Annons

Speedlight

Produkter
(logga in för att koppla)

Trakker

Medlem
Jag är sugen på att köpa en speedlight som jag både kan ha på kameran och "off camera" och kunna komplettera med ytterligare en speedlight till i framtiden.

Jag har en Canon 5d mrk III.

Vill gärna få tips och råd samt för/-resp nackdelar med med en speedlight i samma märke som kameran resp om man köper ett annat märke som är kompatibelt?

Jag är sugen på att köpa en speedlight som jag både kan ha på kameran och "off camera" och kunna komplettera med ytterligare en speedlight till i framtiden.

Jag har en Canon 5d mrk III.

Vill gärna få tips och råd samt för/-resp nackdelar med med en speedlight i samma märke som kameran resp om man köper ett annat märke som är kompatibelt?

Har 2 st Canon 430EX för 1200kr som paketpris eller 700kr/st. Off camera körs antingen med sladd eller radio. Säljer mina då jag övergått till Sony. Allt är i fint skick o fungerar 100%.

/Stefan

Risken med tredjepartsblixt är att den kanske inte fungerar när du byter hus framöver. Eller rättare sagt du kan få vänta tills en firmwareuppdatering finns (vet inte om det varit några problem med detta på just Canon dock).. Jag tycker att 430ex iii-rt är prisvärd med tanke på alla funktioner den har. Den är lätt och smidig att sköta och känns lagom stor på mitt 5dsr-hus. Kan både styra och styras med radio så passar bra om du vill lägga till fler blixtar framöver. Tyvärr behövs en st-r3 också eller ytterligare en blixt för off camera. Kanske kan du nöja dig initialt med blixten på huset? Vill du komma billigt undan kan tex 430 ex version ett eller två vara lämplig. Du kan komplettera med en begagnad st-e2 för runt 800-900kr så kan du styra trådlöst optiskt och komplettera efterhand med fler billiga blixtar begagnat. 580exii kan också vara intressant som master på kameran (istället för st-e2) och när mer ljus behövs.
Jag har i dagsläget en 600ex-rt, st-r3 och 430exiii-rt. Tycker denna kombo löser de flesta situationer och är lättjobbade. Tycker 600ex-rt är för stor och tung på kameran så sålde en av två och köpte 430ex-rt istället.

Kontrollfråga:
Kan man styra andra blixtar med en 430EX-3RT?
Jag har för mig man måste ha 500/600 seriens blixtar för att kunna styra andra blixtar.

Kontrollfråga:
Kan man styra andra blixtar med en 430EX-3RT?
Jag har för mig man måste ha 500/600 seriens blixtar för att kunna styra andra blixtar.

Du kan styra Canons rt-blixtar inte de äldre med optisk styrning. Den kan dock användas som slav optiskt om jag minns rätt.

Det har inträffat flera gånger de senaste åren att Canon börjat använda någon finess i deras blixtkommunikationsprotokoll, som de inte använt tidigare. Varje gång slutar tredjepartsblixtar då att fungera. De som inte har uppdateringsmöjlighet gör det för gott, med det nya huset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar