Annons

Speedlight SB-600 fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla,

Jag är ny på det här forumet och har en fråga angående min Speedlight SB-600 blixt till min Nikon D70s. Går det ställa in på det så jag får två blixtrar vid ett tryck? Just nu så får jag bara en blixt när jag avfyrar en bild.

Det är väl ingen jätteviktig fråga men är bara nyfiken.

Någon som vet hur man ställer in det?

Tack på förhand!
 
Marcus Larsson skrev:
Exakt så menar jag.

Jag ber om ursäkt att jag är lite amatör och otydlig på att förklara. :)

Okej , då menar du synk på andra ridån. Hur man ställer in det just i SB-600 vet jag inte, det lär du nog hitta i manualen.

Men det är riktigt roligt med synk på andra ridån. Använder du detta + lång slutar tid (1/2 1/4 1/6) samt roterar kameran lite under exponeringen får du fram riktigt häftiga effekter. Det bästa brukar bli om du ska fota porträtt, då tex mingelbilder. Stå ganska närma personen du tänker fota, ställ TV läge och slutartid 1/4, det brukar jag köra med. Och sen roterar du kameran lite under exponeringen. Det som blixter täcker, dvs ansiktet blir fryst, och resten, bakgrunder som blixten inte täcker blir då helt "utdraget" eller vad man ska säga. Svårt att förklara. Bara prova!
 
Albwah skrev:

Men det är riktigt roligt med synk på andra ridån. Använder du detta + lång slutar tid (1/2 1/4 1/6) samt roterar kameran lite under exponeringen får du fram riktigt häftiga effekter. Det bästa brukar bli om du ska fota porträtt, då tex mingelbilder. Stå ganska närma personen du tänker fota, ställ TV läge och slutartid 1/4, det brukar jag köra med. Och sen roterar du kameran lite under exponeringen. Det som blixter täcker, dvs ansiktet blir fryst, och resten, bakgrunder som blixten inte täcker blir då helt "utdraget" eller vad man ska säga. Svårt att förklara. Bara prova!

Fast den där effekten har ingenting med "synk på andra ridån" att göra. Det du beskriver åstadkoms med det man brukar kalla "slow sync". Samma effekt åstadkomms när man man synkar på första ridån, med den skillnaden att du får det frysta ögonblicket i början av exponeringen istället för i slutet.

Fördelen med synk på andra ridån är om du fotograferar nånting som rör sig åt ett visst håll i bilden. Då får man en suddig skugga efter föremålet i rörelseriktningen, istället för före föremålet som man får om man synkar på första ridån.
 
För att ändra kamerans egen blixt eller din SB-600 när den är monterad på kameran så håller du in blixtknappen (den som fäller upp blixten, sitter till vänster om blixten) och rullar på det bakre hjulet. Då kan du välja på, röda ögon, rear, rear slow och ingen blixt.
Vissa lägen fungerar i A(bländarförval) och M(manuellt läge) och andra i S(slutarförval) och M(manuellt läge)

Bara att experimentera, ska du fota människor innomhus så prova med rearsync och slutarförval samtidigt som du studsar blixten i taket. Brukar inte bli så "blixtiga" bilder då.

Bengt
 
Albwah skrev:
Gör man? På min blixt så är där ett reglage som man ändrar synken.

Jo, det går på flera sätt men normalt så är det väl om jag förstår rätt på kameran som det är tänkt att man ska göra inställningen. Se Bengts svar om hur man gör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.