ANNONS
Annons

Speedlite 600 EX-RT

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Någon som köpt denna blixt och har utverderat den något?
Funderar på att beställa tre st.
Använder dom gamla nu men ibland så funkar det inte tilfredställande med ir.
Dock vill jag inte tappa highspeedsynk möjligheten som ofta blir fallet med en vanlig radiotrigger.
Tror att dessa blixtar kan vara ett bra alternativ för mig.

Jag har inte bestämt mig. Jag har 4 st 580 EX och är väldigt nöjd med dem. Jag vill gärna ha minst en 600EX-RT för vädertätningens skull som matchar min kommande 1D X

Förr eller senare blir det nog flera 600:eek:r. Det är skönt att slippa separata radiomottagare som ska sättas på och hållas med batterier. Mycket som kan krångla.

Problemet när jag kör ir så måste jag kunna vrida blixten och ibland även använda softbox eller reflexskärm och då skyms irsensorn och då måste man kompromissa för att få det att funka och så vill jag inte jobba.
Får se om någon har den i lager har skickat mejl till fyra butiker nu i kväll.Oftast så stämmer ju inte lagerstatus så det är bäst att fråga.
Tror att jag kommer bli nöjd.
Verkar fortfarande att det inte går att läsa av batteri status kan det vara möjligt?

Har fått hem tre blixtar nu.
Har bara hunnit med en snabbtest.Det var främst räckvidden när ir är skymd som jag var intreserad av.
Så jag placerade två blixtar i bilen och gick 30m och det var inga problem.

7166396024_ceb5c1387b_b.jpg

Dom ska få bekänna färg på riktigt jobb snart :)

Beställde just 2st 600:eek:r samt ST3 sändaren när man just blivit med 5D Mk3 så passar det ju utmärkt.

Får ersätta min 430 EX och 320 EX

Körde första knäcket i lördags.
Jag kan bara säga en sak och det är underbart :)
Bästa köpet i väskan hitils.

För mig är det vääääldigt svårt att motivera dessa mot mina 580 EX II + Phottix Odin. Smidigare och vädertätat förvisso, men räckvidden, HSS, zoom, pålitlighet,...är kalas med Phottix.

För mig är det vääääldigt svårt att motivera dessa mot mina 580 EX II + Phottix Odin. Smidigare och vädertätat förvisso, men räckvidden, HSS, zoom, pålitlighet,...är kalas med Phottix.

Svårt att se vad en externtrigger skulle kunna vara bättre på?
Full ttl samt kunna ställa in styrkan inviduelt samt kunna kör Hs ner till 1/8000 sec passar mig perfekt.

Svårt att se vad en externtrigger skulle kunna vara bättre på?
Full ttl samt kunna ställa in styrkan inviduelt samt kunna kör Hs ner till 1/8000 sec passar mig perfekt.

Nja, jag sa aldrig att den var bättre ;) Men visst, Odin har allt du nämner. Dessutom kan du styra zoomen på den, den har räckvidd på ung 100 m, kompatibel med andra (billigare) Phottix-triggers du kan sätta på blixtar av andra märken osv. Sedan beror det ju på vad man prioriterar, smidigheten att ha allt i blixten och vädertätning kan ju vara viktigt för vissa. Men som i mitt fall har jag två 580 EX II som huvudsakliga blixtar. För 4000:- fick jag möjligheten att använda dem off-camera med radiotrigger med allsköns inställningsmöjligheter. Skall jag ha säg en ST-E3-RT och två 600EX-RT så går det loss på ca 15000:-...kanske ca 10000:- om jag säljer mina blixtar...jag kan i a f inte motivera det, andra kanske kan.

...jag kan i a f inte motivera det, andra kanske kan.
Hur många av de som läser här är som jag, tror du, som har rätt många prylar bara för att de finns och kanske kan vara bra att ha?

Fördelen med att inte vara yrkesman är att man behöver inte tänka på att det ska gå ihop sig.

Omladdningstid

Söker en egenskap som jag inte kan se att någon omnämner.

I bästa fall skall blixten vara omladdad på 0,1sek.

Frågan är om jag med blixten kan fotografera på den högre seriehastigheten med 7D, som tar 7-8bilder/sek.
Dvs hinner blixten ladda om för varje foto i serien?

Hur fungerar det i praktiken?

Mvh
Leif

Gör som alla andra proffs som ska utlösa blixtar externt.. köp pocketwizards? alla inställningar, full ttl och DESSUTOM radio-länk istället för IR som är det du var missnöjd med.. dvs den lär inte vara såå mycket bättre på nya blixten, det är fortfarande IR.

angående uppladdningstiden.. såklart klarar väl ingen blixt av att blåsa av på full kraft flera gånger på rad.. men det är sällan man använder full kraft. kör på ordentliga batterier.. typ 2700mah och om det inte räcker finns det batteripack med litium om jag inte har fel.. Det är nästan uteslutande batterierna som styr uppladdningstiden.

Söker en egenskap som jag inte kan se att någon omnämner.

I bästa fall skall blixten vara omladdad på 0,1sek.

Frågan är om jag med blixten kan fotografera på den högre seriehastigheten med 7D, som tar 7-8bilder/sek.
Dvs hinner blixten ladda om för varje foto i serien?

Hur fungerar det i praktiken?

Mvh
Leif

Ja det kan fungera med uppladdningsbara batterier. Det är stor skillnad i hur snabbt blixten laddar upp sig beroende på batterityp. Jag kör även externt batteripack ibland. Det kan krävas om det är soligt.

I helgen plåtade jag i mörka skogen och då var problemet snarare att 1/128-dels effekt var för starkt.
http://froderberg.jalbum.net/Enduro-Kungsängen-121117/#MF121117-MFDX5419.jpg
http://froderberg.jalbum.net/Enduro-Kungsängen-121117/#MF121117-MFDX5420.jpg

Precis, bara man är tillräckligt nära, har tillräckligt stor bländare och tillräckligt högt ISO så fungerar det tillräckligt bra.

Det är alltså omöjligt att säga något specifikt, för det beror helt på omständigheterna. Se till att sätta Quickflash med bildserier som aktivt, bara.

Gör som alla andra proffs som ska utlösa blixtar externt.. köp pocketwizards? alla inställningar, full ttl och DESSUTOM radio-länk istället för IR som är det du var missnöjd med.. dvs den lär inte vara såå mycket bättre på nya blixten, det är fortfarande IR.

angående uppladdningstiden.. såklart klarar väl ingen blixt av att blåsa av på full kraft flera gånger på rad.. men det är sällan man använder full kraft. kör på ordentliga batterier.. typ 2700mah och om det inte räcker finns det batteripack med litium om jag inte har fel.. Det är nästan uteslutande batterierna som styr uppladdningstiden.

Canons nya blixtar kör radio.

Jag sålde av mina 580exII blixtar + pocket wizards tt5 och köpte 3st 600ex-rt - tycker att det fungerar klockrent!

Skulle aldrig gå tillbaka till PW - nu är allt i ett och jag behöver bara hålla koll på batterierna på en enhet istället för två

600EX-RT är, för mig, det största skälet till att jag inte bytte till Nikon =)

Cheers!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar