Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlight 430 EX II - Funkar inte...

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir det inte två blixtar för att det är E-ttl, först en blixt för att mäta ljuset och sen en andra för att exponera bilden? I vanliga fall ser man inte att det är två blixtar eftersom de kommer så tätt men när man synkar blixten på andra ridån separeras blixtarna av slutartiden. Mätblixten måste ju rimligen brännas av innan slutaren öppnas.


/Lars

Jag tror inte det, även om jag är lite osäker, och med tanke på Canon service`s reaktion så verkar det vara fel.

Med då jag inte använt synk på 2:a särskilt mycket innan så la jag ut min undran här eftersom jag var osäker, din kommentar är den första som berört den frågan.

Men jag postar ett inlägg igen när jag fått tillbaka kameran, och jag hoppas verkligen att jag är ute och cyklar med synkningen (låter betydligt billigare). Fast kameran och blixten kommunicerar inte som dom ska, det är jag i alla fall säker på :)

/M
 
Vad som är fel på din blixt vet jag inte, men Lars har rätt i det han skriver. Blixten skickar ut en mätblixt när du trycker på avtryckaren, sedan slår huvudblixten när den synkar med 1:a eller 2:a ridån. Har du långa tider så hinner du uppfatta båda blixtarna om du synkar med 2:a ridån.

/Arne
 
Vad som är fel på din blixt vet jag inte, men Lars har rätt i det han skriver. Blixten skickar ut en mätblixt när du trycker på avtryckaren, sedan slår huvudblixten när den synkar med 1:a eller 2:a ridån. Har du långa tider så hinner du uppfatta båda blixtarna om du synkar med 2:a ridån.

/Arne

Tack, det låter som om jag slipper oroa mig för det, få se vad dom säger om övriga problem, men det verkar ju som om det går att lösa ganska enkelt.

När jag använt synk med 2:a har det ju varit med långa slutartider, och då ser man ju väldigt tydligt två blixtar, men jag har uppfattat det som om första blixten gått vid 1:a ridån, det verkar ju som om det ska vara så. Kul att man aldrig blir fullärd ;-)
 
Ett par personer har rapporterat om problem med sina 430 och 430 II. Med tanke på att det förmodligen säljs tusentals av dessa blixtar så är det inte direkt någon oroande trend.

Jag skulle inte tveka att köpa en 430EX II om jag tyckte att en sådan passade bäst till min övriga utrustning.


Är eg ganska övertygad om att det är en bra kombination, och att dessa personer har haft otur.
Men jag reagerade på att det var ett par st under kort tid som upplevt samma sak.
 
Jag har samma problem med min 430EX och min 40d, menyerna är mörkade och jag kan inte styra blixten från kameran. Det står att blixt ej är kompatibel eller avstängd. Har fw 1.03 men ska uppdatera till nyaste, hade hoppats att detta skulle lösa problemet men det verkar inte så här.
Ett annat skumt problem är att när jag försöker synka med 2:a ridån ger den en blixt vid öppning och en vid stängning, både på den externa och interna, ska det vara så?

Men nog är det väl så att man måste ha 430EX II för att kunna styra blixten från kameran... detta fungerar inte med den första upplagan av 430. Eller har jag blivit felinformerad?
 
Om man läser i instruktionsboken står det att man ska kunna styra alla Canon blixtar från kameran som är av E-TTL typ, vilket 430EX är. Så hur jag än läste boken fram och tillbaka kom jag fram till att jag bör kunna styra den från kameran.
Men om jag har fel igen blir ju det här bara billigare och billigare :)

I så fall blir det till att uppgradera till EX II, men jag kan inte se att det ska behövas.
 
Om man läser i instruktionsboken står det att man ska kunna styra alla Canon blixtar från kameran som är av E-TTL typ, vilket 430EX är. Så hur jag än läste boken fram och tillbaka kom jag fram till att jag bör kunna styra den från kameran.

På sidan 103 i den engelskspråkiga upplagan av instruktionsboken till EOS 40D står följande:
The built-in flash and external Speedlite can also be set with the menu.
The menu for the external Speedlite will be applicable only to EX-series Speedlites whose functions can be set with the camera.
Notera den sista meningen. De enda Speedlites, hittills, som kan ställas in med menyerna i kameran är 430EX II och 580EX II.

Du kan förstås fortfarande ställa in blixten med knappar och menyer på själva blixten, så din 430EX är inte oanvändbar bara för att 430EX är (marginellt) bättre.
 
fattar inte, jag satte fast min 430ex på min nya eos40d och det går inte ens att ställa in den på andra ridån?

min 400d klarar ju detta!
 
På sidan 103 i den engelskspråkiga upplagan av instruktionsboken till EOS 40D står följande:

Notera den sista meningen. De enda Speedlites, hittills, som kan ställas in med menyerna i kameran är 430EX II och 580EX II.

Du kan förstås fortfarande ställa in blixten med knappar och menyer på själva blixten, så din 430EX är inte oanvändbar bara för att 430EX är (marginellt) bättre.

Nu har jag fått tillbaka min utrustning och gissa vad - den är felfri!!!

I den svenska manualen är det inte glasklart att det inte går att ställa in blixten, 430EX, via menyerna i kameran, men så ska det vara.

Det där med dubbelblixt har jag ju fått svar tidigare att det ska vara så.

Anledningen till att jag hakade på den här diskussionen var att jag tyckte "felet" stämde med min kamera, jag mailade Canon tech support och fick till svar att jag borde lämna in utrustningen på service, och det var det enda att göra om inte "lossa på skruven" hjälpte. Kan tycka att Canon borde ha bättre koll på sina egna grejor.

Ros till alla er som försökt hjälpa till och kommit med inlägg, en JÄTTESTOR risbuske till Canon tech support som lurade mig att lämna in kameran för att det var "fel" på den. Själv tänker jag skylla på att kameran för mig är alldeles ny, blixten har jag haft tidigare till en EOS350D.

Men som sagt, det är roligt att man aldrig blir fullärd, det finns nya erfarenheter att se fram mot varje dag :)

/Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.