Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlite 600 EX-RT

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderade på 3 600EX och en sändare, men jag tror det hellre blir Phottix Odin till mina 3 befintliga canonblixtar. Ingen som hittills klagat på dem.

Funderade på 3 600EX och en sändare, men jag tror det hellre blir Phottix Odin till mina 3 befintliga canonblixtar. Ingen som hittills klagat på dem.

Tittar också på detta, skulle vara trevligt med ett paket innehållande 1 sändare och 3 mottagare. Hårda tider nu så det är förmodligen lite prutbart.

Omladdningstid

Tillbaka till omladdningstiden...

Med tanke på endurobilderna, så håller jag mig till asfalt, även om en endurohoj (och heltäckande dammskydd...) inte hade varit helt fel i somras när jag var på ön Olkhon i Bajkalsjön! En resa på 1450mil på 25 dagar, och knappt att man hann fotografera något...

Mitt problem är att jag vill kunna fotografera på Svenska rallyt. Bilarna rör väl sig med ca 30m/s (108km/h), och därför, beroende på var och hur man står, är ca 3bilder/s lite för långsamt, varför jag köpte en 7D (7-8bilder/s).

Med tanke på bilarnas (enormt) starka strålkastare, så måste man försöka ta bilder mer eller mindre från sidan och helmanuell inställning av alla parametrar.

Ett alternativ är att ta bilder på bilarna vid starten, eller innan start!!!

Sedan är publikens, samt egen, utandningsluft ett visst problem. Bilderna blir "dimmiga". Det kan ju vara allt mellan 0 och -15grader på lördag kväll (i Hagfors).

I övrigt använder jag inte blixt (nu en Sigma EF-530 DGST) så ofta, men borde använda den oftare (vid (starkt) solsken).

/Leif

Mitt problem är att jag vill kunna fotografera på Svenska rallyt. Bilarna rör väl sig med ca 30m/s (108km/h), och därför, beroende på var och hur man står, är ca 3bilder/s lite för långsamt, varför jag köpte en 7D (7-8bilder/s).

Med tanke på bilarnas (enormt) starka strålkastare, så måste man försöka ta bilder mer eller mindre från sidan och helmanuell inställning av alla parametrar.

Om du kan köra stor bländare och medelhögt ISO finns det stor möjlighet att hålla uppe blixtfrekvensen om du kör uppladdningsbara batterier. Ha med flera uppsättningar.

Du får ökad prestanda med externt batteripack. Canons eget kostar rätt mycket, men det förra modellen säljs på flera olika ställen på nätet under olika namn. Bland annat hos Kaffebrus.

Batteripacket kan förvaras under jackan. Fr.o.m 580EX II går det att välja att bara använda kraft från batteripack om man vill lätta på vikten på kamera+blixt eller om man tror att kylan försämrar blixtprestandan.

Batteripacket kan förvaras under jackan. Fr.o.m 580EX II går det att välja att bara använda kraft från batteripack om man vill lätta på vikten på kamera+blixt eller om man tror att kylan försämrar blixtprestandan.
Va? Varken blixt eller batteripack blir lättare av att du ändrar en custom function i blixten. Att ha batteripacket i fickan är dock en god idé. Så brukar jag också göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar