigt.

Jag köpte ett kit av John Goodman för att fixa ljustätningarna på en Canonet. Jag har för mig att det följde med någon typ av material för att använda som spegeldämpning också (för spegelreflexkameror då). Jag tror han kan skicka med manualer för sådana reparationer också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar