Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speciella objektiv till D3??

Produkter
(logga in för att koppla)

Petterus

Aktiv medlem
Hej. är lite lost på de här med FX...

Kan jag använda "äldre" gluggar till Nikon D3. Eller måste det vara dom senaste för att kunna utnyttja fullformat?

Tacksam för er hjälp!
 
Så sant Martin, missade givetvis detta!

Petterus; D3an är en grym kamera, och inte alls så kräsen med gluggar som tex. D2x var. Du kommer att hitta många guldkorn i Nikons samling!!

Mvh // Martin

Tack.. för sjukt snabbt svar..

Vad händer om man sätter på ett DX objektiv då?
Varför kräver D3x speciella objektiv för och inte D3an?
 
Plockar du på ett DX objektiv på en kamera med FX sensor kommer den att vinjettera grymt med således mörka hörn.

D3 och D3x använder båda FX sensor så där är det ingen skillnad mellan gluggarna. Dock är ju D3x mer högupplöst och "kräver" lite bättre gluggar i form av optisk upplösning.

Kolla på www.naturfotograf.com under lenses för info och bedömningar av många objektiv.

Mvh // Martin
 
Tack.. för sjukt snabbt svar..

Vad händer om man sätter på ett DX objektiv då?
Varför kräver D3x speciella objektiv för och inte D3an?

D3:an skalar väl om till lägre upplösning för att bli av med sorgkanten eller vinjetten som annars blir runt kanten.

D3 & D3x har samma krav på objektiv. Båda är FX eller håller småbildsformat eller fullformat. Vad man nu vill kalla det. Kärt barm har många namn :)
 
Japp det stämmer om man har den funktionen påslagen. Var faktiskt tvungen att testa precis =) Dock är det nog inte så vanligt att man använder DX gluggar på en FX kamera eller?

Så sant att kraven är samma på objektiven, men det jag ville få fram var just att D3x:en är mer kräsen. Ett objektiv som kan tyckas ha kristallskärpa med D3:an kan upplevas sämre med D3x:en!

Mvh // Martin
 
Japp det stämmer om man har den funktionen påslagen. Var faktiskt tvungen att testa precis =) Dock är det nog inte så vanligt att man använder DX gluggar på en FX kamera eller?

Så sant att kraven är samma på objektiven, men det jag ville få fram var just att D3x:en är mer kräsen. Ett objektiv som kan tyckas ha kristallskärpa med D3:an kan upplevas sämre med D3x:en!

Mvh // Martin

Det finns t.ex. 10,5 mm dx fisheye som inte riktigt har någon motsvarighet i FX, den är kul att använda även på en D3/D3x/D700, även om man bör ställa om till DX-crop. En rolig glugg för udda porträtt :)

//Patrik
 
Det finns t.ex. 10,5 mm dx fisheye som inte riktigt har någon motsvarighet i FX, den är kul att använda även på en D3/D3x/D700, även om man bör ställa om till DX-crop. En rolig glugg för udda porträtt :)

//Patrik

hmm.. men skulle en sigma 10-20 inte funka normalt med D3an då alltså?
 
Det finns t.ex. 10,5 mm dx fisheye som inte riktigt har någon motsvarighet i FX, den är kul att använda även på en D3/D3x/D700, även om man bör ställa om till DX-crop. En rolig glugg för udda porträtt :)
Jodå, det finns ett 16/2,8 AF-D som är ett diagonalt fisköga för FX.

hmm.. men skulle en sigma 10-20 inte funka normalt med D3an då alltså?
Nej, D3 har större sensor än vad Sigman är avsedd för, och därför kommer periferin av bilderna att bli helt svart. Det kan eventuellt fungera skapligt när man zoomat in till 20 mm, men då finns plötsligt massa andra bättre alternativ som är lika vidvinkliga. Själv använder jag ett enkelt Nikkor 18-35/3,5-4,5 AF-D som jag köpte för 2500:- begagnat. Funkar hur bra som helst.
 
Jodå, det finns ett 16/2,8 AF-D som är ett diagonalt fisköga för FX.


Nej, D3 har större sensor än vad Sigman är avsedd för, och därför kommer periferin av bilderna att bli helt svart. Det kan eventuellt fungera skapligt när man zoomat in till 20 mm, men då finns plötsligt massa andra bättre alternativ som är lika vidvinkliga. Själv använder jag ett enkelt Nikkor 18-35/3,5-4,5 AF-D som jag köpte för 2500:- begagnat. Funkar hur bra som helst.

Men om jag vill åt 10-15 mm är det alltså nikon som gäller?
 
DX (APS-C) objektiv har en mindre bildcirkel som inte täcker hela sensorn på en FX kamera. För att inte få svart runt om så ställer man om D3/D3x/D700 till "DX" dvs. beskär bilden direkt i kameran. Det går naturligtvis att använda hela sensorn, och på en del zoomar får man full täckning i vissa delar av omfånget. Dock kan DX objektiv byggas mindre då bildcirkeln inte behöver vara så stor. Detta gör också att kantskärpa, vinjettering och distortion utanför DX-området inte är intressan när objektivet byggs och även detta bidrar till att man kan bygga mindre objektiv.

Däremot kan man utnyttja detta för att skapa kreativa effekter, och givetvis går det att exponera en bild på FX även med dessa optiker. Hur stor del av sensorn som bildcirklen täcker beror på vilket objektiv, och om det är en zoom, var den befinner sig i omfånget. Det är något man helt enkelt får testa sig fram till.

//Patrik
 
Jodå, det finns ett 16/2,8 AF-D som är ett diagonalt fisköga för FX.

Tänkte inte på den, det blir ju samma utsnitt som 10,5:an på DX. Däremot är det dåligt med ännu kortare brännvidd om man inte går på de cirkulära fiskögonen. Men gör man det finns det en del att välja på, speciellt om man letar bland lite äldre optik. Då skall man kolla om den är AI eller AI-moddad.

//Patrik
 
Tänkte inte på den, det blir ju samma utsnitt som 10,5:an på DX. Däremot är det dåligt med ännu kortare brännvidd om man inte går på de cirkulära fiskögonen. Men gör man det finns det en del att välja på, speciellt om man letar bland lite äldre optik. Då skall man kolla om den är AI eller AI-moddad.

//Patrik

Detta vart ju väldigt övermäktigt....
Finns de nån lista på vilka gluggar som funkar med D3an..
 
Detta vart ju väldigt övermäktigt....
Finns de nån lista på vilka gluggar som funkar med D3an..

I manualen finns en fin lista, men generellt så gäller att optiker som är "non-AI" inte passar, detta då bajonetten (bländarringen) saknar en utskärning för en fjäderbelastad flärp på de moderna kamerahusen. Denna "flärp" talar om för kameran vilken bländare som är vald på manuella objektiv. Det går att modifiera gamla optiker så att de passar, man lämnar antingen dem till en Nikon-verkstad, eller letar upp en guide på nätet om man vill göra det själv.
Är man osäker så letar man efter objektiv som är "AI".

Dessutom finns det några specialobjektiv som inte passar, bl.a. till F3AF, och Nikons APS kamera Pronea.

Information om de flesta Nikonobjektiv finns på nätet, googla lite så hittar du säkert massvis med tips.
Ett par bra länkar för djupare studier i ämnet:

http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html

http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm

http://www.naturfotograf.com/index2.html

Den första länken ger dig svar de flesta frågor du kan tänkas ställ kring kompabilitet, Ken Rockwell har en teknisk sida med vad de olika förkortningarna betyder med exempel, och Björn Rörslett har testat det mesta Nikon tillverkat.

//Patrik
 
Men om jag vill åt 10-15 mm är det alltså nikon som gäller?
Någon vidvinkel som täcker FX på 10 mm brännvidd existerar inte. Det vore lika vidvinkligt som 10/1,5 = 6,7 mm på DX.
Om du tycker att 10 mm är lagom vidvinkligt på DX så behöver du 15 mm på FX eftersom sensorn är så mycket större per sida. Det vidvinkligaste som finns för FX är Sigma 12-24/4,5-5,6.
 
Någon vidvinkel som täcker FX på 10 mm brännvidd existerar inte. Det vore lika vidvinkligt som 10/1,5 = 6,7 mm på DX.
Om du tycker att 10 mm är lagom vidvinkligt på DX så behöver du 15 mm på FX eftersom sensorn är så mycket per sida. Det vidvinkligaste som finns för FX är Sigma 12-24/4,5-5,6.

Tack.. de var ett sånt svar jag behövde för att haja :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.